-
31. Data: 2024-10-15 15:06:00
Temat: Re: Dobra listwa LED (CRI 90-95, bez migotania)
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 15 Oct 2024 12:33:58 +0200, alojzy nieborak wrote:
> W dniu 2024-10-15 o 11:18, J.F pisze:
>> Ale ale ... w zasadzie to jak aparat robi ten balans bieli ?
>>
> cyt
> Automatyka balansu bieli polega więc na prostym rozwiązaniu - w kadrze
> odnajdowany jest najjaśniejszy punkt i przyjmowany jest on jako punkt
> referencyjny wskazujący biel.
>
> Tyle z teorii.
Hm, a jak najjaśniejszy wcale nie jest biały? Albo białego nie ma
wcale?
Ba, w terenie najjaśniejsze będzie chyba niebo, niebieskie.
> Co się działo 30-40 lat temu kiedy nie znano automatyki? Na analogowych
> kliszach zdjęcia przy świetle żarowym wychodziły żółte:)
To akurat było proste - były klisze do światła żarowego.
Ale przy okazji problemu CRI nie było.
Ewentualna korekcja bieli/kolorów to pod powiększalnikiem.
Chociaż ... te automatyczne laby też musiały sobie jakoś radzic ...
J.
-
32. Data: 2024-10-15 15:08:25
Temat: Re: Dobra listwa LED (CRI 90-95, bez migotania)
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 15 Oct 2024 14:02:53 +0200, alojzy nieborak wrote:
> W dniu 2024-10-15 o 12:30, Paweł Pawłowicz pisze:
>>> A to CRI jest podobne do widma słonecznego o której godzinie?
>>
>> To bardziej problem kształtu widma. Jeśli widmo ma rozkład widma
>> termicznego to kolory są rozpoznawane poprawnie.
>
>
> Właśnie. Widać LED`y z CRI 95 tak 2700 K jak i 5000 K.
> Więc z zasady do oceny kolorów się nie nadaje co najwyżej możemy
> powiedzieć "mam nad biurkiem widmo słońca" z godziny 12 lub 18 tej.
> Dlatego te CRI uważam za przereklamowane, fakt faktem nieco pomocne.
Oko się przyzwyczai.
Natomiast nierówności duże czy dziury w widmie mogą dać nieciekawy
efekt. Nawet, jesli temperatura barwowa 6000K.
J.
-
33. Data: 2024-10-15 15:49:24
Temat: Re: Dobra listwa LED (CRI 90-95, bez migotania)
Od: alojzy nieborak <g...@g...com>
W dniu 2024-10-15 o 15:06, J.F pisze:
> On Tue, 15 Oct 2024 12:33:58 +0200, alojzy nieborak wrote:
>> W dniu 2024-10-15 o 11:18, J.F pisze:
>
>>> Ale ale ... w zasadzie to jak aparat robi ten balans bieli ?
>>>
>> cyt
>> Automatyka balansu bieli polega więc na prostym rozwiązaniu - w kadrze
>> odnajdowany jest najjaśniejszy punkt i przyjmowany jest on jako punkt
>> referencyjny wskazujący biel.
>>
>> Tyle z teorii.
>
> Hm, a jak najjaśniejszy wcale nie jest biały? Albo białego nie ma
> wcale?
Trza się wgryźć bardziej w temat. Pierwsze cyfrówki jak dobrze kojarzę
miały problem z automatyką. Dziś procesory obrazu potrafią więcej.
> Ba, w terenie najjaśniejsze będzie chyba niebo, niebieskie.
I białe chmury.
>> Co się działo 30-40 lat temu kiedy nie znano automatyki? Na analogowych
>> kliszach zdjęcia przy świetle żarowym wychodziły żółte:)
>
> To akurat było proste - były klisze do światła żarowego.
> Ale przy okazji problemu CRI nie było.
>
> Ewentualna korekcja bieli/kolorów to pod powiększalnikiem.
Tzn. na oko/doświadczenie. I co ważniejsze prace robione na 2x, 1x v.
próbna i druga z dodatkową korekcję.
> Chociaż ... te automatyczne laby też musiały sobie jakoś radzic ...
>
Minilaby do każdego typu filmu miały oddzielny profil koloru. Podobnie
masz przy skanowaniu np. Silverfast daje profile do dziesiątek
różnistych filmów aby ułatwić pracę.
https://www.silverfast.com/wp-content/uploads/2022/0
7/feature_negafix_1_en.jpg
.
-
34. Data: 2024-10-15 16:18:44
Temat: Re: Dobra listwa LED (CRI 90-95, bez migotania)
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 15 Oct 2024 15:49:24 +0200, alojzy nieborak wrote:
> W dniu 2024-10-15 o 15:06, J.F pisze:
>> On Tue, 15 Oct 2024 12:33:58 +0200, alojzy nieborak wrote:
>>> W dniu 2024-10-15 o 11:18, J.F pisze:
>>
>>>> Ale ale ... w zasadzie to jak aparat robi ten balans bieli ?
