    From: Janko Muzykant <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Doswiadczenia z wydrukiem w formacie 100x70cm z 12 Mpix
    Date: Sun, 06 Sep 2009 12:39:02 +0200
    Sender: j...@a...neoplus.adsl.tpnet.pl

    Mister Proper pisze:
> [...]
    .jpg

    > jeżeli mogę to bardzo proszę o dokładny przepis na powiekszanie na tym
    > konkretnym przykładzie.
    > Efekt bije na głowę inne.
    > Poproszę łopatologicznie jak zupełnemu burakowi. Oczywiście jeżeli znajdziesz
    > trochę czasu i chęci, bo pada i pewnie robisz zdjęcia (nareszcie).

    Niestety przestał, ale takie jest życie ;)

    No więc bierzemy rawa, obrabiamy go ładnie ale zupełnie bez ostrzenia.
    Następnie zapisujemy bezstratnie, otwieramy irfanview, wpisujemy stopień
    powiększenia którego nam potrzeba pamiętając o wyborze metody
    przepróbkowania: b-spline. Wymiar docelowy niech będzie 300dpi dla druku
    wysokorozdzielczego, mniej jeśli będzie drukowane marniej (i w przypadku
    więcej jak metr kwadratowy - szkoda się męczyć z takim gigantem).

    Wracamy z tym do szopa, na warstwę wrzucamy zeskanowaną czystą klatkę
    lub wygenerowany odpowiednik (np. niezły jest silver efex - należy
    ''oszumieć'' warstwę w kolorze szarym, żeby była podobna do takiej
    nienaświetlonej, zeskanowanej klatki; osobiście jednak wolę oryginalne
    skany i mam ich kilka do tego celu służących), ustawiamy warstwę w
    trybie soft light i dajemy fill... a bo ja wiem - w zależności od
    jakości materiału od kilkanaście do kilkadziesiąt procent.
    W tym momencie można wyostrzyć warstwę z powiększonym zdjęciem (unsharp
    mask, 100-200/1-2*/0), albo alternatywnie, by wydobyć obrys (włosy,
    rzęsy czy np. krawędzie w architekturze) - unsharp mask, 50/1,5*/0, a
    potem fade/darken color/opacity 30-60. Można zresztą najpierw
    alternatywnie, a potem normalnie, ale z umiarem wszystko, mniej niż
    wydaje się, że jest dobrze.
    Następnie spłaszczamy warstwy i wrzucamy lensblur: shape: triangle (3),
    a potem 4/0/0/256/2/gaussian. Nawet jak mamy bw nie zaznaczamy
    monochrome (zdjęcie bw w ogóle wygląda lepiej jak jest pokryte leciutkim
    kolorowym szumem, ale to inna historia).
    No i gotowe :)

    * - dla powiększenia 300-500%. Przy innych współczynnikach radius należy
    przeskalować odpowiednio.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl