  • Data: 2013-04-07 00:59:59
    Temat: Re: Dobry zasilacz
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-04-06 16:08, Marek pisze:

    > To policzmy. Załóżmy cenę kWh 40gr, moc pobieraną 400W, sprawność
    > zasilacza lepszą o 10%, dzień pracy 8h. Czyli oszczędność w watach
    > wynosi 40W czyli w ciągu godziny 0.040 kWh. 0.04kWh * 8h * 365 dni *
    > 40gr = 47zł. Po 13 latach kupisz za to 1.5 zasilacza.

    Wepnij jakiś miernik do gniazdka i zobacz ile zużywa konfig.
    Przy typowej pracy współczesne 4-8 rdzeniowe CPU, grafika w rodzaju
    Radeon 7870, 4 moduły RAM DDR3 i 3-4 HDD mechaniczne + SSD na system
    biorą w IDLE typowo 65-95W. Większe zużycie jest oczywiście pod
    obciążeniem, ale to znikomy odsetek czasu pracy - chyba że mamy do
    czynienia z grającym gimnazjalistą (nikt inny nie ma na to czasu więcej
    niż max parę h na tydzień) albo ten sprzęt liczy bitcoiny itp 24/7, a
    wtedy inaczej przeprowadza się kalkulacje.

    > Po drugie oszczędność jest nie tylko materialna. Osobiście uważam, że
    > należy zmniejszać zużycie energii nawet jeśli śpimy na kasie.

    O te ~2-5W w IDLE - no po prostu uratujesz w ten sposób wszystkie
    słodkie, polarne niedźwiadki, Meryl Streep z Alem Gore kupią sobie po
    nowym odrzutowcu nie zatruwającym powietrza, a pozostali marzyciele
    odpłyną na białym jednorożcu w kierunku nie topniejących wcale lodów
    Arktyki.
    Bądź realistą - przy tym co pompują do atmosfery same Chiny i USA
    wszyscy obywatele EU mogą zamieszkać w jaskiniach w warunkach jak z
    Lascaux i tak niewiele to zmieni. Reszta to jest propaganda mająca na
    celu wypatroszenie z $$$ naiwnych leszczy - wystarczy porównać
    straty/zyski z ROHS - minimalne domieszki ołowiu do lutowia vs góry
    wyrzucanej co roku elektroniki psującej się po 2 latach. Ale interes się
    kręci póki konsument ma w oczach obłędne kupuj-kupuj-kupuj aż zdechniesz
    od tego, a usprawiedliwia się "och, ach jaki ja jestem cool ekologiczny
    - jak spojrzę w lustro to sam bym siebie przeleciał na zmianę ze
    Shrekiem, taki jestem zielony" ;P

    > Po trzecie dobre zabezpieczenia na wypadek przeciążeń lub awarii
    > zasilacza oraz bezgłośna praca to również atuty.

    To ma każdy przyzwoity zasilacz z przedziału ~200 zł i do tego nie
    trzeba naklejki pt. sprawność 93% (przy jakim obciążeniu - przy typowym
    IDLE jest to zazwyczaj ~50-60%).

    --
    /MB