  • 1. Data: 2013-05-26 13:31:17
    Temat: Dziwna przypadłość w laptopie
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witam

    W Biosie, tryb awaryjny, live linux - każde środowisko poza windowsem z
    wszystkimi załadowanymi sterownikami - wentylator wchodzi od razu na
    wyższe obroty tak, jakby sprzęt się przegrzewał.
    Czy spotkaliście się z takim zachowaniem w jakimś latopie?

    Ja doszedłem do wniosku, że w tych sytuacjach winna jest karta graficzna
    Ati - po prostu się nienormalnie grzeje jak na brak obciążenia.
    Nie chciałbym tutaj dyskutować nt. czy na pewno to karta, a nie coś
    innego. Różnymi sposobami - programy monitorujace, sprawdzanie dotykowo -
    doszedłem do prawie całkowitej pewności, że to grafika.
    Pod windowsem, kiedy są zainstalowane sterowniki Ati temp. jest ok i
    praca wentylatora jest normalna w idle, a pod obciążeniem temperatury są
    ok. W innych sytuacjach, kiedy sterowniki Ati nie są załadowane dzieje
    się tak jak napisałem.
    Mam już trochę tego laptopa i jak sobie przypominam jego początki, to nie
    wydaje mi się, żeby takie zachowanie miało miejsce. Pamiętam, że np.
    robiłem memtesta przez parę godzin i raczej odnotowałbym, że przez ten
    cały czas wentylator kręcił na full non stop, tak jak np. przy instalacji
    systemu. Głowy jednak nie dam.
    Układ chłodzenia jest czysty - pasta, termopady wymienione.
    Chciałbym teraz wiedzieć, czy to jest spotykane w innym sprzęcie
    zachowanie lub być może to objaw jakiejś usterki?

  • 2. Data: 2013-05-26 20:54:26
    Temat: Re: Dziwna przypadłość w laptopie
    Od: DooMiniK <b...@b...ba>

    On 26/05/2013 12:31, pueblo wrote:
> [...]
    > wyższe obroty tak, jakby sprzęt się przegrzewał.
    > Czy spotkaliście się z takim zachowaniem w jakimś latopie?

    (...) Model urządzenia to tajemnica?

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 3. Data: 2013-05-26 22:40:09
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj DooMiniK, 26 maj 2013 w news:kntlp4$7q3$1@node2.news.atman.pl
    napisałeś/aś:

    > (...) Model urządzenia to tajemnica?

    Nie napisałem, bo to raczej nie ma znaczenia, ale skoro się ktoś
    zainteresował - Acer Extensa z ati 3470, juz paroletni laptop.

  • 4. Data: 2013-05-27 01:54:21
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 26.05.2013 13:31, pueblo wrote:
    > Układ chłodzenia jest czysty - pasta, termopady wymienione.
    > Chciałbym teraz wiedzieć, czy to jest spotykane w innym sprzęcie
    > zachowanie lub być może to objaw jakiejś usterki?

    Ja mam dwie karty i pierwsze co robię pod linuksem do normalnej pracy to
    wyłączenie przez vga switcheroo tej ATI - jakieś 20*C na wylocie mniej.

    Michoo

  • 5. Data: 2013-05-27 13:40:07
    Od: jg <j...@f...pl>

    Dnia Mon, 27 May 2013 01:54:21 +0200, Michoo napisał(a):

    > wyłączenie przez vga switcheroo tej ATI - jakieś 20*C na wylocie mniej.

    nie jestem w temacie, sorki - wylaczenie czego?

    --
    jg

  • 6. Data: 2013-05-27 13:46:45
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 27.05.2013 13:40, jg wrote:

    > nie jestem w temacie, sorki - wylaczenie czego?

    Mam 2 karty graficzne:
    1. Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated
    Graphics Controller
    2. AMD Radeon HD 6600M Series

    Tak długo jak nie potrzebuję wydajnej grafiki to używam tej pierwszej bo
    jest ciszej i chłodniej. No i dłuższa praca na baterii.

    unukalhai# mount -t debugfs /sys/kernel/debug/ /sys/kernel/debug/
    unukalhai# modprobe -iv radeon
    unukalhai# echo OFF > /sys/kernel/debug/vgaswitcheroo/switch

    Michoo

  • 7. Data: 2013-05-30 10:21:19
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj pueblo, 26 maj 2013 w
    news:51a1f284$0$1212$65785112@news.neostrada.pl napisałeś/aś:

> [...]
    > windowsem z wszystkimi załadowanymi sterownikami - wentylator
    > wchodzi od razu na wyższe obroty tak, jakby sprzęt się przegrzewał.

    Może to krótsze pytanie doczeka się jakiejś odpowiedzi...

  • 8. Data: 2013-05-30 16:24:41
    Od: TOMASZEK <t...@f...onet.pl>

    W dniu 2013-05-30 10:21, pueblo pisze:
    > Może to krótsze pytanie doczeka się jakiejś odpowiedzi...

    W Lenovo spotkałem się z czymś takim ( modelu niestety już nie pamiętam
    ) I tu ewidentnie linux nie radził sobie ze sterowaniem logiką płyty
    głównej, dlatego szło wszystko na maksymalnych obrotach ( brak
    sterowników )

    --
    < TOMASZEK >
    granice Polski = granice absurdu