  • 51. Data: 2018-06-03 09:08:05
    Temat: Re: Eksperymenty ze starymi procesorami - MOS6502
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 03.06.2018 01:12, s...@g...com wrote:

    > A ten czemu nie?
    > https://en.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_CIA

    A da się to w ogóle gdzieś jeszcze kupić? ;)

  • 52. Data: 2018-06-03 09:57:01
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/3/2018 9:08 AM, Atlantis wrote:
    > A da się to w ogóle gdzieś jeszcze kupić? ;)

    Wyszarpać ze złomu. Tyle że ten złom tani nie jest bo "retro".

  • 53. Data: 2018-06-03 19:51:00
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2018-06-01 o 08:03, Atlantis pisze:

    > Ktoś się orientuje w układach (UART, port równoległy, jakiś kontroler
    > obrazu) dla tej rodziny procesorów? Czego powinienem poszukać?

    ZTCP 6520, 6522 - port równoległy, 6551 szeregowy

    /M

  • 54. Data: 2018-06-03 23:28:23
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 03.06.2018 19:51, Michał Baszyński wrote:

    > ZTCP 6520, 6522 - port równoległy, 6551 szeregowy

    Po przemyśleniu sprawy doszedłem do wniosku, że jednak zastosuję
    elementy zgodne z magistralą Intela. Po prostu takie mam pod ręką, a
    szkoda czasu i pieniędzy na szukanie układów pasujących do 6502.
    Chodzi mi przede wszystkim o przyjrzenie się procesorowi i jego
    asemblerowi, a o tak mam już generowane sygnały RD i WR na potrzeby pamięci.

    BTW istnieje jakiś prosty kontroler CRT zgodny z magistralą 6502 albo
    Intela? Wystarczy mi prosta konsola tekstowa. Głównie zależy mi na tym,
    żeby układ wymagał jak najmniej elementów zewnętrznych i zajmował
    możliwie niewiele miejsca na płytce. Nie chcę stosować współczesnego
    mikrokontrolera albo układu FPGA. :)

  • 55. Data: 2018-06-03 23:48:33
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/3/2018 11:28 PM, Atlantis wrote:
    > BTW istnieje jakiś prosty kontroler CRT zgodny z magistralą 6502 albo
    > Intela?

    Nie wykluczone że da się taki zrobić tanio na jakimś uC.

    Jeśli chcesz ręcznie to:

    Natywnie:

    http://archive.6502.org/datasheets/mos_6545-1_crtc.p
    df

    Intel Outside:

    http://www.jbox.dk/rc702/hardware/intel-8275.pdf

    Niestety muszę Cię zmartwić: często w grę wchodzi DMA wiec jak masz
    machloje z magistralą i brak sygnału HALT to za bardzo się nie pobawisz.

    Jeśli nie chcesz DMA to masz też taką możliwość:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Texas_Instruments_TMS9
    918

    ... i kilka innych w rodzinie

    Ale to scalak i dodatkowa vram.

    Ogólnie brak HALT w 6502 (głównie w sensie odpinania sie od magistrali)
    był prawdziwym problemem dla Atari i C64. Oba rozwiązały to na swój
    sposób, ale piekne toto nie jest.

    Jak bym się za to zabierał to prawie na pewno zakończyło by się to na
    jakimś AtTiny bo najprościej a po chwili krecenia trybkami w głowie
    wziąłbym STM32 bo tam już mozna zrobić bardzo ładne VGA bez wypruwania
    żył jak w AVR :).

  • 56. Data: 2018-06-04 05:52:57
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 3 czerwca 2018 02:08:07 UTC-5 użytkownik Atlantis napisał:

    > A da się to w ogóle gdzieś jeszcze kupić? ;)

    na allegro jest jeszcze troche takich c64 lub amig. Szukaj uszkodzonych w cenie
    zlomu. w pelni sprawne od 100-150pln.

    No i dziwi mnie ze od konca sie za temat zabierasz.
    Najpierw IO teraz CRT.