>>>>
>>> cyt
>>> Automatyka balansu bieli polega więc na prostym rozwiązaniu - w kadrze
>>> odnajdowany jest najjaśniejszy punkt i przyjmowany jest on jako punkt
>>> referencyjny wskazujący biel.
>>>
>>> Tyle z teorii.
>>
>> Hm, a jak najjaśniejszy wcale nie jest biały? Albo białego nie ma
>> wcale?
>
> Trza się wgryźć bardziej w temat. Pierwsze cyfrówki jak dobrze kojarzę
> miały problem z automatyką. Dziś procesory obrazu potrafią więcej.
>
>> Ba, w terenie najjaśniejsze będzie chyba niebo, niebieskie.
> I białe chmury.
Czy chmury są najjasniejsze, to bym musiał sprawdzic.
O - nie zawsze, teraz mam np ciemne :-)
Ale chmur może nie być wcale :-)
>>> Co się działo 30-40 lat temu kiedy nie znano automatyki? Na analogowych
>>> kliszach zdjęcia przy świetle żarowym wychodziły żółte:)
>>
>> To akurat było proste - były klisze do światła żarowego.
>> Ale przy okazji problemu CRI nie było.
>>
>> Ewentualna korekcja bieli/kolorów to pod powiększalnikiem.
>
> Tzn. na oko/doświadczenie. I co ważniejsze prace robione na 2x, 1x v.
> próbna i druga z dodatkową korekcję.
Można było zobaczyć jak wyszło, i skorygować jeszcze raz, ale istotnie
to trochę trwało, więc tylko najważniejsze prace.
Taką masówkę przed erą automatów, to chyba lecieli na stałych
ustawieniach.
>> Chociaż ... te automatyczne laby też musiały sobie jakoś radzic ...
>>
> Minilaby do każdego typu filmu miały oddzielny profil koloru. Podobnie
> masz przy skanowaniu np. Silverfast daje profile do dziesiątek
> różnistych filmów aby ułatwić pracę.
> https://www.silverfast.com/wp-content/uploads/2022/0
7/feature_negafix_1_en.jpg
Ale czy obsługa takiego minilabu wybierała/ustawiała to, czy raczej
była wbudowana automatyka?
Ale przed erą cyfrową raczej nie mogł wybrac "najjaśniejgo miejca na
kliszy".
A moze po prostu było to wszystko wystarczająco powtarzalne ... dla
przeciętnego klienta, co napstrykał fotek na urlopie czy komunii ..
J.
-
35. Data: 2024-10-15 17:04:31
Temat: Re: Dobra listwa LED (CRI 90-95, bez migotania)
Od: alojzy nieborak <g...@g...com>
W dniu 2024-10-15 o 16:18, J.F pisze:
> On Tue, 15 Oct 2024 15:49:24 +0200, alojzy nieborak wrote:
>> W dniu 2024-10-15 o 15:06, J.F pisze:
>>> On Tue, 15 Oct 2024 12:33:58 +0200, alojzy nieborak wrote:
>>>> W dniu 2024-10-15 o 11:18, J.F pisze:
>>>
>>>>> Ale ale ... w zasadzie to jak aparat robi ten balans bieli ?
>>>>>
>>>> cyt
>>>> Automatyka balansu bieli polega więc na prostym rozwiązaniu - w kadrze
>>>> odnajdowany jest najjaśniejszy punkt i przyjmowany jest on jako punkt
>>>> referencyjny wskazujący biel.
>>>>
>>>> Tyle z teorii.
>>>
>>> Hm, a jak najjaśniejszy wcale nie jest biały? Albo białego nie ma
>>> wcale?
>>
>> Trza się wgryźć bardziej w temat. Pierwsze cyfrówki jak dobrze kojarzę
>> miały problem z automatyką. Dziś procesory obrazu potrafią więcej.
>>
>>> Ba, w terenie najjaśniejsze będzie chyba niebo, niebieskie.
>> I białe chmury.
>
> Czy chmury są najjasniejsze, to bym musiał sprawdzic.
> O - nie zawsze, teraz mam np ciemne :-)
>
> Ale chmur może nie być wcale :-)
>
>>>> Co się działo 30-40 lat temu kiedy nie znano automatyki? Na analogowych
>>>> kliszach zdjęcia przy świetle żarowym wychodziły żółte:)
>>>
>>> To akurat było proste - były klisze do światła żarowego.
>>> Ale przy okazji problemu CRI nie było.
>>>
>>> Ewentualna korekcja bieli/kolorów to pod powiększalnikiem.
