  • 1. Data: 2010-12-20 09:38:54
    Temat: Do znawcuf akumulatorów :)
    Od: Artur Frydel <a...@g...com>

    Witam.

    Czeka mnie zmiana akumulatora. Auto BMW 525tds. 2litrowy diesel.
    Według instrukcji powinien być 85Ah. W tej chwili jest 78Ah.

    85Ah są dość drogie i sprzedawca (jak i znajomi którzy tak mają), poleca mi
    65Ah twierdząc że będzie OK. Różnica w cenie jest dość duża, bo zamiast
    450zł zapłaciłbym ~200zł.

    Pytanie; Czy mogę kupić taki aku i czy będzie to jakoś działało. Nie chcę
    zbyt dużo wydawać, bo autko stare, każda złotówka się liczy itp...

    --
    Artur 'bzyk' Frydel
    She's always late. Her ancestors arrived on the Juneflower.

  • 2. Data: 2010-12-20 09:50:00
    Temat: Re: Do znawcuf akumulatorów :)
    Od: WW <w...@v...pl>

    W dniu 2010-12-20 09:38, Artur Frydel pisze:
> [...]
    >
    > Pytanie; Czy mogę kupić taki aku i czy będzie to jakoś działało. Nie chcę
    > zbyt dużo wydawać, bo autko stare, każda złotówka się liczy itp...

    Kupić zawsze możesz, ale po co ?.
    Problem jest nie tylko w pojemności, ale i w prądzie rozruchowym.
    Zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych.
    Może się zdarzyć, że Twój akumulator, mimo naładowania, nie da rady
    obrócić zmarzniętego silnika.
    Przekonałem się o tym, odpalając zeszłej zimy swój, po miesiącu stania.
    Aku od benzynowego nawet nie ruszył rozrusznikiem, mimo pracującego na
    ful silnika.
    Dopiero jak poprosiłem facia z dieslem, to z jego akumulatora odpaliłem
    swój.

    Pozdrawiam
    WW - zdeklarowany kapelusznik :-P

  • 3. Data: 2010-12-20 09:50:54
    Od: choczsz <z...@j...pl>

    On 20 Gru, 09:38, Artur Frydel <a...@g...com> wrote:
    > Witam.

    > Czeka mnie zmiana akumulatora. Auto BMW 525tds. 2litrowy diesel.
    > Wed ug instrukcji powinien by 85Ah. W tej chwili jest 78Ah.
    > poleca mi
    > 65Ah twierdz c e b dzie OK.

    Pewnie zazwyczaj bedzie dzialalo ale z definicji maly akumulator moze
    zakumulowac mniej ladunku niz duzy i w pewnych sytuacjach moze go
    szybciej zabraknac (np. jazda na bardzo krotkich odcinkach albo
    siarczysty mroz + diesel = grzanie swiec i ewentualne wielokrotne
    krecenie rozrusznikiem).
    Do tego dochodzi korelacja miedzy wielkoscia akumulatora a tzw. max
    pradem rozruchu.
    Na Twoim miejscu kupilbym akumulator gorszej marki, zwykly (nie zaden
    silver czy futura, zwykly bez bajerow) ale na pojemnosci bym nie
    oszczedzal. Im wiekszy tym lepszy.
    A jak juz mniejszy to liczyc sie trzeba z problemami w mrozy i wozic
    kable rozruchowe. Na lato pewnie i 50Ah by wystarczyl.

  • 4. Data: 2010-12-20 09:56:16
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    Artur Frydel napisał(a):
    > Auto BMW 525tds. 2litrowy diesel.
    Bardzo ciekawe :)
> [...]
    >
    > Pytanie; Czy mogę kupić taki aku i czy będzie to jakoś działało.
    > Nie chcę zbyt dużo wydawać, bo autko stare, każda złotówka się

    Do znawcuf powiadasz...

    Tak możesz kupić, a jak nie będzie działało to zawsze możesz zmienić
    fure na taką w której bedzie działało :-D
    --
    Krzysiek

  • 5. Data: 2010-12-20 10:26:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WW" <w...@v...pl> napisał w

> [...]
    > Zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych.
    > Może się zdarzyć, że Twój akumulator, mimo naładowania, nie da

    Moze. Ale jesli obroci to po co przeplacac ? :-)

    Mimo wszystko polecalbym raczej wiekszy - moze 78 ?
    ZAP takie robil - Norauto to sprzedawalo pod jakas inna marka ..

    > Przekonałem się o tym, odpalając zeszłej zimy swój, po miesiącu
    > stania. Aku od benzynowego nawet nie ruszył rozrusznikiem, mimo
    > pracującego na ful silnika.

    Ale to na kablach jak rozumiem ? Chinskich "500A" ?

    > Dopiero jak poprosiłem facia z dieslem, to z jego akumulatora
    > odpaliłem swój.

    Na tych samych kablach ?

    Hm, Rafal do tablicy - 525 odpalalem ze sierry czy mondeo ? W
    scierce byl aku ~45, ale kable byly 16mm^2 :-)
    No ale zimy nie bylo..

    J.

