  • 111. Data: 2009-09-09 06:51:36
    Temat: Re: Elektrownia wiatrowa/solarna
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Za 30 lat zostanie pol mocy. Za malo zeby bylo dobrze, za duzo
    > zeby wyrzucic na smietnik :-)

    Jak rano widzę, że zostało pół butelki wina, to nie wyrzucam na
    śmietnik, nie biadolę że za mało żeby było dobrze, tylko dokupuję
    następną. Prawda, że proste i genialne rozwiązanie?

    --
    Jarek

  • 112. Data: 2009-09-09 07:03:43
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    > Dzięki. Przeczytam. Ale wciąż jestem pod wrażeniem, że to taka taniocha.

    Z tego co rozumiem to dostajemy z tego strontu ciepło ? Nie od razu prąd ?

  • 113. Data: 2009-09-09 07:34:17
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    J.F. pisze:

    > Za 30 lat zostanie pol mocy. Za malo zeby bylo dobrze, za duzo zeby
    > wyrzucic na smietnik :-)

    Ale kiedyś trzeba będzie jakoś zutylizować. I tu zaczną się problemy.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 114. Data: 2009-09-09 09:19:03
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sep 9, 8:31 am, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Za 30 lat zostanie pol mocy. Za malo zeby bylo dobrze, za duzo zeby
    > wyrzucic na smietnik :-)

    ale wystarczająco, żeby dokupić ćwierć kilo i znowu mieć 100% mocy...
    --
    Marek Lewandowski
    ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl

  • 115. Data: 2009-09-09 09:33:36
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sep 9, 9:03 am, "William Bonawentura" <n...@i...pl> wrote:

    > Z tego co rozumiem to dostajemy z tego strontu ciepło ? Nie od razu prąd ?

    Tak, ciepło. Ciepło jest dopiero zamieniane na prąd w stosie
    termoelektrycznym. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby ciepło
    również wykorzystać - np. do dogrzewania chałupy.
    W takiej latarni na zadupiu szło powiedzmy 500W w lampę, przy
    sprawności stosu termoelektrycznego na poziomie 5% 19kW szło w ciepło.
    Ale te 19kW to nie była po prostu strata, bo sporo mocy potrzeba aby
    taka latarnia nie zamarzła w bryłę lodu przy pierwszym sztormie.

    Podobnie można by taką skrzynię postawić w piwnicy, 500W dostać na
    oświetlenie i obsługę urządzeń w nocy, dołożyć do tego 2kW paneli
    słonecznych na dzień, pokaźną część ogrzewania obsłużyć z chłodzenia
    generatora (te 20kW musi gdzieś pójść, może równie dobrze mi tyłek
    grzać) i tylko raz na 15-30 lat trzeba dołożyć radioaktywnego paliwa i
    usunąć produkty rozpadu, jak by się miejsce skończyło...

    Ostatecznym produktem rozpadu jest Zr90 i nie jest radioaktywny.
    Rozpad strontu 90 produkuje niemal wyłącznie promieniowanie beta,
    emisja gamma jest pomijalnie niska. Zagrożenie stanowi jedynie
    niepoprawna utylizacja starych RTG i ew. mechaniczne uszkodzenia (np.
    trzęsienie ziemi, czy katastrofy budowlane).

    Marek

  • 116. Data: 2009-09-09 12:08:34
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Wed, 09 Sep 2009 02:33:36 -0700, Marek Lewandowski napisał(a):

> [...]
    > jest pomijalnie niska. Zagrożenie stanowi jedynie niepoprawna utylizacja
    > starych RTG i ew. mechaniczne uszkodzenia (np. trzęsienie ziemi, czy
    "Jedynie" :)
    Problem ze strontem jest taki, ze jako krewny wapnia jest niezle
    rozpuszczalny w wodzie i w zwiazku z tym skazenia sie rozprzestrzeniaja z
    woda. Potrafi sie tez wbudowac w kosci, a tego nie chcemy :)
    Rosjanie sporo RTG ze strontem zrobili, ale jest to z deczka ryzykowne
    podejscie - nie kazdy jest prawomyslny :)
    Podobny problem tylko jeszcze wiekszy jest z cezem.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 117. Data: 2009-09-09 12:34:42
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > jak zacznie wiać to moc rośnie z sześcianem prędkości wiatru -

    jaki to wzór?
    zawsze myslałem że to jakaś wariacja 1/2 mv^2....
    skąd ^3 ?

  • 118. Data: 2009-09-09 12:37:45
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sep 9, 2:34 pm, "qlphon" <q...@p...fm> wrote:

    > jaki to wzór?
    > zawsze myslałem że to jakaś wariacja 1/2 mv^2....
    > skąd ^3 ?

    Pomyśl odrobinkę jak zależy "m" w Twoim równaniu od "v".

    Ale Ty przecież na teoretycznym poziomie nie dyskutujesz...

    --
    Marek

  • 119. Data: 2009-09-09 13:00:53
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Pomyśl odrobinkę jak zależy "m" w Twoim równaniu od "v".

    opory aero są zalezne od v^2
    smigło ma stałą predkość...
    nie widze tego
    oswieć mnie...

    > Ale Ty przecież na teoretycznym poziomie nie dyskutujesz...

    a na jakim?

  • 120. Data: 2009-09-09 13:47:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello qlphon,

    > opory aero są zalezne od v^2

    Opory to siła.

    > smigło ma stałą predkość...
    > nie widze tego
    > oswieć mnie...

    Moc = sila * prędkość. Jeśli siła jest proporcjonalna do kwadratu
    prędkości i jeszcze pomnożymy to przez prędkość, to wynik będzie
    proporcjonalny do....

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl