  • Data: 2018-01-25 21:56:51
    Temat: Re: Droga hamowania vs prędkość
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Thu, 25 Jan 2018 19:30:45 +0100, Marek S napisał(a):

    > Jest jeszcze jedna lekcja z powyższego. Otóż w teście C wiecie jaką
    > miałem prędkość w punkcie B? 60km/h! Czyli mniej więcej przez jakąś
    > połowę drogi zwolniłem zaledwie o 20km/h. Tak naprawdę auto zaczyna
    > skutecznie zwalniać dopiero pod koniec drogi hamowania.

    Ogólnie tak właśnie jest że droga hamowania rośnie z kwadratem prędkości,
    czyli 2x szybciej jedziesz - 4x dalej zahamujesz.

    Skuteczność hamowania jest w miarę równa w czasie hamowania, ale oznacza to
    tylko tyle że w każdej sekundzie tracisz tyle samo prędkości.
    Czyli np. na suchym asfalcie to będzie około 35km/h traconych w ciągu
    każdej sekundy pełnego hamowania.
    Co oczywiście oznacza że przeliczając to na odległość, to na każdym
    kolejnym metrze hamowania tracisz coraz więcej km/h.

    Ale to właśnie dobrze przemawia do wyobraźni że jeśli samochód z 50km/h
    hamuje na 10m, a czas do rozpoczęcia hamowania to 0.8s, to dystans do
    zatrzymania wynosi 21m.

    Dokładając niby niewiele, bo jadąc 60km/h, w tych samych warunkach droga
    hamowania wyniesie 14.4m, a droga do zatrzymania 27.7m.

    Niby tylko 6.7m dalej, ale to oznacza że po 21m, po których jadąc 50km/h
    samochód się już zatrzymał, to hamujący z 60km/h będzie nadal się poruszał
    z prędkością 41km/h (z której wyhamuje na pozostałych 6.7m).