  • 31. Data: 2024-10-15 15:06:00
    Temat: Re: Dobra listwa LED (CRI 90-95, bez migotania)
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 15 Oct 2024 12:33:58 +0200, alojzy nieborak wrote:

    > cyt
    > Automatyka balansu bieli polega więc na prostym rozwiązaniu - w kadrze
    > odnajdowany jest najjaśniejszy punkt i przyjmowany jest on jako punkt
    > referencyjny wskazujący biel.
    >
    > Tyle z teorii.

    Hm, a jak najjaśniejszy wcale nie jest biały? Albo białego nie ma
    wcale?

    Ba, w terenie najjaśniejsze będzie chyba niebo, niebieskie.

    > Co się działo 30-40 lat temu kiedy nie znano automatyki? Na analogowych
    > kliszach zdjęcia przy świetle żarowym wychodziły żółte:)

    To akurat było proste - były klisze do światła żarowego.
    Ale przy okazji problemu CRI nie było.

    Ewentualna korekcja bieli/kolorów to pod powiększalnikiem.

    Chociaż ... te automatyczne laby też musiały sobie jakoś radzic ...

    J.

  • 32. Data: 2024-10-15 15:08:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 15 Oct 2024 14:02:53 +0200, alojzy nieborak wrote:

    > Właśnie. Widać LED`y z CRI 95 tak 2700 K jak i 5000 K.
    > Więc z zasady do oceny kolorów się nie nadaje co najwyżej możemy
    > powiedzieć "mam nad biurkiem widmo słońca" z godziny 12 lub 18 tej.
    > Dlatego te CRI uważam za przereklamowane, fakt faktem nieco pomocne.

    Oko się przyzwyczai.

    Natomiast nierówności duże czy dziury w widmie mogą dać nieciekawy
    efekt. Nawet, jesli temperatura barwowa 6000K.

    J.

  • 33. Data: 2024-10-15 15:49:24
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    W dniu 2024-10-15 o 15:06, J.F pisze:

    > Hm, a jak najjaśniejszy wcale nie jest biały? Albo białego nie ma
    > wcale?

    Trza się wgryźć bardziej w temat. Pierwsze cyfrówki jak dobrze kojarzę
    miały problem z automatyką. Dziś procesory obrazu potrafią więcej.

    > Ba, w terenie najjaśniejsze będzie chyba niebo, niebieskie.

    I białe chmury.

    > To akurat było proste - były klisze do światła żarowego.
    > Ale przy okazji problemu CRI nie było.
    >
    > Ewentualna korekcja bieli/kolorów to pod powiększalnikiem.

    Tzn. na oko/doświadczenie. I co ważniejsze prace robione na 2x, 1x v.
    próbna i druga z dodatkową korekcję.

    > Chociaż ... te automatyczne laby też musiały sobie jakoś radzic ...

    Minilaby do każdego typu filmu miały oddzielny profil koloru. Podobnie
    masz przy skanowaniu np. Silverfast daje profile do dziesiątek
    różnistych filmów aby ułatwić pracę.
    https://www.silverfast.com/wp-content/uploads/2022/0
    7/feature_negafix_1_en.jpg
    .

  • 34. Data: 2024-10-15 16:18:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 15 Oct 2024 15:49:24 +0200, alojzy nieborak wrote:

    > Trza się wgryźć bardziej w temat. Pierwsze cyfrówki jak dobrze kojarzę
    > miały problem z automatyką. Dziś procesory obrazu potrafią więcej.

    > I białe chmury.

    Czy chmury są najjasniejsze, to bym musiał sprawdzic.
    O - nie zawsze, teraz mam np ciemne :-)

    Ale chmur może nie być wcale :-)

    > Tzn. na oko/doświadczenie. I co ważniejsze prace robione na 2x, 1x v.
    > próbna i druga z dodatkową korekcję.

    Można było zobaczyć jak wyszło, i skorygować jeszcze raz, ale istotnie
    to trochę trwało, więc tylko najważniejsze prace.
    Taką masówkę przed erą automatów, to chyba lecieli na stałych
    ustawieniach.

    > Minilaby do każdego typu filmu miały oddzielny profil koloru. Podobnie
    > masz przy skanowaniu np. Silverfast daje profile do dziesiątek
> [...]

    Ale czy obsługa takiego minilabu wybierała/ustawiała to, czy raczej
    była wbudowana automatyka?
    Ale przed erą cyfrową raczej nie mogł wybrac "najjaśniejgo miejca na
    kliszy".

    A moze po prostu było to wszystko wystarczająco powtarzalne ... dla
    przeciętnego klienta, co napstrykał fotek na urlopie czy komunii ..

    J.

  • 35. Data: 2024-10-15 17:04:31
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    W dniu 2024-10-15 o 16:18, J.F pisze:

> [...]
    > ustawieniach.

    7/feature_negafix_1_en.jpg

    > Ale czy obsługa takiego minilabu wybierała/ustawiała to, czy raczej

    cyt
    Kody kreskowe zawierają informacje o numerze ramki, producencie i typie
    filmu,

    Spójrz na trzeci obrazek od góry, na dolnej krawędzi masz kod
    naświetlony fabrycznie.
    https://www.belindajiao.com/blog/dx-code-films

  • 36. Data: 2024-10-15 17:12:48
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 15.10.2024 o 14:50, J.F pisze:

    > Taa, a potem kupujesz tanszy tusz - zamiennik :-)

    Nie kupuję. Drukarka SC-P600 i oryginalny tusz Epsona. Papier Hahnemuhle
    Luster lub PermaJet Oyster. Bardzo dobry kolor. Polecam!

    P.P.

  • 37. Data: 2024-10-15 18:48:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 15 Oct 2024 17:04:31 +0200, alojzy nieborak wrote:
> [...]
    [...]
> [...]
    > filmu,
    >
    > Spójrz na trzeci obrazek od góry, na dolnej krawędzi masz kod

    muszę obejrzec swoje stare filmy.

    1983 ... może i w latach 90-tych i dekadzie 200x prawie wszystkie
    filmy to juz miały.

    I może było używane przez minilaby.

    J.