  • Data: 2010-08-20 15:55:40
    Temat: Re: Do czego Nikonowi...
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-08-20 11:54, Mateusz Ludwin pisze:
    > Rzecze Tomasz:

    > Body wie o ile działek obiektyw będzie przymykany,
    w systemie Nikona i trybach M,A wie z czujnika zwanego indeksem. O
    trybach S,P nie bede sie wyglupial. Przedmiotowe modele ten wlasnie
    czujnik maja wykastrowany.

    > A w przypadku obiektywu całkowicie manualnego i tak pracuje się na
    > przysłonie roboczej, a mimo to tańsze body Nikona nie potrafią wtedy
    > zmierzyć światła, choć F nie jest kompletnie do niczego potrzebne.

    No wiesz ... firma chciała ci dac pelny komfort, informacje o
    (planowanej) przyslonie podczas zdjecia itd... do tego potrzebne
    indeksowanie przyslony, ksiegowi (lub bardziej marketingowcy) skreslili
    ten czujnik.

    W kwestii formalnej: dla mnie slowo manual w systemie Nikon oznacza
    obiektyw z przyslona automatyczna (od 50 lat), kadrowanie sie odbywa
    przy pelnym otworze. W tym sensie nie pracuje sie na przyslonie
    roboczej. Za wyjatkiem lamp TTL przed TTLi, ale to znacznie nowszy
    wynalazek.

    Na "roboczej" w twoim sensie, to uzywa sie ruska na m42 albo obiektywy
    lustrzane. Tu rzeczywiscie by mogli dac, a nie dali. Podobno D40 ma blad
    programistyczny (tzn programisci mieli zabrac feature, ale sie nie
    udalo), i mozna pomiar (linijke) uzyskac, ale to zaslyszane.