    Nie prosciej sobie c64 zorganizowac i na nim pobawic?
    Albo wogole emulatorem ogarnac?
    Emulator zestawisz w godzine razem z narzedziami. Pewnie nawet jakies ide na pc jest
    do tego.

    Jak nie masz zamiaru nic konkretnego montowac z tego to po co brnąć w kostki?
    A jak cos zmontujesz na emulatorze to spokojnie mozesz sie uprzec i z sprzetow z
    allegro sobie zmontujesz co potrzeba...

  • 57. Data: 2018-06-04 10:47:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 04.06.2018 05:52, s...@g...com wrote:

    > Jak nie masz zamiaru nic konkretnego montowac z tego to po co brnąć w
    > kostki? A jak cos zmontujesz na emulatorze to spokojnie mozesz sie
    > uprzec i z sprzetow z allegro sobie zmontujesz co potrzeba...

    Bo tak naprawdę od zawsze bardziej interesował mnie hardware niż
    software. Możliwość samodzielnego sklecenia komputera z układów
    scalonych wydaje mi się ciekawsza niż pisanie dem i gier (ponoć nowe
    produkcje wciąż powstają) na Commodore C64.
    A to, że przy okazji podszkolę się z asemblera to tylko dodatkowa zaleta.

  • 58. Data: 2018-06-04 10:59:24
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 02.06.2018 03:35, s...@g...com wrote:

    > No chyba ze ma byc odporne na promieniowanie. Ale czy ten wspolczesny
    > 6502 jest na duzym krzemie czy na malym? Bo jak na malym to chyba
    > bedzie rownie nieodporny na promieniowanie jak taka atmega? No, moze
    > nieco mniej ale jednak nadal felernie nieodporny...

    No właśnie, jak to jest z tą odpornością na promieniowanie? Ponoć NASA
    m.in. z tego powodu korzysta(ła) ze starszych procesorów w swoim
    sprzęcie. Gdzie jest granica? Chodzi o antyczne procesory w technice
    NMOS (np. właśnie MOS6502 albo rozmaite 8080 czy starsze Z80)? A może
    jakieś starsze CMOS-y też się kwalifikują, np. wczesne 8051?

  • 59. Data: 2018-06-04 11:08:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości grup
    >Nie wykluczone że da się taki zrobić tanio na jakimś uC.
> [...]

    Ze starych scalakow - chipy do telegazety.
    Po I2C mozna wpisac dane tekstowe.

> [...]
    >magistrali) był prawdziwym problemem dla Atari i C64. Oba rozwiązały
    >to na swój sposób, ale piekne toto nie jest.

    Wydaje mi sie, ze ten RDY w 6502 dzialal ... ale byl za wolny.
    Musieli sie wciac w pol cyklu ... i to dzialalo.

    To samo bylo z 8080 i Z80 - DMA bylo przewidziane, ale za wolne.
    Nie wiem jak to w Spectrum rozwiazali, w Amstradzie jakos waitcyklami
    wyrownali bieg procesora i tez sie wcinali
    "w pol cyklu" - w tym przypadku to dwa cykle z czterech.

> [...]
    >jakimś AtTiny bo najprościej a po chwili krecenia trybkami w głowie
    >wziąłbym STM32 bo tam już mozna zrobić bardzo ładne VGA bez

    No wlasnie - wideo na AT Tiny to taki sobie pomysl.

    Ale mozna na FPGA czy CPLD, i to bedzie przyjemne z pozytecznym ...
    nie liczac translatorow poziomow :-)

    J.

  • 60. Data: 2018-06-04 12:15:40
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Ogólnie brak HALT w 6502 (głównie w sensie odpinania sie od magistrali)
    > był prawdziwym problemem dla Atari i C64. Oba rozwiązały to na swój
    > sposób, ale piekne toto nie jest.

    To może 8500, gdzie jest przełączanie między prockiem Komody, a Z80 dla
    CP/M? (C128(D)) W każdym razie, zrobili i działa, czy pięknie, nie miałem
    okazji wnikać. Ale CP/M chodził.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...