  • 11. Data: 2017-01-28 23:33:27
    Temat: Re: Dławik z drutu oporowego -- jak podłączyć
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <n...@m...com> napisał w wiadomości
    news:o6f8i1$a90$1@node2.news.atman.pl...
    > Palnik mam, boraks i lut się skombinuje, ale nie wiedziałem,
    > że chromonikieliny czy inne kanthale się dają lutować.

    Lat temu od pyty, silnik pracującej suszarki nagle dostał megapierdolca i
    prawie odleciał, że go siła odśrodkowa prawie rozwaliła... Okazało się, że
    część grzałki, robiąca za opornik (prawda, owinięta na jakimś azbestowuym,
    czy szklanym, nie sprawdzałem, sznurku), upitoliła się i całe 220V poszło na
    silniczek 15V. W porę wyłączyłem i naprawiam. Odwinąłem jeden zwój z
    "opornika" i zwyczajnie, zalutowałem go na doprowadzeniu, z którego się
    urwał, uprzednio dając ze dwa małe zwoje. Suszarka ponad 20 lat tak działa i
    nie zamierza się popsuć, a 1200 W idzie, różnicy w obrotach nie widać.
    Zwykły lut, zwykła lutownica, zwykła cyna, zwykła kalafonia - żaden
    specjalny topnik, chwyciło i trzyma pięknie. Parę lat temu rozebrałem, bo
    coś musiałem sprawdzić, zero degradacji. Czyli przynajmniej u mnie, dało się
    bardzo ładnie i trwale połączyć.

    --
    Wyobraź pan sobie taką sytuację, pracujesz pan do 67 roku życia,
    co miesiąc wpłacasz 1000 złotych na ZUS, później dostajesz

  • 12. Data: 2017-01-29 10:55:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 28 Jan 2017 23:33:27 +0100, HF5BS napisał(a):

> [...]
    > czy szklanym, nie sprawdzałem, sznurku), upitoliła się i całe 220V poszło na

    Ale to chyba ta czesc, ktora robi za dolna czesc dzielnika.
    W efekcie na silnik poszlo ... ledwo 5A.

> [...]
    > nie zamierza się popsuć, a 1200 W idzie, różnicy w obrotach nie widać.
    > Zwykły lut, zwykła lutownica, zwykła cyna, zwykła kalafonia

    Mnie sie po 20 latach zepsula - okazalo sie, ze wlasnie lut puscil.
    Ale on byl to mosieznej tulejki.

> [...]
    > coś musiałem sprawdzić, zero degradacji. Czyli przynajmniej u mnie, dało się

    Ogolnie jednak, to te druty lutuja sie bardzo wrednie.
    Nikiel i aluminium pokrywaja sie gruba warstwa tlenkow, a tego cyna
    nie chwyta. Kalafonia tez nie rozpuszcza.

    Borakzem mozna probowac, salmiakiem, kwasem solnym ... albo
    scyzorykiem :-)

    J.

  • 13. Data: 2017-01-29 21:18:27
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Ale to chyba ta czesc, ktora robi za dolna czesc dzielnika.
    > W efekcie na silnik poszlo ... ledwo 5A.

    Czyli co najmniej 10x więcej. Ten silniczek, może do najmniejszych nie
    należy, ale znowu nie ciągnie jakiegoś straszliwego prądu.
    W każdym razie, obroty wzrosły tak bardzo, że z szumu tak gdzieś o tonacji
    podstawowego C, zrobił sie po prostu pisk, na moje "oko", przynajmniej
    5-krotnie. Wolałem nie sprawdzać, czy popłynęło tam 5 A, czy 500 mA, nie
    sprawdzać, jak to sie zakończy przetrzymane. Wyłaczyłem natychmiast.
    Albo miałbym to:
    https://www.youtube.com/watch?v=AsUsYbspekc
    albo to:
    https://www.youtube.com/watch?v=HX6lMpmvwz0
    Nie chcę sprawdzać, tym bardziej, że uratowałem urządzenie.

    > Mnie sie po 20 latach zepsula - okazalo sie, ze wlasnie lut puscil.
    > Ale on byl to mosieznej tulejki.

