-
11. Data: 2017-01-07 17:47:37
Temat: Re: Dodatkowy akumulator 12V
Od: wowa <w...@g...pl>
> Jak wpiąć w instalacje dodatkowy akumulator 12V w samochodzie, tak aby
> alternator ładował oba, ale jednocześnie gdy będę na postoju ciągnął z tego
> dodatkowego, to nie wyssie mi też podstawowego?
>
> Szukam jakieś "inteligencji" nie ręcznego rozłączania obwodu przy każdym
> używaniu :-)
Zobacz do elektroniki jachtowej. Na początek ten artykuł
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=2152&page=4
5.
Wojtek
-
12. Data: 2017-01-07 18:51:04
Temat: Dodatkowy akumulator 12V
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
Przekaznik to sie nazywa. Moze byc od rozrusznika, wentylatora chlodnicy, swiec
zarowych. Kazdy samochodowy bedzie sie nadawal pod warunkiem ze w samochodzie steruje
duzym obciazeniem. Przekznik podlaczony w miejscu w ktorym pojawia sie napiecie po
przekreceniu stacyjki. Jak przekrecona to polaczone obydwa akumulatory, jak zaplon
wylaczony to rozlaczone. Ubiegam wiejskich glupkow i za przekrecenie stacyjki nalezy
uwazac pojawienie sie karty itp.
-
13. Data: 2017-01-08 09:35:52
Temat: Re: Dodatkowy akumulator 12V
Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>
Użytkownik "Mateusz Bogusz" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
news:o4oaen$f4k$1@node2.news.atman.pl...
> Jak wpiąć w instalacje dodatkowy akumulator 12V w samochodzie, tak aby
> alternator ładował oba, ale jednocześnie gdy będę na postoju ciągnął z
> tego dodatkowego, to nie wyssie mi też podstawowego?
>
> Szukam jakieś "inteligencji" nie ręcznego rozłączania obwodu przy każdym
> używaniu :-)
>
rozumiem że ma to zasilać fabryczne wyposażenie samochodu? czy coś
dołożonego? to wyposażenie działa bez zapłonu?
jeśli standardowe wyposażenie to ja bym zrobił tak- rozruchowy aku
podłączony tylko do rozrusznika, dodatkowy do zasilania instalacji i
alternatora, między nimi albo diodę w kierunku przewodzenia do rozruchowego-
wada- spadek napięcia ładowania i może nie doładowywać aku albo przekaźnik
załączany po zgaśnięciu kontrolki ładowania.
pomysły o podłączaniu rozruchowego aku przez przekaźnik to średnio mi się
widzą...
--
pozdr
Tomasz
tck(at)top.net.pl
-
14. Data: 2017-01-08 10:53:43
Temat: Re: Dodatkowy akumulator 12V
Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
> rozumiem że ma to zasilać fabryczne wyposażenie samochodu? czy coś
> dołożonego? to wyposażenie działa bez zapłonu?
Jak zrozumiałem, przekaźnik np. taki jak zaproponowany przez Roberta
sprawił by, że standardowe wyposażenie w momencie braku zapłonu ciągnęło
by tylko z podstawowego akumulatora. Ładowanie odbywałoby się na oba, a
rzeczy podłączone do dodatkowego akumulatora przy wyłączonym zapłonie,
ssały by tylko z niego.
Idealnie by było gdyby na wyłączonym zapłonie np. radio ssało z obu, a
tylko z dodatkowego akumulatora, urządzenia bezpośrednio podłączone do
niego.
> ja bym zrobił tak- rozruchowy aku
> podłączony tylko do rozrusznika, dodatkowy do zasilania instalacji i
> alternatora, między nimi albo diodę w kierunku przewodzenia do
> rozruchowego- wada- spadek napięcia ładowania i może nie doładowywać aku
Ale poza rozrusznikiem wypadałoby coś tam jeszcze zasilać, nie wiem
komputer, stacyjkę, konsolę? Nie znam się aż tak, ale samo zasilanie
rozrusznika przy wyssanym zapasowym do zera chyba nie sprawi że auto odpali.
--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz
-
15. Data: 2017-01-17 00:37:52
Temat: Re: Dodatkowy akumulator 12V
Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>
wowa pisze:
>> Jak wpiąć w instalacje dodatkowy akumulator 12V w samochodzie, tak aby
>> alternator ładował oba, ale jednocześnie gdy będę na postoju ciągnął z
>> tego dodatkowego, to nie wyssie mi też podstawowego?
>>
>> Szukam jakieś "inteligencji" nie ręcznego rozłączania obwodu przy
>> każdym używaniu :-)
>
> Zobacz do elektroniki jachtowej. Na początek ten artykuł
> http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=2152&page=4
5.
> Wojtek
Dokładnie. W elektrotechnice jachtowej ta zabawka występuje pod skrótem
VSR. Są separatory jednostronne, czyli nadzorujące napięcie po jednej z
rozdzielonych stron - można więc je używać w instalacjach z jednym
źródłem pierwotnym (np. alternatorem) oraz dwustronne - z jednej
przypinamy np. alternator silnika, z drugiej fotoogniwa...
Zasada działania jest prosta - na akumulatorze bez ładowania napięcie
raczej nie przekroczy 13V. Dla skutecznego ładowania potrzeba minimum
13.6 - 13.8V. Zatem powyżej 13.5V układ łączy akumulatory razem bo
źródło ładujące pracuje i akumulatory nawzajem między sobą ładunku
wymieniały nie będą.
--
Darek
-
16. Data: 2017-01-17 13:44:54
Temat: Re: Dodatkowy akumulator 12V
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" napisał w wiadomości
wowa pisze:
>> Zobacz do elektroniki jachtowej. Na początek ten artykuł
>> http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=2152&page=4
5.
>Zasada działania jest prosta - na akumulatorze bez ładowania napięcie
>raczej nie przekroczy 13V. Dla skutecznego ładowania potrzeba minimum
>13.6 - 13.8V. Zatem powyżej 13.5V układ łączy akumulatory razem bo
>źródło ładujące pracuje i akumulatory nawzajem między sobą ładunku
>wymieniały nie będą.
No, jak sie do alternatora i naladowanego akumulatora podlaczy aku
rozladowany ... to jakie ustali sie napiecie.
Nie bedzie ten VSR skokami pracowal ?
J.
-
17. Data: 2017-01-21 22:16:50
Temat: Re: Dodatkowy akumulator 12V
Od: wowa <w...@g...pl>
>
> No, jak sie do alternatora i naladowanego akumulatora podlaczy aku
> rozladowany ... to jakie ustali sie napiecie.
>
> Nie bedzie ten VSR skokami pracowal ?
>
Powiem tak: na jachcie ze względów bezpieczeństwa musisz mieć
naładowany akumulator rozruchowy. Akumulatory tzw. "hotelowe" bywają
często rozładowane do cna. Po uruchomieniu silnika automat ładuje
akumulatory z piorytetem rozruchowego. Weź pod uwagę że rozruchowy to
np. 100Ah a hotelowe to może być kilka takich równolegle. Czyli obwody
ładowania muszą być rozdzielone.
wojtek