  • 111. Data: 2017-08-14 11:20:22
    Temat: Re: Elektrościema
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 09.08.2017 o 23:11, Tomasz Pyra pisze:

    > Więc z ich punktu widzenia problem faktycznie może wyglądać na taki że
    > elektrownia emituje więcej CO2 niż samochód.
    > U nas problem wygląda inaczej bo elektrownie pewnie utrzymane są w
    > przyzwoitym stanie, a samochody nie.

    Ale stan silnika to raczej wpływa na węglowodory i NOx. Z CO2 nie ma
    specjalniej magii. Więcej spalisz - więcej CO2, mniej spalisz mniej CO2.

    I w zasadzie co byś nie zrobił, to najlepsza elektrownia węglowa będzie
    produkować więcej CO2 na km przez elektryka, niż szrot w tdiku.

    Taki lajf. Fizyki nie oszukasz. Elektrownie ma gównianą wydajność (z
    tego zamego powodu co silnik spalinowy) i jak podokładasz transformacji
    i przesyłu po drodze, to wyjdzie gorzej niż spalić bezpośrednio.

    Shrek

  • 112. Data: 2017-08-14 11:41:27
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-08-08 o 14:11, T. pisze:
    > Piękny cytat:
    > "Jak wynika z ustaleń Instytutu ds. Mobilności, Logistyki i Techniki
    > Samochodowej działającego przy Wolnym Uniwersytecie w Brukseli, samochód
    > elektryczny zasilany prądem pochodzącym z elektrowni opalanych węglem,
    > ropą lub gazem, podczas jego użytkowania wydala pośrednio do atmosfery
    > trochę więcej szkodliwych gazów niż samochód z silnikiem Diesla, ale
    > mniej niż samochód z silnikiem benzynowym."
    >
    > Generalnie - elektrościema, że samochód elektryczny jest bardziej
> [...]
    85-tak-przyjazne-dla-%C5%9Brodowiska-jak-si%C4%99-uw
    a%C5%BCa/a-40000331

    Przeczytałem i komu wierzyć?
    Cytat z tego artykułu:
    "Ponieważ samochody elektryczne muszą być lekkie, do ich karoserii używa
    się stopów aluminium, których wyprodukowanie wymaga zużycia ogromnej
    ilości energii."
    Stal 6 kWh/kg
    Aluminum pierwotne 15-80 kWh/kg (skąd takie zróżnicowanie?)
    Aluminium wtórne 1 kWh/kg
    No i aluminium potrzeba 1/3 tego co na konstrukcję stalową.
    Więcej niż połowa aluminium produkowana jest z odzysku.

    Tak więc punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. :-)

    Robert

    http://www.ism.uni.wroc.pl/sites/ism/art/michalski_r
    ynek_aluminium.pdf
    http://eko.org.pl/energia/pdf/R15.pdf

  • 113. Data: 2017-08-14 12:06:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 14 Aug 2017 09:59:28 +0200, Shrek napisał(a):

    > A elektryki emitują go więcej i już.

    To akurat gównoprawda :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 114. Data: 2017-08-14 12:23:52
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Masz racje ze spalanie u uzytkownika moze byc lepsze od spalania w elektrowni. Ale
    musi byc spelniony warunek ze piec albo kociol u uzytkownika ma wysoka sprawnosc.
    Podobno w Krakowie spora czesc ogrzewania oparta jest o piece kaflowe i podobne
    wynalazki. Sprawnosc pieca kaflowego to mniej niz 20%, blaszanej kozy jeszcze mniej.
    Do tego brak w tych urzadzeniach kontroli nad spalinami. W takim wypadku
    elektrocieplownia ze sprawnoscia na poziomie odbiorcy w granicach 25-30% bedzie
    lepsza. Ale przegra z nowoczesnym kotlem na wegiel. Taki nowoczesny ma sprawnosc w
    okolicach 80%, sonde lambda i cyklonowy filtr czastek stalych. Durny piecyk na
    pellet, jakich ostatnio duzo w ofertach sprzedazy sie zrobilo, spala drozsze paliwo
    niz piec kaflowy ale zuzywa go 3-4 razy mniej, zajmuje duzo mniej miejsca niz piec
    kaflowy, pozwala utrzymac stala temperature w pomieszczeniu, sam sie rozpala i popiol
    wyrzuca sie z niego dwa-trzy razy w sezonie. Modele piecykow na pellet wyposazone w
    sonde lambda tez sa.

  • 115. Data: 2017-08-14 12:32:44
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 8/14/2017 10:24 AM, Shrek wrote:
    > Sebastian - zależy co kopci. Jeśli CO2 to było już kilkukrotnie
    > podawane. Jeśli co NOx to oczywiście elektryki biją na głowę spalinówki.

