  • 1. Data: 2011-08-09 19:43:43
    Temat: Dysk do starego komputera
    Od: "KL" <x...@W...gazeta.pl>

    Witam.

    Potrzebuję podłączyć nowy dysk do starego komputera.

    Płyta główna:
    A-Trend i440BX-W977TF-6240-VH
    6240 VER:1.1 07 WB
    z UDMA 33

    Dysk:
    WD800AAJB 80 GB UATA/100

    Słyszałem, że w takich przypadkach czasem pojawiają się problemy z
    wykrywaniem dysku w BIOS-ie, jednak jest tu kilka spraw dla mnie
    niezrozumiałych.

    BIOS dysku nie identyfikuje. Nie ma nawet tych 32 GB, które podobno w takich
    sytuacjach bywają wykrywane. Pojawia się po pewnym czasie napis "Primary
    slave hard disk fail. Press F1 to continue." Niestety po wciśnięciu F1 i
    zabootowaniu z płyty Linuksa dysk nie jest wykrywany także przez system
    operacyjny. I to dla mnie jest dziwne, bowiem słyszałem, że OS działa w tym
    względzie niezależnie od BIOS-u. Co więc może być tego przyczyną? Czy BIOS
    odłącza dysk, którego nie może zidentyfikować?

    Oczywiście zworka jest ustawiona poprawnie, kable dociśnięte. Swoją drogą
    BIOS rozpoznaje położenie zworki, więc chyba jakaś komunikacja jest.

    Znalazłem taką poradę, żeby ustawić parametry ręcznie na
    user C=1023 H=16 S=63 Normal
    co ponoć miało skutkować tym, że dysk będzie rozpoznany jako 500 ileśtam MB,
    ale to zasadniczo nic nie zmienia. Nie ma próby autodetekcji, ale później
    jest ten sam komunikat.

    Pytania w tej sprawie mam dwa:

    1) Co może być przyczyną, że dysk nie jest wykrywany przez OS (Linux)?
    2) Czy jest jakiś sposób na ominięcie takiej BIOS-owej "blokady" poza
    upgradem BIOSU (nie chcę ryzykować)?

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2011-08-09 22:47:49
    Temat: Re: Dysk do starego komputera
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "KL" napisał:

> [...]
    > niezrozumiałych.
    >
    > BIOS dysku nie identyfikuje. Nie ma nawet tych 32 GB, które podobno

    To chyba jeszcze za czasów Socket 7. Nie spotkałem płyty na BX-ie, która
    miałaby problemy z granicą 32 GiB. Aczkolwiek są rzeczy, o których się
    fizjologom nie śniło ;-)
    Bardziej mi to wygląda na problem z kablami (na pewno jest taśma 80-żyłowa?)
    lub zworkologią (Caviary bywały dość kapryśne w tym względzie - wisi sam na
    taśmie, czy w towarzystwie?).

    > 1) Co może być przyczyną, że dysk nie jest wykrywany przez OS (Linux)?

    Bo Linuch (wbrew propagandzie obecnej również na tej grupie) nie jest żadnym
    cudownym lekarstwem i na felernym sprzęcie nie ujedzie dużo dalej niż inne
    systemy.

    > 2) Czy jest jakiś sposób na ominięcie takiej BIOS-owej "blokady" poza
    > upgradem BIOSU (nie chcę ryzykować)?

    Jeśli kable zasilające, taśma i zworki są w porządku - trzeba będzie
    spróbować, przeczytawszy wpierw opisy tych BIOS-ów, czy faktycznie coś
    poprawiają z w obsłudze dysków.

    JoteR

  • 3. Data: 2011-08-09 23:39:07
    Od: Smok Eustachy <s...@W...pl>

    Dnia Wed, 10 Aug 2011 00:47:49 +0200, JoteR zatrybił (a):
    /.../

    > Jeśli kable zasilające, taśma i zworki są w porządku - trzeba będzie
    > spróbować, przeczytawszy wpierw opisy tych BIOS-ów, czy faktycznie coś
    > poprawiają z w obsłudze dysków.

    Linux nie korzysta z mechanizmów BIOS, dlatego raczej ten upgrade nie
    powinien wiele dać.
    Dysk działa na innym sprzęcie?
    W Caviarach była porąbana zworkologia: inne ustawienia dla single, master
    i slave. Można spróbować odpalić ten dysk jako jedyny na tasiemce, do
    drugiego gniazda ATA podpiąć.

  • 4. Data: 2011-08-10 05:25:28
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Tue, 9 Aug 2011 23:39:07 +0000 (UTC), Smok Eustachy napisał(a):

    > Dnia Wed, 10 Aug 2011 00:47:49 +0200, JoteR zatrybił (a):
    > /.../

    > Linux nie korzysta z mechanizmów BIOS, dlatego raczej ten upgrade nie
    > powinien wiele dać.

