  • 21. Data: 2011-08-10 16:26:48
    Temat: Re: Dysk do starego komputera
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "wozniak grzegorz" napisał:

    > podepnij do tej samej taśmy jako drugi napęd jakiś stary cdrom
    > tak żeby bios widział ten cdrom
    > BIOS dysku widzieć nie musi ważne żeby uaktywnił ten kanał IDE. W
    > takiej konfiguracji dysk powinien zostać wykryty przez linuxa.

    "Niestety po wciśnięciu F1 i zabootowaniu z płyty Linuksa
    dysk nie jest wykrywany także przez system operacyjny".

    A szamani nadal wciskają cudowną maść na szczury...

    JoteR

  • 22. Data: 2011-08-10 16:42:05
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "M1SLQ" napisał:

    > ZTCP w biosach było coś jak assign IRQ: bios/system (czy coś w tym stylu).
    > Warto pobawić się tą opcją w przypadku konfliktów.

    Kontroler IDE siedzi na przerwaniach 14 (Primary) i 15 (Secondary) i są one
    niedostępne dla innych urządzeń (chyba, że wyłączy się w BIOS-ie któryś
    kanał).

    > Odwrotnie do rad Grupowiczów sugeruję użycie taśmy 40-żyłowej
    > z uwagi na to, że kontroler jest UDMA-33

    Taśma 80-żyłowa była zalecana dla trybów wcześniejszych niż UDMA/66. Nie
    pamiętam, czy dotyczyło to UDMA/33 czy jeszcze PIO Mode 4 (16 MB/s), ale
    była. To, że jej nie stosowano, albo stosowano rzadko, o niczym nie
    świadczy, a raczej świadczy źle - o producentach. W każdym razie nie znam
    przypadku, aby zamiana taśmy z 80-żyłowej na 40-żyłową przyniosła pozytywny
    efekt. W drugą stronę i owszem.

    JoteR

  • 23. Data: 2011-08-10 17:27:16
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-08-10, o godz. 18:42:05
    "JoteR" <j...@p...pl> napisał(a):

    > Kontroler IDE siedzi na przerwaniach 14 (Primary) i 15 (Secondary) i
    > są one niedostępne dla innych urządzeń (chyba, że wyłączy się w
    > BIOS-ie któryś kanał).

    Nie tak do końca niedostępne. Często IRQ 15 drugiego kontrolera było
    dostępne dla innych urządzeń bez wyłączania w BIOS-ie. Np. często w ten
    sposób dawniej ustawiałem karty sieciowe - tzn. gdy wyłączałem z
    różnych powodów PnP i zwykle nie wymagało to wyłączenie to kontrolera
    dysku w BIOS-ie.

    Zdrówko

  • 24. Data: 2011-08-10 18:25:49
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-08-10 14:51, Michal Kawecki wrote:
    > A program startowy z bootsectora to nie jest część Linuksa?

    Nie jest.

    A tak naprawdę chodzi o to aby jądro *jakoś* zostało załadowane do
    pamięci. Jak to się stanie nie jest istotne. Może być z dysku, może być
    z sieci, może być nawet *zamiast* BIOSu zaszyty we Flashu.

  • 25. Data: 2011-08-10 20:40:42
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Wed, 10 Aug 2011 20:25:49 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

    > Nie jest.

    Lilo, GRUB nie jest częścią Linuksa? Ciekawa teoria.

    > A tak naprawdę chodzi o to aby jądro *jakoś* zostało załadowane do
    > pamięci. Jak to się stanie nie jest istotne. Może być z dysku, może być
    > z sieci, może być nawet *zamiast* BIOSu zaszyty we Flashu.

    Dysk, sieć, flash - to są wszystko urządzenia obsługiwane przez BIOS.
    BIOS ładuje fragment Linuksa, którego zadaniem jest (upraszczając)
    rozpoznanie partycji boot i załadowanie z niej jądra systemu. Dlatego
    stwierdzenie, że "Linuks nie używa BIOS-u" po prostu nie ma sensu.
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 26. Data: 2011-08-10 21:23:55
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-08-10 22:40, Michal Kawecki wrote:
    > Lilo, GRUB nie jest częścią Linuksa? Ciekawa teoria.

    Nie jest. Lilo/grub skutecznie bootuje różne systemy operacyjne. Linux
    ma do wyboru bardzo wiele sposobów na umieszczenie się w pamięci, z co
    bardziej dziwnym może być np. loadlin używający w tym celu DOS. Masz
    wybór jak chcesz używać jądra. Ja startuje linuxa bez użycia grub/lilo i
    w niczym to nie przeszkadza aby *Linux* działał.

