    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Eksperymenty ze starymi procesorami - MOS6502
    Date: Tue, 19 Jun 2018 20:15:11 +0200
    <pg6r4v$gp2$1@node2.news.atman.pl>
    <z37te2gyr0zu$.1nz23qznmb8s8.dlg@40tude.net>

    news:z37te2gyr0zu$.1nz23qznmb8s8.dlg@40tude.net...

    > To jest kiepski przyklad. Niby jeden writeln, a srodowisko cale trzeba
    > zainicjowac.

    Zobacz na zastrzeżenie w nawiasie na początku cytatu...

    > Tymczasem zrodelko Kermita liczy 9MB plikow .c
    >
    > Musisz je najpierw odchudzic :-)
    >
    > http://www.kermitproject.org/

    Spoko, Telix zajmuje coś koło 300 kB, więc jak się za to weźmie ktoś, kto
    poobcina narzuty na inicjalizację, pierdyliony bibliotek, itd. to na stówe
    jestem pewien, że jeszcze miejsca zostanie. Poza tym, skoro 6510 ma
    możliwość sprzętowego bankowania pamięci (do 512k OIDP), to tym bardziej,
    ale i bez tego IMO powinno się dać, tylko wyjdzie w prawdziwym maszyniaku, a
    nie pseudokodzie. Packet-Radio do C64, program chyba nieco bardziej
    rozbudowany od Kermita, mieści się 2 64 i ma jeszcze kawałek miejsca na
    bufory transmisji. A zważ, że robi wszystko, nie tylko protokół, ale i
    programową emulację modemu. To, co z eteru przychodzi (AX25, to jedynie jest
    zamieniane na 0 i 1). No, ale program (Digicom jako terminal, Digiprom, jako
    BBS i terminal (do roli którego bardziej nadaje się Digicom, jako
    stabilniejszy).

    > Nosnik IMO bez znaczenia - pewnosc z predkosc komunikacji z napedem
    > nie ma znaczenia.
    > Moze w czasach modemow 300 nie pomysleli, ze 19200 to za wolno, moze w
    > czasach gier po 4-30KB te 19200 wystarczalo, wszak to tylko 15s na
    > duza gre.

    Może też taniej było i pewniej jednak, w tamtych czasach przypuszczam,
    pomijano parametr czasowy ustabilizowania się głowicy, zmiana jednej
    wartości w pamięci pozwalała zmieniać szybkość silnika krokowego, do takiej
    nawet, że nie był w stanie przeskoczyć, a jedynie smutno brzęczał. Na tej
    sztuczce opiera się działanie programu 1541 Music Composer (nie trafiłem w
    sieci, ale chyba tak się nazywa), który podmieniając wartość bajtu, wywołuje
    procedurę zmiany ścieżki, co objawia się efektem akustycznym:
    https://www.youtube.com/watch?v=5gnMgmlKi_o
    https://www.youtube.com/watch?v=ZR454sxi27o (ta sama melodia, ale pokazane
    przygotowanie, poza tym, lepiej słychać)

    > Transmisja asynchroniczna wymaga zegara ok 16x szybszego - dla 19200
    > to jest 307kHz - moze nie pasowalo im szybciej robic.

    Ale myślisz, że to jest asynchroniczne? Przyznam, że jakiś mi umknęło to
    rozkminić. A może jakaś sztuczka programowa (bo jak się uprzeć, to daje się
    nawet CRC z WARPem zrobić), że cykli na bit bierze się mniej, obostrzając to
    tak, że byle odchyłka i ch** bombki strzela, transmisji nie budiet...? A
    wtedy, jak cykli mniej, to ilość danych rośnie, kosztem pewności?

    > Byly, ale na ISA :-)

    To przecież ISA była w pierwszych kompach, wiec w czym rzecz?

    > Wszysto jedno - interfejs ten sam. AT-bus/IDE to moze jeszcze gdzies

    ST225 "autobusowy"? Jakoś mi taśma łącząca do tego nie pasuje. Pierwsze AT,
    to od 40 MB widziałem, nawet "temi rencami" macałem taki, a nawet
    podłączałem i działał, niemiłosiernie zgrzytając pozycjonerem. Ale zawsze
    pewnie, bez najmniejszych problemów z odczytem.
    Kurczaczek... korci mnie, zdjąć mu dekiel, zasłonić czymś przezroczystym,
    pofilmować w akcji. Na YT filmy niewiele ukazują.
    Ciekawe, po jakim czasie ten kawałek kurzu, co się dostał, załatwi nośnik...

    > sie dzis spotka na plycie glownej.

    Mam chyba kilka płyt z tym.

    > Tylko, ze od lat podlaczony do specjalnego sterownika DMA/bus master.

    Hmm... byle działało i się nie srało.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.