  • 1. Data: 2010-03-13 14:45:44
    Temat: Ekran a strojenie głowicy UKF
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Skończyłem dzisiaj montaż głowicy UKF według projektu ze strony:
    http://www.forum.invisionresources.pl/topic/217-glow
    ica-ukf-88-108-mhz/
    Niestety górna granica możliwości mojego licznika częstotliwości to
    50MHz. Liczyłem, że powyżej tego straci dokładność pomiaru, ale
    wyświetli cokolwiek. Niestety nie wyświetla nic poza 00Hz, tak więc nie
    jestem w stanie sprawdzić zakresu przestrajania heterodyny.

    Generalnie wszystko powinno być ok - przed montażem mierzyłem elementy.
    Napięcie zasilania jest stabilne (6,7V) a na warikapach zmienia się
    prawidłowo podczas przestrajania. O ile SA612 jest ok (nowy w każdym
    razie) o tyle nie ma tam zbyt wielu rzeczy, który mogłyby nie działać.

    Ktoś ma pomysł jak mógłbym sprawdzić prawidłowość działania, na razie
    chociażby bez dokładnego strojenia?

    Spróbowałem podłączyć krótką antenę i kręcąc rdzeniem cewki 7x7 oraz
    potencjometrem strojenia złapać jakąś częstotliwość na wyjściu głowicy.
    Przeważnie miałem 00Hz, ale przez chwilę licznik pokazywał dość mocno
    skaczącą wartość.

    Tylko czy jest w ogóle sens próbować robić cokolwiek bez ekranu? Czy w
    przypadku nieekranowanej głowicy zakłócenia mogą zniweczyć wszystkie
    wysiłki dążące do jej zestrojenia?

  • 2. Data: 2010-03-13 15:06:07
    Temat: Re: Ekran a strojenie głowicy UKF
    Od: wirefree <m...@m...pl>

    Wstawiasz szybki dzielnik na wejsciu i juz masz, prosty licznik 4
    bitowy i juz masz dzielnik przez 2,4,6,8 to powinno wystarczyc do pomiarow.

  • 3. Data: 2010-03-13 15:10:51
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 13 Mar 2010 15:45:44 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Tylko czy jest w ogóle sens próbować robić cokolwiek bez ekranu? Czy w
    > przypadku nieekranowanej głowicy zakłócenia mogą zniweczyć wszystkie
    > wysiłki dążące do jej zestrojenia?

    Ovczywiście, jest sens. Wiele konstrukcji głowic nawet w odbiornikach
    przenośnych jest bez ekranu. Względne szerokości kanałów sa duże na UKF a
    ARCz stabilizuje odbiór. Pewnie że brak ekranu nieco utrudnia postępowanie
    ale bez przesady. Powinieneś jednak coś zrobić by ten częstościomierz
    pokazywał więcej, bez pomiaru prędzej ukręcisz rdzenie niż coś osiągniesz
    :)
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2010-03-13 15:15:01
    Od: wirefree <m...@m...pl>

    http://www.nikomp.com.pl/opisy/ZEPJ0/ZEPJ2000.htm

  • 5. Data: 2010-03-13 15:35:01
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    Gdzie jest wirefree... TU JEST!
    > http://www.nikomp.com.pl/opisy/ZEPJ0/ZEPJ2000.htm

    Albo o połowę taniej tu: < http://42.pl/u/2b8w >

    Sławek
    --
    ________ Bóg nie prowadzi drogą prostą ludzi niesprawiedliwych!
    _/ __/ __/ (Sura III, werset86)

  • 6. Data: 2010-03-13 15:36:04
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 13 Mar 2010 16:15:01 +0100, wirefree napisał(a):

    > http://www.nikomp.com.pl/opisy/ZEPJ0/ZEPJ2000.htm

    Mozna dorobic preskaler ale prawdopodobnie wystarczyło by
    zmienić/przekonstruować obwód wejściowy tego cyfraka jaki masz. Zdaje się
    że to miernik własnej konstrukcji?
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2010-03-13 17:06:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > ale bez przesady. Powinieneś jednak coś zrobić by ten częstościomierz
    > pokazywał więcej, bez pomiaru prędzej ukręcisz rdzenie niż coś osiągniesz
    > :)

    Ok, w takim razie rozejrzę się za jakimś preskalerem.
    Jak rozumiem przy dokonywaniu pomiaru w ten sposób muszę manualnie
    przemnożyć wyświetlaną wartość aby uzyskać rzeczywistą, mierzoną
    częstotliwość?

    BTW zastanawia mnie jeszcze jedna kwestia. Mianowicie chciałem
    zidentyfikować kila posiadanych filtrów. W tym celu złożyłem ponownie
    generatorek do testowania kwarców, dokładnie taki jak tutaj:
    http://sp5ddj.pl/Probnik%20kwarcow.jpg

    Przetestowałem na kilku różnych rezonatorach - działa świetnie.
    Podłączam na wejściu obwód 7x7 o znanych parametrach - nic. Żadnej
    oscylacji. Czyżbym do testowania obwodów LC wymagał nieco innego układu?

  • 8. Data: 2010-03-13 17:10:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 13 Mar 2010 18:06:58 +0100, Atlantis wrote:
> [...]
    >Podłączam na wejściu obwód 7x7 o znanych parametrach - nic. Żadnej
    >oscylacji. Czyżbym do testowania obwodów LC wymagał nieco innego układu?

    Kondensator szeregowy, bo ci inaczej cewka sprowadza baze na zerowy
    potencjal.

    No w przypadku LC te dwa kondensatory w ukladzie [plus trzeci] moga
    sporo przestroic.

    J.

  • 9. Data: 2010-03-13 17:15:59
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 13.03.2010 18:06, Atlantis pisze:
> [...]
    > Podłączam na wejściu obwód 7x7 o znanych parametrach - nic. Żadnej
    > oscylacji. Czyżbym do testowania obwodów LC wymagał nieco innego układu?

    Zrobiłeś piękne (choć niegroźne w tym układzie) zwarcie bazy tranzystora
    do masy :-) Dodaj kondensator między bazą tranzystora a mierzonym
    obwodem LC.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 10. Data: 2010-03-13 17:18:51
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 13 Mar 2010 18:06:58 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Przetestowałem na kilku różnych rezonatorach - działa świetnie.
    > Podłączam na wejściu obwód 7x7 o znanych parametrach - nic. Żadnej
    > oscylacji. Czyżbym do testowania obwodów LC wymagał nieco innego układu?

    Zapewne oporność wyjściowa wtórnika w połączeniu z op. obciążenia tłumi za
    bardzo obwód drgań. Podłączaj przez szeregową pojemność rzędu 30-50pf,
    powinno zagenerować. A w ogóle każdy 7x7 ma napisany na kubku 3-cyfrowy
    numer po którym w wiekszości przypadków rozpoznasz indukcyjność i schemat
    uzwojenia.
    --
    Jacek