>>
>> Tzn. na oko/doświadczenie. I co ważniejsze prace robione na 2x, 1x v.
>> próbna i druga z dodatkową korekcję.
>
> Można było zobaczyć jak wyszło, i skorygować jeszcze raz, ale istotnie
> to trochę trwało, więc tylko najważniejsze prace.
> Taką masówkę przed erą automatów, to chyba lecieli na stałych
> ustawieniach.
>
>>> Chociaż ... te automatyczne laby też musiały sobie jakoś radzic ...
>>>
>> Minilaby do każdego typu filmu miały oddzielny profil koloru. Podobnie
>> masz przy skanowaniu np. Silverfast daje profile do dziesiątek
>> różnistych filmów aby ułatwić pracę.
>> https://www.silverfast.com/wp-content/uploads/2022/0
7/feature_negafix_1_en.jpg
>
> Ale czy obsługa takiego minilabu wybierała/ustawiała to, czy raczej
> była wbudowana automatyka?
cyt
Kody kreskowe zawierają informacje o numerze ramki, producencie i typie
filmu,
Spójrz na trzeci obrazek od góry, na dolnej krawędzi masz kod
naświetlony fabrycznie.
https://www.belindajiao.com/blog/dx-code-films
-
36. Data: 2024-10-15 17:12:48
Temat: Re: Dobra listwa LED (CRI 90-95, bez migotania)
Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>
W dniu 15.10.2024 o 14:50, J.F pisze:
> On Tue, 15 Oct 2024 14:41:13 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:
>> W dniu 15.10.2024 o 14:02, alojzy nieborak pisze:
>>> W dniu 2024-10-15 o 12:30, Paweł Pawłowicz pisze:
>>>>>> Z reguły światło pada tam gdzie ma padać, a nie po odbiciu od ściany.
>>>>
>>>> Nie do końca. w drukarniach, laboratoriach fotograficznych i
>>>> gabinetach dentystycznych ściany są neutralnie szare o oświetlenie
>>>> powinno mieć wysokie CRI (chodzi mi po głowie że co najmniej 98%, ale
>>>> mogę się mylić). Oprawy lamp powinny być certyfikowane aby nie
>>>> wprowadzały zafarbu.
>>>
>>> Prawda. Do szacowania zgrubnego. Jak chodzi o trymowanie na tip top
>>> wszyscy używają albo urządzeń wspomagających albo wzorników.
>>> Nawet stomatolog takie posiada.
>>> https://www.dentu.pl/biale-zeby-oczami-dentysty/
>>
>> Tak. Ale przy gównianym oświetleniu dentysta nie jest w stanie dobrać
>> koloru poprawnie.
>> A w kwestii "urządzeń wspomagających": fotografowie nagminnie używają
>> kolorymetrów lub spektroskopów do kalibracji monitorów. Kiedyś używano
>> ich także do kalibrowania drukarek, jednak dziś powtarzalność procesu
>> produkcji tuszy i papierów jest na tyle wysoka, że profile dostarczane
>> przez producentów dają lepsze rezultaty.
>
> Taa, a potem kupujesz tanszy tusz - zamiennik :-)
Nie kupuję. Drukarka SC-P600 i oryginalny tusz Epsona. Papier Hahnemuhle
Luster lub PermaJet Oyster. Bardzo dobry kolor. Polecam!
P.P.
-
37. Data: 2024-10-15 18:48:40
Temat: Re: Dobra listwa LED (CRI 90-95, bez migotania)
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Tue, 15 Oct 2024 17:04:31 +0200, alojzy nieborak wrote:
> W dniu 2024-10-15 o 16:18, J.F pisze:
>> On Tue, 15 Oct 2024 15:49:24 +0200, alojzy nieborak wrote:
[...]
>>>> Chociaż ... te automatyczne laby też musiały sobie jakoś radzic ...
>>>>
>>> Minilaby do każdego typu filmu miały oddzielny profil koloru. Podobnie
>>> masz przy skanowaniu np. Silverfast daje profile do dziesiątek
>>> różnistych filmów aby ułatwić pracę.
>>> https://www.silverfast.com/wp-content/uploads/2022/0
7/feature_negafix_1_en.jpg
>>
>> Ale czy obsługa takiego minilabu wybierała/ustawiała to, czy raczej
>> była wbudowana automatyka?
>
> cyt
> Kody kreskowe zawierają informacje o numerze ramki, producencie i typie
> filmu,
>
> Spójrz na trzeci obrazek od góry, na dolnej krawędzi masz kod
> naświetlony fabrycznie.
> https://www.belindajiao.com/blog/dx-code-films
muszę obejrzec swoje stare filmy.
1983 ... może i w latach 90-tych i dekadzie 200x prawie wszystkie
filmy to juz miały.
I może było używane przez minilaby.
J.