  • 61. Data: 2018-06-04 12:47:20
    Temat: Re: Eksperymenty ze starymi procesorami - MOS6502
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 04.06.2018 05:52, s...@g...com wrote:

    >Bo tak naprawdę od zawsze bardziej interesował mnie hardware niż
    >software. Możliwość samodzielnego sklecenia komputera z układów
    >scalonych wydaje mi się ciekawsza niż pisanie dem i gier (ponoć nowe
    >produkcje wciąż powstają) na Commodore C64.

    Kup sobie jakas plytke z FPGA :-)

    >A to, że przy okazji podszkolę się z asemblera to tylko dodatkowa
    >zaleta.

    Znikoma, jesli to assembler 6502.

    Jeszcze jak to bylby pierwszy poznany assembler, to owszem, ale jak
    kolejny ...

    J.

  • 62. Data: 2018-06-04 13:45:32
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 04.06.2018 12:47, J.F. wrote:

    > Jeszcze jak to bylby pierwszy poznany assembler, to owszem, ale jak
    > kolejny ...

    Właśnie o to chodzi, że pierwszy. To znaczy tak jakby...
    Do tej pory wszystkie swoje projekty pisałem w C, trochę C++. Zdążyłem
    też nauczyć się podstaw paru współcześniejszych języków wysokiego
    poziomu (Python, JavaScript) w stopniu wystarczającym, żeby
    wykorzystywać je w swoich projektach z RasPi czy podobnymi linuksowymi
    płytkami.

    Do tej pory co najwyżej w znikomym stopniu używałem asemblera, ale przy
    niewielkim stopniu zrozumienia tematu, dodając jakieś proste wstawki do
    programów w C.

    Dopiero teraz zabrałem się za to na poważniej, eksperymentując najpierw
    z MCY7880, a teraz także z MOS6502. Dlaczego akurat te antyczne procesory?

    1) Bo całkiem możliwe, że jeszcze będę miał do czynienia ze sprzętem
    retro. Lubię ten temat. ;)
    2) Bo po opanowaniu asemblera jednej rodziny procesorów przyswojenie
    sobie kolejnych nie będzie już tak wielkim wysiłkiem.
    3) Bo chciałem zrobić coś konstruktywnego ze starymi elementami
    zalegającymi w pudełkach. W przypadku projektu na MCY7880 spora część z
    nich pochodzi jeszcze z zakładów CEMI.
    4) Bo mogę. ;)

  • 63. Data: 2018-06-04 13:48:59
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 03.06.2018 23:48, Sebastian Biały wrote:

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Texas_Instruments_TMS9
    918

    > ... i kilka innych w rodzinie
    >
    > Ale to scalak i dodatkowa vram.

    Hmm... Wygląda ciekawie. Będzie potrzebny jakiś EPROM z generatorem
    znaków, czy posiada już wbudowane definicje znaków ASCII? A może trzeba
    je za każdym razem ładować do RAM-u na etapie inicjacji?

  • 64. Data: 2018-06-04 13:59:36
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    > Wydaje mi sie, ze ten RDY w 6502 dzialal ... ale byl za wolny.
    > Musieli sie wciac w pol cyklu ... i to dzialalo.
    6502 ma regularny cykl więc można w jednej z faz podbierać dane do
    wyświetlania i procesor tego nie zauważy, że mu coś/ktoś z pamięci podbiera.
    Problemem wtedy było chyba to, że czas dostępu ówczesnych pamięci był
    znaczny i nie można było podkręcić zegara procesora.

    > To samo bylo z 8080 i Z80 - DMA bylo przewidziane, ale za wolne.
    Tzn. za bardzo spowalniało procesor, ale działało.
    > Nie wiem jak to w Spectrum rozwiazali, w Amstradzie jakos waitcyklami
    > wyrownali bieg procesora i tez sie wcinali
    > "w pol cyklu" - w tym przypadku to dwa cykle z czterech.
    W Spektrum, zdaje się, był zegar na chwilę zatrzymywany, ale dotyczyło to
    tylko pierwszych 16k RAM; jeśli procesor dobierał się do dodatkowych 32k to
    nie był wstrzymywany. Tam były multipleksery magistral na rezystorach
    porobione :)

    Ale najpomysłowiej, choć najwolniej to ZX80/81 :)

    jp

  • 65. Data: 2018-06-04 14:17:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jacek pozniak" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >Problemem wtedy było chyba to, że czas dostępu ówczesnych pamięci był
    >znaczny i nie można było podkręcić zegara procesora.

    Jakos tak.
    Pamieci wolne, procesory wolne, a wyswietlac trzeba.