    Myslisz pojęcia. Wiesiaczek twierdzi że elektrownie atomowe emitują 2x
    więcej "kopcenia". Tutaj nie chodzi o samochody, co do ktorych ta liczba
    jest rownież watpliwa z pododu idiotycznej metodyki o czym dyskutowano w
    innym watku.

  • 116. Data: 2017-08-14 13:21:22
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Myslisz pojęcia. Wiesiaczek twierdzi że elektrownie atomowe emitują 2x
    > więcej "kopcenia".

    Nie - Wisiaczek zawarł dwie tezy - że elektryki kopcą gdzie indziej "w
    dwójnasób" co jest bliskie prawdy jeśli ograniczymy się do emisji CO2 i
    następnie, że podobnie jest z atomem (co jest trzecią prawdą).

    > Tutaj nie chodzi o samochody, co do ktorych ta liczba
    > jest rownież watpliwa z pododu idiotycznej metodyki o czym dyskutowano w
    > innym watku.

    Z ciekawości - mógłbyś mnie nakierować na posta z wyjaśnieniem tej
    idiotycznej metodyki? Bo kiedyś dawałem linka do tramwaj vs autobus i
    wynikało, że tramwaj emituje nieznacznie więcej CO2 od autobusu. A to
    tylko dlatego, że ma o rząd wielkości niższe opory toczenia - elektryki
    tej przewagi nie mają.

    W sumie co powiesz na taką metodykę:

    Tesla "pali" 22kWh/100km. W Polsce emisja CO2 na kW/h wg Kobize to 812g.
    0,812*22=17,86kG CO2/100km

    Dla porównania weźmy naszego lidera rynku pasekjedendziewięćwtedeiku.
    149g/km *100km = 14,9 CO2/100km.

    Czyli brudny, nastoletni pasek w tedeiku "daje" mniej niż nówka sztuka
    ekologiczna tesla.

    Co jest nie tak w tej metodyce?

    Do tego należy doliczyć koszty produkcji w CO2 a te są znacząco wyższe
    niż pasaka. Reasumując - wcale nie jest tak różowo. Elektryki póki co
    emitują więcej CO2 niż spalinki. Oczywiście wiem, ze tesle mogą jeżdzić
    na prąd z wiatraczków, elekrowni wodnych, czy nawet przebrzydły atom,
    ale jednak w zdecydowanej większości jeżdzą na węgiel. Podobnie spalinki
    można zasilać biopaliwami czy pierdami bydła, ale jeżdzą na ropę.

    Shrek

  • 117. Data: 2017-08-14 13:24:53
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > To akurat gównoprawda :)

    Oczywiście - przy założeniu, że czysty prad z wiatraków trafia do tesli
    i żarówek led, a zły z węgla do starych żarówek oświetlających stacje
    benzynowe i pomp na nich;)

    Jest prawdą, że elektyki emitują więcej CO2 niż spalinki i w tym watku
    porównałem to na przykładzie tesli i paska tdi. Tesla przegrywa.

    Shrek

  • 118. Data: 2017-08-14 13:28:48
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Masz racje ze spalanie u uzytkownika moze byc lepsze od spalania w elektrowni. Ale
    musi byc spelniony warunek ze piec albo kociol u uzytkownika ma wysoka sprawnosc.

    Ale nie mówimy o piecu, tylko silniku spalinowym, który ma gównianą
    sprawność a i tak wygrywa. W przytpadku pieca to naprawdę trzebaby wziąć
    jakieś gówno, zeby na sprawność nie wygrało nawet z elektrociepłownią.
    Mówimy o jakimś normalnym piecu a nie kozie.

    Shrek

  • 119. Data: 2017-08-14 13:32:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    .pl...
> [...]

    >No i aluminium potrzeba 1/3 tego co na konstrukcję stalową.
    >Więcej niż połowa aluminium produkowana jest z odzysku.

    Jak bedzie trzeba duzo na samochody, to trzeba bedzie duzo nowego :-P

    Aluminium potrzebuja pradu, prad mozna z wiatrakow, albo
    hydroelektrowni.
    Huta zas dymi :-)

    Poza tym jakby spalinowe robic z aluminium to by mniej palily :-)

    J.

  • 120. Data: 2017-08-14 13:38:15
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 14.08.2017 o 13:32, J.F. pisze:

    > Aluminium potrzebuja pradu, prad mozna z wiatrakow, albo hydroelektrowni.
    > Huta zas dymi :-)

    Dziwne - mam kilometr od domu i nie dymi:P Znaczy nie u mnie;)

    Shrek