    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: EasyZ80 - ciąg dalszy walki z retro komputerkiem
    Date: Wed, 28 Dec 2022 18:03:47 +0100

    On Wed, 28 Dec 2022 17:18:19 +0100, Atlantis wrote:
    > Na początku roku pisałem o swoich próbach uruchomienia retro komputerka,
    > pracującego pod kontrolą CP/M. Zapis tej dyskusji jest dostępny tutaj:
    >
    > https://groups.google.com/g/pl.misc.elektronika/c/jd
    OUkAPOeP0/m/gh2BBjLoAQAJ

> [...]
    > daną częstotliwość taktowania. Układy z serii Z80 zostały kupione
    > bodajże w Mouserze, a układy logiczne (przynajmniej te, które się dało)
    > przetestowałem TL868.
    > 2. Po podłączeniu zasilania widać jakąś aktywność na szynie danych,
    > szynie adresowej i liniach sterujących. Linia reset reaguje na
    > naciskanie przycisku, a jego wciśnięcie jest widoczne na magistrali.
    > 3. Widać także sygnały taktujące UART i procesor. Jednak na oscyloskopie
    > zegar CPU wyglądał podejrzanie - nie był to prawidłowy przebieg
    > prostokątny, ale z powodu mocno nachylonych zboczy bliżej mu było do

    To potrafi byc efekt oscyloskopu - obciazenia przez niego, lub na
    koncu kabla.

> [...]
    > żadna treść. Tymczasem powinno się wyświetlić menu startowe.
    >
    > Dzisiaj wyciągnąłem tę płytkę z szuflady i postanowiłem jej dać jeszcze
    > jedną szansę. Właściwie jedyną zmianą jaką wprowadziłem było dodanie
    > rezystora pull-up 2k na linii zegara CPU (oryginalnie go brakowało,
    > chociaż widzę go w wielu konstrukcjach na Z80).
    >
    > Nie wiem czy pomogła akurat ta zmiana, czy dzisiaj zwyczajnie miałem
    > więcej szczęścia, jednak za którymś podłączeniem zasilania/resetem udało
    > mi się już coś uzyskać w terminalu. Początkowo były jakieś szczątki

    To nie wyglada tak zle

    > Za którymś razem udało mi się jednak uzyskać wspomniane menu:
    > https://ibb.co/7z5b68T
    >
    > Niestety nie dało się wybrać żadnej z opcji - prawdopodobnie po
    > wyświetleniu tej zawartości komputer zawiesił się.

    A moze zawartosc dysku zła?
    te inne opcje to tez z dysku, czy z ROM?

    > Mamy jednak dowód, że hardware nie jest zupełnie martwy, jednak jest
    > problem ze stabilnością. Czy ktoś ma pomysł jak to debugować? Przychodzi
    > mi teraz jeszcze do głowy pomysł wymiany generatora kwarcowego, którym
    > jest taktowany CPU. Coś jeszcze mogę zrobić/sprawdzić?

    Spowolnic zegar dwukrotnie, to bym sprobował.
    Jesli to problem predkosci - zaraz wyjdzie.

    A jakis analizator, chocby ten Saleae masz?

    Choc tu juz raczej nie pomoze - za duzo działa, za trudno bedzie
    sledzic co sie dalej dzieje.

    Podlacz oscyl do linii adresu, danych - ladniejsze tam przebiegi?

    J.