  • 11. Data: 2023-01-09 21:58:57
    Temat: Re: EasyZ80 - ciąg dalszy walki z retro komputerkiem
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 2.01.2023 20:21, alojzy nieborak wrote:

    > Sygnał 10MHz generatora jest wysyłany na pin wyjściowy przez
    > rezystor dopasowujący 50 om.

    Mówimy o jakimś rezystorze wewnątrz generatora? Na schemacie go nie widzę...

    > Obciążeniem dla generatora z tego co widzę są ścieżki + 3 czy 4
    > wejścia zegarowe uP, na oko wyjdzie ze 35-40 pF.

    Z tego co widzę wyjście zegarowe jest podłączone do:
    - Pinu 6 mikroprocesora Z80
    - Pinu 15 układu UART Z84C30
    - Pinu 20 układu Z84C40
    Wychodzą więc trzy piny. Dodatkowo sygnał ten jest wyprowadzony na
    złącze magistrali systemowej. Więc jeśli faktycznie tutaj leży
    przyczyna, to sytuacja pogorszy się jeszcze bardziej po wpięciu płytki w
    płytę główną i podłączeniu dodatkowych modułów.

    > Wymiana generatora nic Ci nie da. Jak chcesz coś poprawić daj między
    > generator a uP bramkę TTL coby taktować uP prostokątem.

    Aż tak źle wygląda sytuacja z tymi generatorami? Nie ma dostępnej
    wersji, która posiadałaby już wbudowany bufor o odpowiedniej wydajności
    prądowej? Jeśli nie, to po prostu spróbuję sobie cos takiego zbudować w
    formie modułu na elementach SMD, który można by wcisnąć w podstawkę na
    miejscu obecnego generatora.
    Zastanawia mnie fakt, że to przecież nie jest mój własny projekt
    istniejący w jednym prototypie - to dość popularna konstrukcja,
    zbudowana przez człowieka znanego w Internecie z tworzenia takich
    konstrukcji retro i zreplikowana przez innych konstruktorów. Na
    zdjęciach w internecie widać, że ludzie stosują generatory podobne do
    mojego, w metalowych obudowach.

    Lista elementów podaje, że tym oscylatorem powinien być "10 MHz, CMOS
    oscillator, Half Can". Na Mouserze:
    https://www.mouser.pl/ProductDetail/774-MXO45HS-3C-1
    0.0

    Możliwe, że to czego ja użyłem ma po prostu nieodpowiednią
    charakterystykę wyjścia?

    > Tu gościu ustawił sondę na 1:1, zdaje się błędnie, ale tu jest
    > obciążenie 35pF i u Ciebie też pi x oko 35pF) Bardzo możliwe że uP
    > dostaje takie coś na wejście: https://youtu.be/XcxqfOrZtmA?t=208

    Faktycznie, wygląda to chyba dość podobnie do tego, co widziałem na
    linii zegarowej sprawdzając układ oscyloskopem.
    Znaczne zmniejszenie prędkości (np. 4 MHz lub nawet 1 MHz) przez wymianę
    generatora da szansę na to, że układ testowo ruszy?

  • 12. Data: 2023-01-09 23:43:19
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Atlantis napisał(a):

    > Mówimy o jakimś rezystorze wewnątrz generatora?

    Zgadza się. Rezystor 50 om jest wewnątrz generatora.

    > Dodatkowo sygnał ten jest wyprowadzony na
    > złącze magistrali systemowej.

    To jeszcze gorzej.

    > Aż tak źle wygląda sytuacja z tymi generatorami?

    Takie są.

    > Nie ma dostępnej
    > wersji, która posiadałaby już wbudowany bufor o odpowiedniej wydajności
    > prądowej?

    Nie wiem. Ten który zapodałeś z mousera też ma max. I out 10mA
    dla zasilania 5V.

    > Jeśli nie, to po prostu spróbuję sobie cos takiego zbudować w
    > formie modułu na elementach SMD, który można by wcisnąć w podstawkę na
    > miejscu obecnego generatora.

    Na piechotę od zera:
    http://www.z80.info/uexosc.htm
    lub jak klepałem wcześniej, przetnij linię zegara i wepnij bramkę.

  • 13. Data: 2023-03-07 13:24:03
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, po kilku miesiącach wróciłem do projektu i udało mi się zdebugować
    przyczynę problemu. Okazało się, że nie ma ona nic wspólnego z linią
    zegarową. Na takie zachowanie urządzenia tak naprawdę składały się dwie
    przyczyny:

    1. Główna - okazało się, że w układzie GAL zastosowałem zły wsad. Na
    Githubie autora dostępne są dwa pliki jed - "wdg" i "no_wdg". Jeden z
    nich generuje sygnał resetujący watchdoga MAX691 na podstawie aktywności
    na magistrali, drugi tego nie robi. Użyty powinien być wsad generujący
    ten sygnał - druga wersja przeznaczona jest dla osób, które chciałyby
    zmodyfikować projekt i zastosować jakiś prostszy układ nadzorujący
    zasilanie, niewyposażony w WDT. Okazało się, że nazwy plików są mylące i
    to "no_wdt" generuje potrzebny sygnał. Efekt był taki, że układ
    cyklicznie mi się resetował.

    2. Dodatkowo nałożyły się na to problemy z UARTEM powodowane tym, że
    Z84C40 najwyraźniej nie do końca kontaktował z podstawką. Dociśnięcie
    scalaka pomogło.

    Teraz komputerek działa już od kilkunastu godzin, nawet na kwarcu 10 MHz
    i bez rezystora pull-up na linii zegarowej. Zauważyłem tylko, że jest
    relatywnie wrażliwy na wstrząsy - raz na jakiś czas mocniejsze trącenie
    płytki powoduje rzucenie błedem przez BIOS. Jednak jeśli leży spokojnie
    na stole, to działa stabilnie.

  • 14. Data: 2023-03-07 14:09:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/03/2023 13:24, Atlantis wrote:
    > relatywnie wrażliwy na wstrząsy - raz na jakiś czas mocniejsze trącenie
    > płytki powoduje rzucenie błedem przez BIOS.

    Nie stosujesz aby podstawek precyzyjnych z allegro?

    Kupiłem ich w sumie kilka rodzajów od różnych sprzedawców.

    *WSZYSTKIE* są uszkodzone. Nie łączą z nogami scalaków.

    Przypuszczalnie dlatego, że wsadzali jedną w drugą i tak to leżało 10
    lat, sprężyny się odkształciły.

    Takie same podstawki kupione z metra (tzn w osłonie z tworzywa) nie maja
    takiego objawu, scalaki wchodzą cieżko i nie ma problemu ze stykami.

    Zajeło mi kilka dni znalezienie problem u z moim Harlequiem, gdzie nie
    łączyło kilka scalaków i byłem przekonany że to każdy mozliwy powód, ale
    nie podstawka, w końcu precyzyjna, a nie badziewie...

  • 15. Data: 2023-03-07 15:33:35
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 7 Mar 2023 14:09:39 +0100, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Przypuszczalnie dlatego, że wsadzali jedną w drugą i tak to leżało
    > 10
    > lat, sprężyny się odkształciły.

    W podstawkach precyzyjnych chyba raczej nie ma sprężyn, tam jest
    tylko stożkowa tulejka zakleszczająca pin. Być może faktycznie
    składowanie jeden w drugi może odkształcić tulejkę.
    Element sprężynujący jest w zwykłych podstawkach... Swoją drogą nie
    bardzo wiadomo czemu te "precyzyjne" nazywają się precyzyjne skoro
    nie posiadają elementu sprężynującego.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2023-03-07 15:38:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/03/2023 15:33, Marek wrote:
    > W podstawkach precyzyjnych chyba raczej nie ma sprężyn, tam jest tylko
    > stożkowa tulejka

    Ta tulejka jest nacięta i pełni rolę sprężyny dociskowej:

    https://www.farnell.com/datasheets/19430.pdf

    Strona 11 i dalsze.

  • 17. Data: 2023-03-07 16:09:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Mar 2023 13:24:03 +0100, Atlantis wrote:
> [...]
    > relatywnie wrażliwy na wstrząsy - raz na jakiś czas mocniejsze trącenie
    > płytki powoduje rzucenie błedem przez BIOS. Jednak jeśli leży spokojnie

    Chyba cos ci jeszcze nie styka.
    Ewentualnie zimny lut lub pekniecie scieżki.
    Delikatnie postukac w róźne miejsca.

    J.

  • 18. Data: 2023-03-07 16:24:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Mar 2023 15:38:23 +0100, heby wrote:

    > Ta tulejka jest nacięta i pełni rolę sprężyny dociskowej:
    > https://www.farnell.com/datasheets/19430.pdf
    > Strona 11 i dalsze.

    Samo naciecie chyba by nie zadzialalo - na rysunku widac o co chodzi.

    No coz - moze to na siłę za bardzo rozgięli.

    Swoją drogą - da sie takie piny kupic luzem?

    Bo dawniej myslałem, żeby takie używać do domowych płytek dwustronnych
    jako przejsciowke/via. Tzn to mozna zalutowac z dwóch stron i nadal
    uzywać jako podstawkę.

    Gdzies nawet mam fabryczną płytkę - tam są takie bardzo niskie ...

    J.

  • 19. Data: 2023-03-07 17:13:54
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 7.03.2023 16:09, J.F wrote:

    > Chyba cos ci jeszcze nie styka.
    > Ewentualnie zimny lut lub pekniecie scieżki.
    > Delikatnie postukac w róźne miejsca.

    Odnoszę wrażenie, że:
    1. Dociśnięcie układów do podstawek pomogło - problem występuje, ale
    konstrukcja zdaje się być na niego nadal wrażliwa.
    2. Chodzi chyba generalnie bardziej o wibracje niż ostukiwanie
    konkretnego miejsca. Gdy płytka leżała luźno na stole, w pewnym momencie
    mocniejsze stuknięcie w któryś z układów (albo ogólnie trącenie PCB)
    powodowało bład. Jednak jeśli w tym czasie płytka była dociskana do
    podłoża, to nawet znacznie mocniejsze uderzenia nie powodowały problemu.

    Stawiam na to, że jakiś styk w podstawce wpada w drgania tracąc kontakt
    z układem.

  • 20. Data: 2023-03-07 18:28:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/03/2023 16:24, J.F wrote:
    > Swoją drogą - da sie takie piny kupic luzem?

    Szukam takich, które są *bezpośrednio* lutowane w płytkę. Cała grubsza
    część jest w środku PCB. Wiem, że są używane w projektach retro, dając
    bardzo niski profil, bo prawie nie wystają ponad płytkę.

    O takie:

    https://pcbwayfile.s3-us-west-2.amazonaws.com/projec
    t/19/09/06/0514332707531.jpg

    Ale są przeznaczone do tego fabrycznie, wąskie i wchodzą całe w otwór.