  • 41. Data: 2018-06-02 12:00:10
    Temat: Re: Eksperymenty ze starymi procesorami - MOS6502
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 02.06.2018 10:26, jacek pozniak wrote:

    > No ale Atlantis robi to dla hobby. Trochę mu zazdroszczę, że ma czas.

    Tak naprawdę, to nie mam. Moje projekty potrafią niekiedy powstawać
    długimi miesiącami, kiedy aktywnie pracuję nad nimi przez wieczór albo
    dwa, a potem mam parę tygodni przerwy. ;)
    A co do nowoczesnych rozwiązań, to zrobiłem już sporo projektów na AVR
    oraz PIC32, do tego trochę na STM32, ESP8266 i Raspberry Pi. Nauczyłem
    się C, do pewnego stopnia ogarniam też parę innych wysokopoziomowych
    języków.

    Po prostu chciałem teraz zobaczyć, jak to działa u podstaw. Jasne, że
    mógłbym po prostu podszkolić się w asemblerze AVR, ale gdzie tu zabawa? ;)

  • 42. Data: 2018-06-02 12:15:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Jun 2018 08:13:49 +0200, Andrzej napisał(a):

    > Czy był oficjalny, czy nie tego nie pamiętam.

    To strona z tymi nieoficjalnymi rozkazami.

    J.

  • 43. Data: 2018-06-02 17:43:06
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak swoją drogą, da się gdzieś dostać jeszcze peryferia (UART, port
    równoległy, timer, RTC itp.) kompatybilne z magistralą MOS6502?
    Ewentualnie, czy nie będzie żadnych problemów z podpięciem intelowskich
    układów (8251, 8253, 8255), jeśli zastosuję prosty układ konwertujący
    sygnał R/W i drugie wyjście zegarowe na sygnały WR i RD? W końcu i tak
    ich potrzebuję, żeby obsłużyć standardowe RAM-y i EPROM=y...

  • 44. Data: 2018-06-02 18:53:30
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 02.06.2018 o 17:43, Atlantis pisze:
> [...]
    > sygnał R/W i drugie wyjście zegarowe na sygnały WR i RD? W końcu i tak
    > ich potrzebuję, żeby obsłużyć standardowe RAM-y i EPROM=y...

    Pisałem o tym trochę wcześniej. Możesz spokojnie użyć peryferiów Intela.
    Magistrala 6502 jest synchroniczna. Zapis do na magistralę następuje
    przy opadającym zboczu Fi2 przy aktywnym stanie niskim sygnału R/W.
    Strob zapisu w peryferiach intela jest asynchroniczny. Tak jak piszesz
    trzeba poskładać intelowskie sygnały WR i RD z kombinacji R/W z Fi2.
    Jeśli chodzi o RD to wystarczy negacja sygnału R/W. Sygnał WR robisz
    przez NOT Fi2 OR R/W lub NOT(NOT R/W AND Fi2) Druga metoda pozwala
    zrobić sterowanie na dwóch bramkach z 74LS00.
    Osobiście nie polecam 8251. Jest dość upierdliwy i było trochę błędów w
    dokumentacji. Chyba, że chcesz go użyć w podstawowym trybie
    asynchronicznym. Nie ma własnego dzielnika prędkości transmisji więc
    trzeba go poganiać z jednego licznika 8253.

    Grzegorz

  • 45. Data: 2018-06-02 19:45:22
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/2/2018 12:35 AM, Atlantis wrote:
    > https://tinyurl.com/y9j9auz4
    > Zaryzykowałem i postanowiłem kupić na jednej z tańszych (jeśli nie
    > najtańszej) aukcji.

    Tu są ponizej 1E :D

    https://www.aliexpress.com/item/1PCS-Mos-6502-MOS650
    2-6502AD-R65C02AP-MOS-6502/32832487055.html

    Twierdzą że działają ok.

    Skuszę się na 4 sztuki (bo wtedy shipping jest za 0.66E).

  • 46. Data: 2018-06-02 21:03:53
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2018-06-02 o 10:33, jacek pozniak pisze:

    > Nie wiem czy o tym mowa ale pamiętam jakiś Basic, drukowany w Amaterske
    > Radio (niebieskie), na kilku stronach, w hex, na 8080 był, coś koło 4
    > kilobajty.
    >
    > Z kolegą zdisassemblowaliśmy go, ręcznie, długopisem w zeszycie.
    >
    > Bardzo pouczające doświadczenie, odkrywanie jak działa interpreter.
    > Potem przenieśliśmy go do pamięci EEPROM, nieco modyfikując; dodaliśmy
    > proste funkcje do rysowania grafiki i obsługe magnetofonu.
    >
    > jp

    Tak to był ten wsad do 8080A, zawierający prosty monitor oraz Basic.
    Razem niecałe 4KB. Amaterske Radio pro Konstruktery, chyba z 1983r. Nam
    to zdisasemlował kolega pracujący na R-10 czy 12.

  • 47. Data: 2018-06-02 21:50:47
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    Tu jest fajny symulator pokazujący jak się tranzystory w procku
    przełączają podczas wykonywania programu :-)
    http://www.visual6502.org/JSSim/index.html

    Grzegorz

  • 48. Data: 2018-06-02 22:20:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Jun 2018 21:50:47 +0200, Grzegorz Kurczyk napisał(a):
    > Tu jest fajny symulator pokazujący jak się tranzystory w procku
    > przełączają podczas wykonywania programu :-)
    > http://www.visual6502.org/JSSim/index.html

    A jesli dobrze rozumiem - tu jest wersja sprzetowa :-)

    https://www.youtube.com/watch?v=HDMkw6lnzmI

    J.

  • 49. Data: 2018-06-03 00:11:20
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 02.06.2018 18:53, Grzegorz Kurczyk wrote:

    > Strob zapisu w peryferiach intela jest asynchroniczny. Tak jak piszesz
    > trzeba poskładać intelowskie sygnały WR i RD z kombinacji R/W z Fi2.
    > Jeśli chodzi o RD to wystarczy negacja sygnału R/W.

    Korzystam z tego rozwiązania:
    http://wilsonminesco.com/6502primer/RDnotWRnotCkt.jp

> [...]
    > asynchronicznym. Nie ma własnego dzielnika prędkości transmisji więc
    > trzeba go poganiać z jednego licznika 8253.

    Chodzi głównie o to, że parę sztuk 8251 znajdzie się w moich domowych
    zasobach. Pewnie udałoby mi się też jeszcze wygrzebać 8253. Z całą
    pewnością nie mam natomiast 6551. Nie wiem też, czy nie będzie problemu
    ze zdobyciem tego układy. No chyba, że ktoś zna jakieś źródło tych
    części, albo łatwo dostępną alternatywę, zgodną z magistralą 6502...

    Zastosowanie 8251 byłoby najprostszym rozwiązaniem m.in. dlatego, że już
    go kiedyś używałem w innym projekcie, z procesorem zgodnym z 8080.
    Chodzi mi o prosty UART. Oczywiście zastosowanie układu produkowanego z
    myślą o wykorzystaniu z 6502 byłoby bardziej eleganckim rozwiązaniem.

  • 50. Data: 2018-06-03 01:12:20
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 2 czerwca 2018 17:11:21 UTC-5 użytkownik Atlantis napisał:

> [...]
    > ze zdobyciem tego układy. No chyba, że ktoś zna jakieś źródło tych
    > części, albo łatwo dostępną alternatywę, zgodną z magistralą 6502...

    A ten czemu nie?
    https://en.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_CIA