  • 21. Data: 2017-01-30 19:47:26
    Temat: Re: Dławik z drutu oporowego -- jak podłączyć
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    wiadomości news:1617516404.20170130175335@pik-net.pl.invalid...

    > Kurna! Odróżniajcie linkę od licy, bardzo proszę. Lica składa się z
    > IZOLOWANYCH drutów i jej zaciskanie nie ma sensu - musi być lutowana.
    > Zaciska się LINKĘ!

    Aj, no faktycznie, rozpędziłem się nieco, dzięki za skorygowanie.
    Prawda - lica musi, bo inaczej dobroć obwodu podobno pójdzie sie... no,
    wiecie... i takie tam.
    Rzeczywiście, chodziło mi o lutowanie linki - niejedno połączenie musiałem
    już rozkręcić, obciąć lutowany kawałek, oczyścić nowy odcinek, porządnie
    skręcić i zacisnąć śrubką, bądź innym zaciśnięciem. Cyna się układała, co
    luzowało połączenie i potrafiło iskrzyć, i/lub inne rzeczy się dziać, z
    przerwą włącznie.
    Hmmm... choć chyba raz spotkałem się z licą w przewodzie zasilającym...
    Przez pamięć usiłuje mi się przecisnąć wspomnienie, o jakimś dość nietypowym
    kabelku, pomijam już gruby kabel z wtyczką do zasilacza, któremu
    nadepnięciem połamałem wtyczkę, okazało się, że żyłki są cieniutkie i
    cholernie sprężynujące, dodatkowo, przyciąga je magnes. Jakoś je zacisnąłem,
    na szczęście, strat poza połamaną wtyczką nie było, miałem swoją. Choć
    fajfusy w Chinach nie dali przewodu "uziemiającego". Zasilacz chodzi nawet
    nieźle. A ten nietypowy kabelek miał chyba wlaśnie izolowane lakierem żyłki.
    Tandeta tandetę tandetą pogania.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 22. Data: 2017-01-30 20:05:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup
    >Zaciskanie jest najpewniejszym połączeniem. Miałem w pracy falownik

    Kto naprawial opornik dmuchawy, ten juz nie jest taki pewny :-)

    >7,5kVA z ogranicznikiem prądu udarowego (ładowanie kondensatora
    >1500uF do 400V) na NTC. NTC ten był wlutowany w płytkę. Po jakimś
    >roku falownik przestał działać. Okazało się, że cyna w otworze
    >lutowniczym "zniknęła". Po prostu prąd udaru, jak NTC był jeszcze
    >gorący a ktoś falownik załączał, wypluwał cynę z pada. "Na oko" nic
    >nie było widać, ale pod mikroskopem widać było jakieś 20-30um
    >przerwy.

    Czy na pewno dobrze okreslono sposob powstawania usterki?
    IMO - Musialby ten NTC miec ze 180C, no moze 150, zeby takie
    wypluwanie bylo mozliwe.
    I to "wypluwanie" z 30um szczeliny dlugosci 1-2 mm ...

    Bo takie usterki/luty to widzialem, ale skad one sie braly - trudno
    powiedziec.

    J.

  • 23. Data: 2017-01-30 20:47:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Aj, no faktycznie, rozpędziłem się nieco, dzięki za skorygowanie.
    >Prawda - lica musi, bo inaczej dobroć obwodu podobno pójdzie sie...
    >no, wiecie... i takie tam.

    Nie bardzo rozumiem - co szkodzi odizolowac druciki, a potem zacisnac
    ?
    Pomijajac oczywiscie szkodliwy wplyw samych gabarytow zacisku na
    parametry obwodu.

    A co do rozrozniania ... kto dobry w historii ?
    https://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire
    Podobno z niemieckiego, a tam Litze to po prostu linka :-)

    Ktos nie dopatrzyl tej izolacji, czy slowo bylo za dlugie ?
    https://de.wikipedia.org/wiki/Hochfrequenzlitze

    W niemieckiej odnosnik do ksiazki z 1937 ..

    J.

  • 24. Data: 2017-01-30 21:07:56
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Nie bardzo rozumiem - co szkodzi odizolowac druciki, a potem zacisnac ?
    > Pomijajac oczywiscie szkodliwy wplyw samych gabarytow zacisku na parametry
    > obwodu.

    Problem w tym, że często te druciki są bardzo cienkie i wszelka działalność
    mechaniczna może je osłabić. Można próbować, jak ktoś ma wyczucie. Jeśli
    zacisnąć, to pod jakąś sprężyną, która przez jakiś czas powinna być w stanie
    choćby częściowo skorygować płynięcie lutu. Poza tym, pocynowana końcówka, w
    zacisku lubi syfieć i trafić kontakt, więc dodatkowo, jakość połączenia się
    pogarsza.

    > A co do rozrozniania ... kto dobry w historii ?
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire
    > Podobno z niemieckiego, a tam Litze to po prostu linka :-)

    W języku polskim nie tylko te słowa rozróżniamy.
    Przykładem - angielskie "president", powszechnie błędnie tłumaczone, jeśli
    chodzi o szefów organizacji, jak np. "prezydent FIFA". Niestety, jest on
    jedynie prezesem. Sprawdziłem definicję w słowniku, jeśli o to chodzi, tytuł
    prezydenta przysługuje szefom miast, państw, być może innych jednostek
    terytorialnych. Ale nie organizacji.

