    From: "Vituniu" <v...@p...fm>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Domowe studio a fotografia rocznego dziecka
    Date: Wed, 27 Jan 2010 15:55:37 +0100

    > Poszukam - jak coś znajdę - przytoczę na poparcie "tezy". A z tego co
    > pamiętam: w przypadku małych dzieci (zwłaszcza niemowlaków) zdolność
    > adaptacji szerokości źrenic do gwałtownej zmiany natężenia światła - z
    > małego natężenia na duże - jest mniejsza niż u osoby dorosłej. Czyli
    przez
    > chwilę oko dziecka może mieć bardziej otwartą źrenicę przy wysokim
    natężeniu
    > światła - niż oko osoby dorosłej - a to może stanowić już pewne
    zagrożenie
    > zdrowia (wzroku).

    Akurat czas reakcji zrenicy niewiele zmienia przy lampie blyskowej.
    Stary czy mlody - i tak za wolno, zeby ograniczyc ekspocycje dna oka na
    blysk.

    IIRC to przy laserach zaklada sie, ze poziom powyzej 500mW na cm2
    powoduje uszkodzenie tkanek... Nie mam tylko pojecia jak oszacowac
    chocby rzad mocy dostarczonej przez lampe blyskowa. Ze juz nie wspomne
    o "drobnych" roznicach w widmie ;)

    Natomiast blysk skierowany "na wprost", jak kazde ostre swiatlo, jest
    dla malucha zwyczajnie nieprzyjemny. Im mniejsze dziecko, tym bardziej.

    pozdrawiam,
    Vituniu

    PS:
    Irem: moze odwrocmy sytuacje i ten co chce blyskac niech udowodni,
    ze to absolutnie nie zaszkodzi... :P
    Nie zebym sie czepial ;) ale zwyczajnie z berbeciami postepuje
    sie dosc zachowawczo... i to chyba dobrze.

    PS2:
    Z wlasnego doswiadczenia: roczek, to juz nie taki berbec...
    Trzepniecie swiatlem o sufit znosi dobrze, nawet sie nie obejrzy. :)