  • Data: 2011-02-01 20:08:38
    Temat: Re: Dynamika(DR) w aparatach?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 1 Feb 2011, Jakub Witkowski wrote:

    > Ale zastanów się. Powiedzmy że masz lepszą matrycę która ma wyższą dynamikę
    > o 2EV (niech będzie, że "w światłach" - czyli pozwala większą ekspozycję
    > bezwzględną, ale to w sumie bez znaczenia bo mechanizm jest taki sam).
    > Konstruktorzy do spółki z marketingowcami ustawią wtedy tak soft aparatu
    > aby naświetlał ją średnio mocniej, właśnie o te 2EV - skoro może.

    Albo nie ustawią.
    Akurat strzeliłeś kulą w płot :D
    Wspomniany uprzednio "fuj" ma ekspozycję ustawioną "średnio na duże
    piksele" - znaczy wywołanie z samych dużych pikseli oddaje *mniej
    więcej* przeciętne ustawienia innych aparatów.
    I tak właśnie ustawia automatyka - jak ustawisz P (lub Auto)
    i pstrykniesz zdjęcie w RAW, to możesz sobie później wydobywać
    te 3,5++ EV w postprocesie.
    Ale JPG z aparatu jest nastawiony porównywalnie, jak w Canonie,
    Nikonie czy Alphie (przypominam - mowa o >3 EV zapasu, nie mam
    zamiaru się kłócić o "zwyczaje" marketingowców w zakresie +/-0,5EV).
    Nieświadomi użyszkodnicy Fuji nie są w stanie z tej "dynamiki"
    skorzystać - szczególnie jeśli warunki sprawiają, że aparat
    naświetla "średnio na światła" (bo ma duże w miarę równo
    jasno oświetlone powierzchnie, a to cienie są małe i tam
    będzie trzeba "wyciągać"). Trzeba wtedy *prześwietlić* ujęcie,
    i to mocno.
    Jak kto woli inną wersję, można tak: "widziane" w ustawieniach
    ISO (czułość matrycy) dotyczy wielkich pikseli, ISO małych
    pikseli tworzących dodatkowy "podobraz prześwietleń" można
    podzielić przez ~10, tyle że tej wartości nigdzie nie
    widać.

    > W rezultacie zostanie ci dokładnie tyle samo zapasu w światłach

    Otóż nie.
    Na "P" przy przeciętnym zdjęciu (relatywnie małe powierzchnie
    które są "za jasne") będziesz miał blisko 4 EV zapasu.
    W światłach. W RAWie rzecz jasna, na .JPG "wypalone jak wszędzie"
    (z dokładnością do pewnego stopnia nastawialnej kompresji
    dynamiki JPG).

    > co w tej
    > gorszej matrycy. Za to odstęp od szumów ("dynamika w cieniach") rozszerzy
    > się o dodatkowe 2EV i parametry w tabelkach się poprawią.

    Ale za to wyszłoby, że czułość matrycy jest >10x mniejsza :P
    (mowa konkretnie o S3/S5, >3,5 EV odstępu w małych pikselach,
    w Twoim przykładzie byłoby 4x).

    > Żeby wykorzystać większą dynamikę należy zatem po prostu olać presety

    To się zgadza.

    > i naświetlać słabiej

    Nie, trzeba ZNAĆ charakterystykę aparatu!
    Tyle i tylko tyle.

    > I dlatego tak naprawdę liczy się całkowita
    > rozpiętość a nie bezwzględne wartości minimalnej i maksymalnej ekspozycji.

    A to się zgadza.
    Częsciowo się zgadza ;)
    Nieprawdziwa jest (w świetle istniejących rozwiązań) Twoja teza że
    "marketingowcy NA PEWNO każą defaulty podciągnąć do oporu".
    To powód pierwszy i zasadniczy mojego postu :)
    A "częściowość zgody" jest prosta - w tych samych warunkach Fuji S5
    i Nikon D3x obejmują tę samą "dynamikę".
    Aby z całego zakresu skorzystać, należy nastawić je INACZEJ.
    Pic w tym, że D3x robi to przy kilkakrotnie mniejszej potrzebnej
    ekspozycji, można więc sobie albo skrócić czas albo zwiększyć głębię
    ostrości.
    Wartość bezwzględa więc jak najbardziej również "się liczy".

    pzdr, Gotfryd