    > Dysk, sieć, flash - to są wszystko urządzenia obsługiwane przez BIOS.

    Jednak ta obsługa jest zbyteczna kiedy jądro znajdzie się w pamięci.

    > BIOS ładuje fragment Linuksa, którego zadaniem jest (upraszczając)
    > rozpoznanie partycji boot i załadowanie z niej jądra systemu. Dlatego
    > stwierdzenie, że "Linuks nie używa BIOS-u" po prostu nie ma sensu.

    Nie używa. *Przed* uruchomieniem coś powoduje że znajduje się w pamięci.
    Czy to jest BIOS czy cokolwiek innego nie ma żadnego znaczenia, jądro
    przejmuje pałeczkę i ma w dupie czy to był BIOS czy krasnoludki, *nie*
    używa ich (choć istnieją niewielkie wyjątki, np ustawienie framebuffera).

    PS. Ponieważ to OT to nie chciałbym kontynuować tej dyskusji bo w sumie
    spieramy się raczej o definicję a nie o istotę dzialania.

  • 27. Data: 2011-08-10 21:57:13
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Wed, 10 Aug 2011 23:23:55 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

> [...]
    > wybór jak chcesz używać jądra. Ja startuje linuxa bez użycia grub/lilo i
    > w niczym to nie przeszkadza aby *Linux* działał.

    Nie ma żadnego znaczenia jak się taki program nazywa, ważne, że został
    napisany w celu ładowania jądra Linuksa i stanowi integralną część
    dystrybucji. Są oczywiście inne, uniwersalne bootmanagery, ale z reguły
    one tylko służą do wskazania miejsca, z którego zostanie zaczytany jakiś
    systemowy loader: lilo / Grub / ntloader /osloader / whatever.

    > Jednak ta obsługa jest zbyteczna kiedy jądro znajdzie się w pamięci.

    Jednak ta obsługa jest konieczna, aby jądro znalazło się w pamięci.

> [...]
    > przejmuje pałeczkę i ma w dupie czy to był BIOS czy krasnoludki, *nie*
    > używa ich (choć istnieją niewielkie wyjątki, np ustawienie framebuffera).

    To mi przypomina dyskusję, co było pierwsze: jajo czy kura.

    Oczywiście że bez BIOS-u nie załadujesz "tego czegoś" - i na tym możemy
    dyskusję zamknąć.

    > PS. Ponieważ to OT to nie chciałbym kontynuować tej dyskusji bo w sumie
    > spieramy się raczej o definicję a nie o istotę dzialania.

    Jasne. Tutaj pełna zgoda.
    EOD

  • 28. Data: 2011-08-11 06:45:54
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 10-08-2011 16:32, KL rzecze:

    > (*) Próbowałem także innych ustawień: sam jeden dysk na taśmie ustawiony na
    > master - bez zworek i ze zworką na środku - nic, dysk na drugim kontrolerze
    > razem z nagrywarką - nic, sam na drugim kontrolerze też nic, oczywiście
    > zworki ustawiane...
    >
    > (*) Kable są raczej dobre, sprawdzałem też ten, który obsługuje działającą
    > nagrywarkę. Niestety nie wiem czy to 40 czy 80 żyłowe, ale czy przy UDMA 33
    > to może mieć znaczenie? Na tyle, żeby dysku w ogóle nie było widać?

    Nie powinno. Ale w BIOS ustaw nie autowykrywanie, a "none" albo ręcznie
    wpisz parametry CHS podane na dysku. Producent zaleca w manualu
    16 Heads, 63 sectors, 1023 cylinders.

    http://www.manualowl.com/m/Western%20Digital/WD800AA
    JB/Manual/52630?page=30

    Wtedy BIOS będzie widział dysk jako ca 500 MB, ale nie szkodzi-
    wystarczy byle partycja rozruchowa była niżej tej granicy, a system
    operacyjny dalej już sobie poradzi.

    > (*) Niestety nie mam możliwości sprawdzenia działania dysku na innym
    > komputerze. Dysk jest nowy, ze sklepu, był w zamkniętej folii.

    Niestety to nie oznacza, że nie może być uszkodzony...

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 29. Data: 2011-08-12 06:39:37
    Od: "Klapocjusz" <j...@w...pl>

    Naj prościej dołożyć osobny kontroler z własnym biosem.