  • 121. Data: 2009-09-09 13:56:47
    Temat: Re: Elektrownia wiatrowa/solarna
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Opory to siła.
    > Moc = sila * prędkość. Jeśli siła jest proporcjonalna do kwadratu
    > prędkości i jeszcze pomnożymy to przez prędkość, to wynik będzie
    > proporcjonalny do....

    ok juz łapie!
    albo mv^2 energia kinetyczna powietrza a jego ilość zależna od v^1

    thx!

  • 122. Data: 2009-09-09 14:12:42
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sep 9, 3:00 pm, "qlphon" <q...@p...fm> wrote:

    > opory aero są zalezne od v^2

    > smigło ma stałą predkość...

    Od kiedy to?
    energia kinetyczna masy M to Mv?
    ale masa przepływająca w jednostce czasu to r*A*v gdzie r to gęstość,
    A to apertura wiatraka.
    stad P = r*A*v*v? = r*A*v?
    W praktyce sprawność wiatraka leci w dół gdzieś z v^(1/2) więc
    ostatecznie P ~ v^2.5

    > a na jakim?

    Nie wiem, ostatnią dyskusję uciąłeś, że nie interesuje Cię teoria.

    Marek

  • 123. Data: 2009-09-09 14:23:46
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sep 9, 2:08 pm, Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl> wrote:

    > "Jedynie" :)
    > Problem ze strontem jest taki, ze jako krewny wapnia jest niezle
    > rozpuszczalny w wodzie i w zwiazku z tym skazenia sie
    > rozprzestrzeniaja z
    > woda. Potrafi sie tez wbudowac w kosci, a tego nie chcemy :)

    Nie sądzę, żeby był to problem nierozwiązalny. Np. luminofory folii EL
    bardzo łatwo się utleniają, ale rozwiązano to pakując drobny granulat
    luminoforu w plastik. Cięcie czy zadrapanie powoduje odsłonięcie i
    utlenienie najwyżej pojedynczych granulek. Może dałoby się stront na
    przykład enkaspsulować w szkle albo innej ceramice, żeby nawet z
    rozbitego RTG deszcz/bagienko nie mógł nic wypłukać poza śladowymi
    ilościami z samej powierzchni?

    Toto nie musi być w kupie, żeby grzało, to nie reaktor gdzie wymagana
    jest reakcja łańcuchowa. 1000 małych granulek grzeje jak 1 większa o
    tej samej masie, byle to zapakować w coś, co w miarę ciepło przewodzi
    (żeby się w środku nie upłynniło). Jestem sobie w stanie wyobrazić np.
    granulat zrobiony z odrobiny strontu zapakowanej w szkliwo, wrzucony
    luzem do pojemnika i przepłukiwany cieczą do wymiennika ciepła. W
    przypadku rozpirzenia tego w drebiezgi mamy problem z promieniowaniem,
    ale wystarczy pozbierać z geigerem nierozpuszczalny granulat, który
    sobie sam z siebie nigdzie nie idzie. To już więcej kłopotu jest z
    rozlaną cysterną oleju napędowego - tego się z gruntu nie da łatwo
    wybrać.

    --
    Marek

  • 124. Data: 2009-09-09 14:44:22
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Od kiedy to?

    co od kiedy? opory czy śmigło?

    > energia kinetyczna masy M to Mv?
    > ale masa przepływająca w jednostce czasu to r*A*v gdzie r to gęstość,
    > A to apertura wiatraka.
    > stad P = r*A*v*v? = r*A*v?

    no tak, tez już przed chwilą doszedłem do tego ...

    powiedz jeszcze tylko jak się wyznacza/oblicza aperturę?
    jesli nie myle pojęć, to jest ona też proporcjonalna do prędkości obrotowej?

    > W praktyce sprawność wiatraka leci w dół gdzieś z v^(1/2) więc
    > ostatecznie P ~ v^2.5

    > Nie wiem, ostatnią dyskusję uciąłeś, że nie interesuje Cię teoria.

    pisałem, że nie chce pisac (tak jak teraz), że poprzenio pisałem co innego
    najwyraźniej nie bardzo mnie rozumiesz ;-)...

  • 125. Data: 2009-09-09 14:51:55
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sep 9, 4:44 pm, "qlphon" <q...@p...fm> wrote:

    > co od kiedy? opory czy śmigło?

    Od kiedy to śmigło ma stałą prędkość (w stosunku do masy powietrza
    czyli wiatru, a o nim mowa).

    > powiedz jeszcze tylko jak się wyznacza/oblicza aperturę?

    Najprościej to eksperymentalnie.

    > jesli nie myle pojęć, to jest ona też proporcjonalna do prędkości obrotowej?

    Mylisz. Sprawności nie wrzuca się zasadniczo do apertury.

    Marek

  • 126. Data: 2009-09-09 15:01:44
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Od kiedy to śmigło ma stałą prędkość (w stosunku do masy powietrza
    > czyli wiatru, a o nim mowa).

    miałem na myśli kątową, tj że nie przyśpiesza przy silniejszych wiatrach...
    znowu brak zrozumienia... ;-)

    pomyśl sam jak bys komuś opisał taki wiatrak
    ja bym m.in. właśnie powiedział, że smigło się kreci ze stałą prędkością...

    (btw: dla mnie osobiscie, x lat temu, to bylo ogromne rozczarowanie, ze tak
    to działa...)

  • 127. Data: 2009-09-09 16:59:45
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Zakładu wzbogacania uranu
    > u was nie będzie,

    Akurat wzbogacanie uranu to można w stodole zrobić - gorzej z
    "przepaleniem" tego na pluton.

    Mirek.

  • 128. Data: 2009-09-09 19:10:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Ale kiedyś trzeba będzie jakoś zutylizować.

    W ciągu niecałych 30 lat utylizuje się połowa tego, co powinno być
    utylizowane i czym straszą przeciwnicy energetyki jądrowej.

    > I tu zaczną się problemy.

    Nie, tu się one kończą. To właśnie stront jest uznawany za niebezpieczny
    odpad, a to na co się on rozpada, jest już nieszkodliwe.

    --
    Jarek

  • 129. Data: 2009-09-09 19:56:15
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 9 Sep 2009 19:10:02 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Nie, tu się one kończą. To właśnie stront jest uznawany za niebezpieczny
    >odpad, a to na co się on rozpada, jest już nieszkodliwe.

    Ale przez tych 30 lat zutylizuje sie tylko polowa strontu.

    Co prawda to nie uran, stosunkowo latwo potem oddzielic stront od
    cyrkonu i z dwoch zrobic jeden ogrzewacz, a w dodatku uzyskac cenny
    odpad.
    Odpad co prawda bedzie troche radioaktywny .. ale cyrkon to i tak do
    reaktora idzie :-)

    J.

  • 130. Data: 2009-09-09 20:13:32
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 09 Sep 2009 18:59:45 +0200, Mirek wrote:

    >Akurat wzbogacanie uranu to można w stodole zrobić - gorzej z
    >"przepaleniem" tego na pluton.

    Prosty reaktor mozna w stodole zrobic, gorzej ze wzbogaceniem uranu -
    to skomplikowana technologia i malo panstw to potrafi :-)

    J.