  • 31. Data: 2023-06-13 22:55:03
    Temat: Re: Elektrociekawostka
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 13.06.2023 o 22:50, nadir pisze:

    > A powyżej 1000V to prawo Ohma już nie obowiązuje?

    Niby tak, ale powyżej dochodzi jeszcze jonizacja powietrza. Co innego w
    próżni a to zmienia wynik.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 32. Data: 2023-06-13 23:15:16
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Niby tak, ale powyżej dochodzi jeszcze jonizacja powietrza. Co innego w
    > próżni a to zmienia wynik.

    Ale jonizacja gazu zmniejsza tylko opór przewodnika, w tym wypadku
    powietrza, a wynik jest taki, że wartość prądu się zwiększa. Prawo Ohma
    nadal działa tak samo.

  • 33. Data: 2023-06-14 01:32:31
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 13.06.2023 o 23:15, nadir pisze:

    > Ale jonizacja gazu zmniejsza tylko opór przewodnika, w tym wypadku
    > powietrza, a wynik jest taki, że wartość prądu się zwiększa. Prawo Ohma
    > nadal działa tak samo.

    Ale poniżej 1000V jonizacja nie działa tak samo.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 34. Data: 2023-06-14 06:30:18
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 13.06.2023 o 22:50, nadir pisze:

    > Już pomijając, że nie bardzo mam jak oraz nie bardzo mi się chce, to
    > rysunek obwodów nic tu nie wyjaśni, bo szkopuł tkwi z sposobie
    > rozłączania dużych napięć DC oraz konstrukcji urządzeń zabezpieczających.

    Ok - to jest dedykowany MCB do prądów stałych. Rzeczywiście ma znaczenie
    polaryzacja. Ten filmik po prostu jest tak zrobiony że w sumie nie
    wiadomo co się na nim dzieje jeśli i tak nie wiesz;) Ale ok - teraz
    zauważyłem.

    > Co za różnica stycznik, włącznik czy przełącznik?

    Rozłącznika a nie przełącznik. Różnica jest zasadnicza - służą do
    łączenia innych prądów - rozłącznik jałowych, stycznik roboczych,
    wyłącznik zwarciowych.

    > Zasada gaszenia łuku DC jest we wszystkich tych urządzeniach jest taka
    > sama. Na drugim filmie masz podany prąd, a na pierwszym można go
    > wyliczyć, tylko że to nie ma znaczenia w tym przypadku wypadku.

    Nie bardzo rozumiem co masz na myśli;)

    > A niby w czym się mylę? Prąd to wypadkowa napięcia i oporów, nic poza tym.

    A prędkość to droga przez czas i nic poza tym, ale hamulców interesuje
    prędkość a nie przebieg:P

    > A powyżej 1000V to prawo Ohma już nie obowiązuje?

    Oczywiście że obowiązuje a co to ma do rzeczy?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 35. Data: 2023-06-14 13:14:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 13 Jun 2023 23:15:16 +0200, nadir wrote:

    > Ale jonizacja gazu zmniejsza tylko opĂłr przewodnika, w tym wypadku
    > powietrza, a wynik jest taki, że wartość prądu się zwiększa. Prawo Ohma
    > nadal działa tak samo.

    Akurat dla wyładowań prawo Ohma nie działa - nieliniowe to wszystko
    jest.

    J.

  • 36. Data: 2023-06-14 17:38:45
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 14.06.2023 o 13:14, J.F pisze:

    > Akurat dla wyładowań prawo Ohma nie działa - nieliniowe to wszystko
    > jest.

    W sumie działa, tylko nielinniowo;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 37. Data: 2023-06-14 18:06:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 14 Jun 2023 17:38:45 +0200, Shrek wrote:
    > W sumie działa, tylko nielinniowo;)

    To takie szkolne nieporozumienie - prawo Ohma to nie jest
    I=U/R

    tylko "prąd jest proporcjonalny do napięcia" i odwrotnie.

    Stad też wszystkie elementy nieliniowe nie spełniają prawa Ohma.

    J.

  • 38. Data: 2023-06-14 18:43:51
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 14.06.2023 o 18:06, J.F pisze:

    > To takie szkolne nieporozumienie - prawo Ohma to nie jest
    > I=U/R
    > tylko "prąd jest proporcjonalny do napięcia" i odwrotnie.

    Tu mnie zaskoczyłeś, ale w oryginalnym prawie oma rzeczywiście nie ma
    nic o rezystancji ani impedancji:) Zwracam honor.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 39. Data: 2023-06-14 19:26:01
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]

    > tylko "prąd jest proporcjonalny do napięcia" i odwrotnie.
    >
    > Stad też wszystkie elementy nieliniowe nie spełniają prawa Ohma.

    Jak nie spełniają, jak spełniają. W konkretnym czasie t0 jest zawsze
    jakaś tam rezystancja, i to ona ustala proporcje prądu do napięcia w t0.
    A elementy mogą sobie być liniowe lub nie.

  • 40. Data: 2023-06-14 19:31:36
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 14.06.2023 o 19:26, nadir pisze:
    > Jak nie spełniają, jak spełniają. W konkretnym czasie t0 jest zawsze
    > jakaś tam rezystancja, i to ona ustala proporcje prądu do napięcia w t0.
    > A elementy mogą sobie być liniowe lub nie.

    Ale "oryginalne" prawo oma rzeczywiście mówi tylko że prąd jest
    proporcjonalny do napięcia. Jak rezystancja czy impedancja się zmienia,
    to przestają być proporcjonalne (przynajmniej liniowo, a bez dalszych
    uwag tak się właśnie proporcje rozumie).

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!