  • 41. Data: 2012-05-16 02:59:59
    Temat: Re: Dzwonek elektrostatyczny
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "janusz_kk1" <j...@o...pl> wrote in message
    news:op.wec620z01cvm6g@lap...
    > Panowie, przy wyłączonym to NIE DZIAŁA, zrolbiliśmy eksperyment z synem
    > i dzwonek działa jak tel jest włączony i może jeszcze minute po
    > wyłączeniu,
    > czyli na resztce łądunków elektrostatycznych ale potem przestaje.

    Zgaduję, że działa tak samo długo po włączeniu TV jak i po wyłączeniu.
    Dla dzwonka nie ma to znaczenia z której puszki do której wędrują
    elektrony...

    > Na filmie może to być specjalnie zmanipulowane, proponuję samemu
    > sprawdzić.

    E tam od razu manipulacja. Tu chodzi o zmianę potencjału...
    I nie ma to dużego znaczenia czy potencjał ten zmienia się
    od 0 do 25000V czy od 25000V do zera...

  • 42. Data: 2012-05-16 03:04:08
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Zmontujemy jutro jeszcze raz i pomierzę woltomierzem,

    Woltomierzem to raczej będziesz mieć marną szansę to zmierzyć :-)
    Ale przekonaj się sam :-)

    > ale wg mnie powinny być dodatnie.

    Po włączeniu, gdy anoda jedzie z 0 do +25000V folia naładuje się
    ujemnie, po wyłączeniu, gdy anoda z 25000V spadnie do 0V folia
    naładuje się dodatnio... Po prostu anoda kineskopu jest jedną
    okładziną kondensatora próżniowo-szklanego, folia drugą...

  • 43. Data: 2012-05-16 03:06:32
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Cezary Grądys" <c...@w...onet.pl> wrote in message
    > Ale na tym filmie musi płynąć prąd, inaczej nie była by wykonywana
    > praca i blaszka by nie skakała.

    Prąd przecież płynie.

    > Więc pojemność musi się w końcu rozładować.
    > A jak widać nie rozładowuje się.

    I się rozładowuje!
    A że film urywa się zanim się całkiem rozładuje?
    cóż... Zrób eksperyment sam to się przekonasz...

    > Z nieprzyjemnego doświadczenia wiem, że ekran elektryzuje się do sporego
    > napięcia. Wystarczy przemyć jakimś płynem przewodzącym, kopnie solidnie.

    Ładuje się do około 25000 V - takie jest bowiem napięcie stałe
    na anodzie dużego współczesnego kineskopu kolorowego....

  • 44. Data: 2012-05-16 03:38:13
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Desoft" <N...@i...pl> wrote in message
    > Tak sobie czytam... czy nikt nie pamięta (no bo teraz to już tylko LCD),
    > że do budowy kineskopu potrzebny jest grafit?

    Ja nie tylko pamiętam co nawet wiem po co się nim pokrywa
    wierzchnią części bańki kineskopu i podłącza do masy, a Ty? :-)

  • 45. Data: 2012-05-16 08:42:26
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2012-05-16 03:04, Pszemol pisze:

> [...]
    > naładuje się dodatnio... Po prostu anoda kineskopu jest jedną
    > okładziną kondensatora próżniowo-szklanego, folia drugą...

    Aha, a kiedy ta anoda spadnie do 0? Albo chociaż do 1kV?
    No i jeszcze - jaki jest potencjał maski i jak się ma ona do folii na
    wierzchu? I gdzie ta anoda jest i jak się ma do folii?
    Rozładowywałeś kiedyś anodę kineskopu?

    Pozdrawiam

    DD

  • 46. Data: 2012-05-16 09:08:59
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Cezary Grądys" <c...@w...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Jutro spróbuję z córką sprawdzić. Akurat ma elektrostatykę w szkole, może
    > się zainteresuje. Ale myślę, że to będzie działać tak długo jak telewizor
    > jest włączony. Najlepszym sprawdzeniem będzie rozładowanie pojemności tej
    > folii i sprawdzenie, czy ruszy ponownie po odłączeniu uziemienia.

    Faraday to badal na butelce leydejskiej. Jemu ruszalo kilkakrotnie.

    Najwazniejsze jest tu wykrycie znaku tego ladunku.
    Faraday robil elektrolize wody pradem z latawca. Sprawdzal gdzie wydziela
    sie wodor. Czy przy drucie z latawca czy przy drucie z ziemi.

    Jak to zbadac prosciej?

    Przemolowi wydaje sie ze wynik bedzie:

    S*

  • 47. Data: 2012-05-16 09:33:23
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 16-05-2012 o 02:59:59 Pszemol <P...@p...com> napisał(a):

    > "janusz_kk1" <j...@o...pl> wrote in message
    >
    > Zgaduję, że działa tak samo długo po włączeniu TV jak i po wyłączeniu.
    > Dla dzwonka nie ma to znaczenia z której puszki do której wędrują
    > elektrony...
    Przepraszam czy ja napisałem niewyraźnie? przestaje działać po wyłączeniu
    telewizora i koniec. Jak się włączy to też od razu nie startuje tylko
    widać jak się puszka ładuje bo coraz bardziej ściąga blaszkę aż dotknie
    puszki
    wtedy zaczyna blaszka latać pomiędzy puszkami.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 48. Data: 2012-05-16 09:34:57
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 15-05-2012 o 21:47:40 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > A sprobuj to przetrzymac dluzej - bardzo mnie ciekawi czy to moze dzialac
    > dowolnie dlugo, czy tylko pare minut.
    Jak jest telewizor włączony to trzymałem parę minut i cały czas działało,
    po wyłączeniu góra minuta i koniec.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 49. Data: 2012-05-16 10:39:51
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    > "Szczepan Bialek" <s...@w...pl> wrote in message

    > Widziałeś Ty kiedyś telewizor z kineskopem po zdjęciu obudowy?
    > Jak nie, to zobacz...
    >
    > Znowu niby mówisz prawdę, ale w kontekście w jakim to mówisz
    > nie ma to absolutnie żadnego sensu... Anoda oczywiście jest częścią
    > działa elektronowego i dlatego elektrony się rozpędzają trafiając
    > w szybę. Ta właśnie anoda, umieszczona blisko przedniej części
    > ekranu telewizora w połączeniu z folią aluminiową trzymaną przed
    > ekranem stanowi razem kondensator naładowany do około 25kV.

    To nie kondensator tylko blacha pod napieciem (anoda ma deficyt elektronow)
    oddzielona od ziemi proznia, szyba i powietrzem.
    Podczas pracy w szybe wala elektrony. Anoda chce je wylowic.
    Bez dziala elektronowego elektrony beda plynac z czlowieka na folie i potem
    przez szklo do anody. Ale przy stalym napieciu przewodnictwo szkla jest
    male.

    Sytuacja jest zlozona i tylko pomiar znaku ladunku na folii roztrzygnie
    ktory mechanizm przewaza.

    Ciekawe czy ktos to pomierzy?
    S*

  • 50. Data: 2012-05-16 10:59:22
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > naładuje się dodatnio... Po prostu anoda kineskopu jest jedną
    > okładziną kondensatora próżniowo-szklanego, folia drugą...
    Czegoś tu nie kumam.
    Sugerujesz, że jak do wyjścia scalaka cyfrowego podłączę kondensator a za
    nim opornik do masy to jak na wyjściu scalaka będzie dodatnie zbocze to za
    kondensatorem dostanę impuls ujemy ?
    P.G.