    >Tzn. za bardzo spowalniało procesor, ale działało.

    Nie dzialalo.
    Tzn dzialalo na potrzeby "zwyklego" DMA, ale jak procesor dostal
    żądanie, to dokanczał rozkaz, zatrzymywal sie, potwierdzał oddanie
    sterowania - i to moglo trwac wiele cykli. A my potrzebujemy co chwila
    bajt danych do wyswietlania.
    No i w efekcie z tego nie korzystano w obsludze ekranu TV.

> [...]
    >32k to
    >nie był wstrzymywany. Tam były multipleksery magistral na rezystorach

    Chyba jakos tak.

    >Ale najpomysłowiej, choć najwolniej to ZX80/81 :)

    Uklad niewatpliwie pomyslowy, ale jednoczesnie kiepski.

    Jak sie jednak chce eksperymentowac ze starociami - warty skopiowania.
    Ale takie rzeczy to tylko w Z80 ... choc moze i daloby sie do 6502 ...
    zastosowac ...

    J.

  • 66. Data: 2018-06-04 14:26:10
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 04.06.2018 o 14:17, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > Jak sie jednak chce eksperymentowac ze starociami - warty skopiowania.
    > Ale takie rzeczy to tylko w Z80 ... choc moze i daloby sie do 6502 ...

    Skoro goście od Atari 2600 dali radę na 6507, to czemu nie?
    Co prawda mieli bufor na jedną linię obrazu.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Atari_2600

    The console has only 128 bytes of RAM for run-time data that includes
    the call stack and the state of the game world. There is no frame
    buffer. Instead the video device has two bitmapped sprites, two 1-pixel
    "missile" sprites, a 1-pixel "ball", and a 40-pixel "playfield" that is
    drawn by writing a bit pattern for each line into a register just before
    the television scans that line.

  • 67. Data: 2018-06-04 14:34:58
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

> [...]
    > bajt danych do wyswietlania.
    > No i w efekcie z tego nie korzystano w obsludze ekranu TV.
    Mnie działało :)

    Tzn nie na standardowym sterowniku DMA ale złożonym na TTL, dosłownie kilka
    szt., który jednocześnie był kontrolerem CRT; 320x200 lub 160x200 w czterech
    odcieniach.

    Procesor chwilę (uniwibratory 74123 to załątwiały) przed rozpoczęciem każdej
    linii dostawał żądanie DMA, z zapasem, tak aby zdążyć dokończyć bieżącą
    operację.
    Potem następowało pobieranie, przez kontroler, 40 bajtów (40us) do
    wyświetlenia linii i na koniec zwolnienie DMA. Z80 miał chwilę aby sobie
    popracować w czasie powrotu plamki; około 20 us.
    W czasie powrotów poionowych pracował normalnie.

    jp

  • 68. Data: 2018-06-04 14:42:18
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

> [...]
    > bajt danych do wyswietlania.
    > No i w efekcie z tego nie korzystano w obsludze ekranu TV.
    Był projekt w radzieckim Radio gdzie był 8080+8282(DMA)+8257(CRT).
    Jeśli mie pamięć nie myli to chyba jakieś tam dwa bufory linii były,
    przełączane na zmianę.
    Ale nie wiem jak z wydajnością tego było.

    jp

  • 69. Data: 2018-06-04 14:43:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jacek pozniak" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    >sobie
    >popracować w czasie powrotu plamki; około 20 us.

    minus rezerwa na ten poczatek.

    >W czasie powrotów poionowych pracował normalnie.

    A one krotkie.
    W efekcie pracowal niewiele szybciej niz w ZX81/0 :-(

    Pozniejsze komputery jednak to lepiej zrobily ... ale uP trzeba bylo
    jakos sprytnie ominac.

    J.

  • 70. Data: 2018-06-04 15:35:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jacek pozniak" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >Był projekt w radzieckim Radio gdzie był 8080+8282(DMA)+8257(CRT).
    >Jeśli mie pamięć nie myli to chyba jakieś tam dwa bufory linii były,
    >przełączane na zmianę.
    >Ale nie wiem jak z wydajnością tego było.

    Moglo byc calkiem niezle, tylko w czasach gdy do komputera dajemy 128
    bajtow RAM, albo 1kB, to te dwa bufory moga byc za drogie.

    Nawet w czasach, gdy dajemy 64kB, ale DRAM, to moze byc za drogo.

    Swoja droga - jak spectrum sobie radzilo z kolorami ?
    Dodatkowe 32 bajty, niby tylko co 8 linii, ale jakos trzeba je czytac.
    ULA miala jakies bufory ?

    J.