    To w jaki sposób startuje?
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 5. Data: 2011-08-10 06:57:49
    Od: wozniak grzegorz <g...@w...pl>

    KL wrote:

> [...]
    >
    > 1) Co może być przyczyną, że dysk nie jest wykrywany przez OS (Linux)?
    > 2) Czy jest jakiś sposób na ominięcie takiej BIOS-owej "blokady" poza

    Zakładam że dysk działa na innym kompie, czy może przypadkiem jest wpięty
    jako jedyny na tej taśmie(kanale IDE), jeśli tak podepnij do tej samej
    taśmy jako drugi napęd jakiś stary cdrom tak żeby bios widział ten cdrom
    (chyba nie ważne czy bedzie master czy slave, już nie pamiętam dawno to
    było). BIOS dysku widzieć nie musi ważne żeby uaktywnił ten kanał IDE. W
    takiej konfiguracji dysk powinien zostać wykryty przez linuxa. Wada takiego
    rozwiazania to to że na tym dysku nie możesz mieć systemu(windows) lub
    bootloadera (linux, osobiście mam coś takiego w domu rodzinnym gdzie grub
    siedzi na dysku 500MB glośnym jak cholera ale wylaczanym po starcie
    systemu ,a system na 80 WD :) )

  • 6. Data: 2011-08-10 07:49:02
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Wed, 10 Aug 2011 00:47:49 +0200, JoteR napisał(a):

> [...]
    (ciach...)
    > To chyba jeszcze za czasów Socket 7.

    BX to już raczej Slot 1 / Socket 370 tak na mój gust.

    > Nie spotkałem płyty na BX-ie, która
    > miałaby problemy z granicą 32 GiB. Aczkolwiek są rzeczy, o których się
    > fizjologom nie śniło ;-)

    Miałem swego czasu taką płytę - producenta już nie pomnę. Wpięcie 40GB dysku
    powodowało, że nie był on wykrywany przez BIOS. Na szczęście dla mnie był to
    drugi dysk w systemie i Windows XP wykrywał go bez najmniejszych problemów.

    > Bardziej mi to wygląda na problem z kablami (na pewno jest taśma 80-żyłowa?)
    > lub zworkologią (Caviary bywały dość kapryśne w tym względzie - wisi sam na
    > taśmie, czy w towarzystwie?).

    Że o Maxtorach w połączeniu z Caviarami nie wspomnę... :D

    (ciach...)

    [ Jak ktoś ma pecha, to złamie ząb podczas seksu oralnego ]
    [ (pl.pregierz) ]

  • 7. Data: 2011-08-10 08:10:21
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Przemysław Ryk" napisał;

    > BX to już raczej Slot 1 / Socket 370 tak na mój gust.

    W sensie, że to ograniczenie do 32 GiB ostatni raz widziałem na maszynie z
    Socket 7. I pomimo sklerozy potrafię jeszcze odróżnić Pentium MMX od
    Celerona czy Pentium 2/3.

    > Miałem swego czasu taką płytę - producenta już nie pomnę.

    Też na BX-ie, czy na (za przeproszeniem) VIA lub innym SIS-ie?

    > Wpięcie 40GB dysku powodowało, że nie był on wykrywany przez BIOS.

    Wówczas dyski bywały wyposażane w zworkę ograniczającą pojemność do 32 GiB.
    W tym przypadku to już chyba zbyt nowy dysk, a szkoda, bo taki eksperyment
    dałby odpowiedź na pytanie, czy powodem niewykrywania są ograniczenia
    BIOS-u, czy coś innego.
    A propos - w Sieci jest trochę informacji o tej płycie i problemach z
    dyskami > 32 GIB, ale to już lektura dla wątkotwórcy.
    http://www.pcreview.co.uk/forums/atc-6240-bios-updat
    e-t2016163.html
    http://www.wimsbios.com/forum/topic5136.html

    JoteR

  • 8. Data: 2011-08-10 08:49:01
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Wed, 10 Aug 2011 10:10:21 +0200, JoteR napisał(a):

    > W sensie, że to ograniczenie do 32 GiB ostatni raz widziałem na maszynie z
    > Socket 7.

    To chyba, że tak.

    > I pomimo sklerozy potrafię jeszcze odróżnić Pentium MMX od
    > Celerona czy Pentium 2/3.

    A nie wyglądasz... ;)))))))))))))))))))))))))))

    > Też na BX-ie, czy na (za przeproszeniem) VIA lub innym SIS-ie?

    O płycie na jakim chipsecie rozmawiamy? :D

    > Wówczas dyski bywały wyposażane w zworkę ograniczającą pojemność do 32 GiB.

    Mnie na tych pozostałych 8GB zależało, a że napęd był jako drugi w systemie
    i XP go bez problemów wykrywał, to się w żadną zworkologię nie bawiłem.

    (ciach...)

    [ Kobieta: sama się pyta, sama odpowiada i jeszcze się obraża. ]
    [ (demotywatory.pl) ]

  • 9. Data: 2011-08-10 11:23:56
    Od: "M1SLQ" <m...@m...o2.pl>

    > Potrzebuję podłączyć nowy dysk do starego komputera.
    > Płyta główna:
    > A-Trend i440BX-W977TF-6240-VH
    [..]
    > 2) Czy jest jakiś sposób na ominięcie takiej BIOS-owej "blokady" poza
    > upgradem BIOSU (nie chcę ryzykować)?

    Zainstalować system operacyjny na dysku, który jest widziany w biosie.
    Wyłączyć wykrywanie dysku na kanale, do którego jest wpięty dysk nowy i
    pozwolić, by system operacyjny go wykrył.

    ZTCP w biosach było coś jak assign IRQ: bios/system (czy coś w tym
    stylu). Warto pobawić się tą opcją w przypadku konfliktów.

    Odwrotnie do rad Grupowiczów sugeruję użycie taśmy 40-żyłowej z uwagi na
    to, że kontroler jest UDMA-33

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2011-08-10 11:55:03
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 10.08.2011 07:25, Michal Kawecki pisze:

    > To w jaki sposób startuje?

    BIOS wczytuje program startowy z bootsektora, a ten dalej radzi sobie sam.