  • 6. Data: 2010-12-20 10:34:59
    Od: Andrzej Kaźmierczak <a...@z...bydgoszcz.pl>

    żaden ze mnie "zafca" , ale podpowiem że w GRENE jest akumlator
    steelpower 72 ah za 270 zł,a coś koo 82 za 330zł, z 2 letnią gwarancją i
    może to rozwiąże problem

    marka niby noname ale w rolnictwie się sprawdza więc w kulturalniejszych
    pojazdach też będzie IMHO OK , do żoninego Leona załadowałem gdy
    poprzedni superhiper firmaowy był uprzejmy pęknąć z boku i wylać się ,
    dobrzee na plastikową podkładkę nie na blachę

    pozdrawiam

    Andrzej

    PS 525 TDS ma pojemnoiść 2,4 nie 2 litry

  • 7. Data: 2010-12-20 10:35:21
    Od: "Marquez" <n...@b...nie>

> [...]
    >
    > Pytanie; Czy mogę kupić taki aku i czy będzie to jakoś działało. Nie chcę
    > zbyt dużo wydawać, bo autko stare, każda złotówka się liczy itp...

    Akumulator kupuje się o takiej pojemności jaką przewidział producent
    pojazdu. Możesz manewrować wyłącznie marką.
    Jest to uwarunkowane wydajnością alternatora, który musi być dopasowany do
    pojemności akumulatora.
    Aku o mniejszej pojemności będzie za słaby, a o większej będzie permanentnie
    niedoładowany.

    Pozdro,
    Marquez

  • 8. Data: 2010-12-20 10:55:41
    Od: choczsz <z...@j...pl>

    On 20 Gru, 10:35, "Marquez" <n...@b...nie> wrote:
    > Akumulator kupuje si o takiej pojemno ci jak przewidzia producent
    > pojazdu.

    Zasadzniczo tak jest najrozsadniej

    > Jest to uwarunkowane wydajnoscia alternatora, ktory musi by dopasowany do
    > pojemnosci akumulatora.

    Bzdura kompletna nr 1. Alternator musi byc dopasowany do ilosci i mocy
    odbiornikow auta, nie do pojemnosci akumulatora. Kazdy znany mi
    alternator (chocby z Cinquecento) potrafi spokojnie i z palcem w dupie
    naladowac nawet wielkie akumulatory, bo prad ladowania realnie to max
    kilka amperow, alternatory maja moce o rzedy wielkosci wieksze (bo i
    pobor przez odbiorniki typu zarowki, radio, komputer, ogrzewane to i
    owo daje zazwyczaj kiladziesiat watow w sumie).

    > Aku o mniejszej pojemno ci bedzie za slaby,

    Jesli masz na mysli to, ze moze byc za slaby np do rozruchu silnika w
    mrozy, to racja

    > a o wiekszej bedzie permanentnie niedoladowany.

    Bzdura kompletna nr 2. Bzdura kultywowana pieczolowicie w
    spoleczenstwie od lat i konca nie widac.
    Nie ma na poparcie tej bzdury zadnych dowodow ani teoretycznych ani
    praktycznych, co nie porzeszkadza w jej nieustannym gloszeniu.

  • 9. Data: 2010-12-20 10:58:35
    Od: "Michał \"HoMMeR\" Paszek" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl>

    W dniu 2010-12-20 10:35, Marquez pisze:

    > Akumulator kupuje się o takiej pojemności jaką przewidział producent
    > pojazdu. Możesz manewrować wyłącznie marką.

    Nieprawda. Marka ma najmniejsze znaczenie, tak na prawdę jedynym
    ograniczeniem jest wielkość akumulatora. Czy założysz większy, czy
    mniejszy jest bez różnicy - będzie działać, o ile zmieści się na swoim
    miejscu.

    > Jest to uwarunkowane wydajnością alternatora, który musi być dopasowany do
    > pojemności akumulatora.

    Nieprawda. Alternator ma maksymalny prąd ładowania jako wartość
    znamionową, ale rzeczywista wartość prądu zależna jest od elementów ten
    prąd pobierających. W 99,9% współczesnych samochodów prąd ładowania
    alternatora jest nadmiarowy względem zapotrzebowania.

    > Aku o mniejszej pojemności będzie za słaby, a o większej będzie permanentnie
    > niedoładowany.

    Półprawda. Mniejsza pojemność to mniej energii do oddania przez
    akumulator ale tyle samo energii oddanej podczas udanego rozruchu co w
    przypadku akumulatora o większej pojemności. W związku z czym większy
    akumulatora odda i przyjmie również tyle samo, co mniejszy. Różnica jest
    tylko w ilości tej energii potrzebnej do rozruchu - mniejszy pozwoli na
    mniejszą liczbę prób rozruchu - większy na większą.

    --
    Michał "HoMMeR" Paszek
    hydrokomfort by Citroen Xantia

  • 10. Data: 2010-12-20 11:00:40
    Od: choczsz <z...@j...pl>

    Errata bo w pospiechu i wzburzeniu pisalem:

> [...]
    > owo daje zazwyczaj kiladziesiat watow w sumie).

    bo prad ladowania realnie to max kilka amperow, alternatory maja moce
    wystarczajace do wytworzenia pradu o rzedy wielkosci wiekszego (bo i
    prad potrzebny do zasilenia odbiornikow typu zarowki, radio, komputer,
    ogrzewane to i
    owo to zazwyczaj kiladziesiat Amperow w sumie).