    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Duża to czy mała przysłona? Aktualna norma. ;)
    Date: Mon, 11 Jun 2012 23:08:18 +0200

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> wrote:

    > Właśnie, że przesłona. Nie przysłona.
    > I teraz sprubuj mi udowodnić, że jest odwrotnie.

    Oj, przekorny... :) Ale "sprUbuję"... ;)

    Nie ja pierwszy na to wpadłem, wielu przede mną doszło do tych
    samych wniosków - wystarczy że przytoczę wspomnianego już dzisiaj
    Voellnagla:

    "Przysłona obiektywu fotograficznego dlatego tak się nazywa,
    że CZĘŚCIOWO przysłania (ogranicza) wiązkę promieni świetlnych
    przechodzących przez obiektyw (czasownik "przysłaniać" jest utworzony
    podobnie jak "przymknąć", "przymrużyć", "przytępić" itp., które wyrażają
    czynność wykonywaną niekompletnie, a ich odpowiednikami "całościowymi"
    byłoby "zamknąć", "zmrużyć", "stępić, no i - "przesłonić", p.
    PRZESŁONA)."

    Andrzej Voellnagel, "Fotoleksykon dyskusyjny" 1984

    > Niby logiczne, bo prz()słonięcie jest małe przy małej liczbie.
    > Ale nie logiczne bo dziura jest duża przy małej liczbie.
    >
    > Po co Ci to?

    Dla klarowności komunikacji? W cytowanym wątku już było to niejasne,
    a mogło być jeszcze gorzej.

    Tu rozwiązanie o tyle korzystne, że intuicyjnie używane nawet przez
    początkujących, którzy nie mają jeszcze świadomości, że mówiąc PRZYSŁONA
    o LICZBIE PRZYSŁONY w ogóle mówią jedynie o mianowniku ułamka.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]