    > Ktos nie dopatrzyl tej izolacji, czy slowo bylo za dlugie ?
    > https://de.wikipedia.org/wiki/Hochfrequenzlitze

    pierwszy obrazek, jakimiś tępymi "ostrymi" cięte...
    Nie widzę, by izolacja była zdjęta.
    Coś takiego mniej-więcej widziałem, jako przewód zasilający. Tutaj chociaż
    można próbować mechanicznego zdjęcia niepotrzebnej izolacji, niektórzy bawią
    się krótkim przypalaniem w płomieniu gazu, albo i świeczki, a następnie
    delikatnie zaczyszczają.

    > W niemieckiej odnosnik do ksiazki z 1937 ..

    Oj, nie szprecham...

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 25. Data: 2017-01-30 22:40:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Nie bardzo rozumiem - co szkodzi odizolowac druciki, a potem zacisnac
    > ?

    A komu by się chciało odizolowywać 2000 drucików o średnicy 0.1 mm?

    > Pomijajac oczywiscie szkodliwy wplyw samych gabarytow zacisku na
    > parametry obwodu.

    Nic na to się nie poradzi.

    > A co do rozrozniania ... kto dobry w historii ?
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire
    > Podobno z niemieckiego, a tam Litze to po prostu linka :-)

    Ale w polskim jest tak jak piszę.

    > Ktos nie dopatrzyl tej izolacji, czy slowo bylo za dlugie ?
    > https://de.wikipedia.org/wiki/Hochfrequenzlitze
    > W niemieckiej odnosnik do ksiazki z 1937 ..

    A co nas obchodzi niemiecki?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 26. Data: 2017-01-31 01:28:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 30 Jan 2017 22:40:09 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,
    > A komu by się chciało odizolowywać 2000 drucików o średnicy 0.1 mm?

    Ale sa i ciensze lice, np z 7 drucikow :-)
    Poza tym rozne byly patenty na odizolowywanie, nie kazdy drut jest tak
    wprost lutowalny.

    Ale te 2000 drucikow ... do plytki wlutowujesz, czy po zlutowaniu
    konca w zacisk wsadzasz ? :-)

    > Ale w polskim jest tak jak piszę.

    Tez kalka z niemieckiego

    > A co nas obchodzi niemiecki?

    Ciekawi mnie, bo pochodzenie wyraznie niemieckie, a oni tak mowia na
    zwykla nieizolowana linke.

    J.

  • 27. Data: 2017-01-31 11:50:47
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 30.01.2017 um 20:05 schrieb J.F.:
> [...]
    > I to "wypluwanie" z 30um szczeliny dlugosci 1-2 mm ...
    >
    > Bo takie usterki/luty to widzialem, ale skad one sie braly - trudno

    Gdzieś mam zdjęcie. Widać wyraźnie nalot cyny w okolicach padu. Gdyby
    ten NTC miał 180C to by się kompletnie wylutował. Cyna zaczyna
    plastycznieć od 100C. Na dodatek nogi NTC i płytka mają różne
    współczynniki termiczne i dochodzi mechaniczne obciążenie (plus udary
    100A++).

    Waldek

  • 28. Data: 2017-01-31 15:26:50
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Waldemar" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w wiadomości
> [...]
    > 100C. Na dodatek nogi NTC i płytka mają różne współczynniki termiczne i
    > dochodzi mechaniczne obciążenie (plus udary 100A++).

    Ano, więc widać, że kładzenie przewodu linkowego "silnoprądowego" pod zacisk
    po uprzednim pocynowaniu tego przewodu, to proszenie się o kłopoty.
    Robiłem komuś starego (710 OIDP) Rubina, wyłączało się wysokie. Przyczyna
    banalna - pocynowane nóżki lampy (mała pentoda) stanowiącej generator
    odchylania poziomego. Robił się syf, żarzenie dostawało przerwy i obraz
    nagle łagodnie przygasał, tracąc też po chwili synchro.
    Trafolutówka - na pewno każdy zna zjawisko, gdy roztopiona kulka lutu, ujęta
    końcówką grota, "tańczy" w takt klikania włącznikiem prądu. Niekiedy ruch
    jest tak silny, że kropelka potrafi nieźle odprysnąć na kilkanaście, a nawet
    kilkadziesiąt cm. Wystarczy, aby padło gdzieś na ścieżki i zwarło,
    najprawdopodobniej (prawa Murphy'ego) tam, gdzie skutek zwarcia będzie
    szczególnie dotkliwy.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 29. Data: 2017-01-31 15:56:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Tuesday, January 31, 2017, 1:28:57 AM, you wrote:

    > Ale sa i ciensze lice, np z 7 drucikow :-)

    Jasne

    > Poza tym rozne byly patenty na odizolowywanie, nie kazdy drut jest tak
    > wprost lutowalny.

    Lice z wielu cienkich drutów muszą być lutowalne - inaczej by to sensu
    nie miało.

    > Ale te 2000 drucikow ... do plytki wlutowujesz, czy po zlutowaniu
    > konca w zacisk wsadzasz ? :-)

    Końcówka oczkowa do zalutowania a nie zaciskania.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 30. Data: 2017-01-31 16:42:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello J.F.,
    >Jasne

    >Lice z wielu cienkich drutów muszą być lutowalne - inaczej by to
    >sensu
    >nie miało.

    Lice sa od dawna, a lutowalne druty od niedawna :-)

    >Końcówka oczkowa do zalutowania a nie zaciskania.

    Czyli rozumiem ze zalutowana koncowka oczkowa, przykrecona na srubke
    do stosownego zacisku.

    Czyli teoretycznie moglo byc np listwa zaciskowa jak dla elektrykow,
    tylko trzeba opanowac technologie odizolowania, no i wciskania w
    dziurke zacisku :-)

    P.S. Do czego taka lica - toz to ma z 8mm srednicy.
    Nadajnik 1MW ?

    J.