    U mnie wszystko było zaciskane. Udydoliło się pewnie z powodu zmęczenia
    materiału wywołanego ruchami termicznymi... To szybka analiza, czy w ogóle
    można sobie na takie lutowanie pozwolić - m.in. po kolorze drutu, czy nie
    zgrzany za bardzo, wyszło, że można, więc to zrobiłem.
    Podobnie, jak lutowałem dociski zasilania w czajn iku elektrycznym, bo
    Chińczycy, delikatnie mówiąc, chujowo to zaprasowali. Ale plastik nie był
    wytopiony, zatem i temperatura nie przekraczała topnienia lutu, poszło,
    wytrzymało... hmm... pół roku, rok... i spirala dupnęła, bo to tania
    chińszczyzna. Moje połączenie było bez zarzutu.

    > Ogolnie jednak, to te druty lutuja sie bardzo wrednie.
    > Nikiel i aluminium pokrywaja sie gruba warstwa tlenkow, a tego cyna
    > nie chwyta. Kalafonia tez nie rozpuszcza.

    No, nie pamiętam już, czym to brałem, w każdym razie, wzięło ładnie, dla
    próby smarknąłem na część zgrzaną - nie chciało.
    Możliwe, że chwyciło byle jak, ale dobrze otoczone lutem, czyste, nie
    spieczone, trzyma po prostu jak klatrat gazów szlachetnych...?

    > Borakzem mozna probowac, salmiakiem, kwasem solnym ... albo
    > scyzorykiem :-)

    Przy lutowaniu tak aluminium nie należy używać kalafonii, prędzej złapie,
    gdy jej nie ma... Niedawno coś musiałem chwycić, na blaszce ameliniowej...
    (byle jak, ale wzięło i trzymało na tyle, ze mogło zostać użyte)
    Ciekawe, jak lutowano uzwojenia trafa sieciowego w Rubinie... :P?

  • 14. Data: 2017-01-29 22:33:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 29 Jan 2017 21:18:27 +0100, HF5BS napisał(a):

    > Przy lutowaniu tak aluminium nie należy używać kalafonii, prędzej złapie,
    > gdy jej nie ma...

    Tak w ogole bez topnika ? To i z miedzia beda klopoty.

    > Niedawno coś musiałem chwycić, na blaszce ameliniowej...
    > (byle jak, ale wzięło i trzymało na tyle, ze mogło zostać użyte)
    > Ciekawe, jak lutowano uzwojenia trafa sieciowego w Rubinie... :P?

    Przygrzali kawalek miedzianego drutu ?

    J.

  • 15. Data: 2017-01-29 22:37:00
    Od: "V.L.Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik Piotr Wyderski napisał:
    > Tylko jak to
    > potem połączyć z resztą układu, by było trwale?

    Będzie pan zadowolony.

    http://tinyurl.com/jbtt5h9

  • 16. Data: 2017-01-30 04:12:12
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Przygrzali kawalek miedzianego drutu ?

    No właśnie nie... Nie widziałem takowego łączenia, jak w ramach konserwacji
    i naprawy, rozebrałem Rubina na części, co zresztą jest łatwe, bo ma
    konstrukcję modułową, kabel co "centralki", umocować w uchwycie, cała
    wymiana 1, może 2 minuty. Uzwojenia trafo sieciowego wyglkądały na
    "normalnie" polutowane. Prędzej mogli jakoś osadzić miedź na drucie i tak go
    polutować... ale też nie pamiętam, aby to wyglądało na połączenie mieszane.
    Więc pozostaje topnik, albo może lutówka ultradźwiękowa?

  • 17. Data: 2017-01-30 04:15:03
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "V.L.Pinkley" <v...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > Będzie pan zadowolony.

    > http://tinyurl.com/jbtt5h9

    Mosiądz cynowany? Jakoś nie mogę się pozbyć poczucia bycia sceptycznym wobec
    takiego zestawienia, chodzi mi o to samo, dlaczego nie należy cynować licy,
    wkładanej pod zacisk.
    A poza tym dla mnie nawet miłe dla oka.

  • 18. Data: 2017-01-30 11:58:23
    Od: "V.L.Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik HF5BS napisał:

    > Mosiądz cynowany? Jakoś nie mogę się pozbyć poczucia bycia sceptycznym wobec
    > takiego zestawienia, chodzi mi o to samo, dlaczego nie należy cynować licy,
    > wkładanej pod zacisk.

    Lice lutuje się do oczka albo zaciska i przykręca śrubką.

    > A poza tym dla mnie nawet miłe dla oka.

    Jak inaczej chcesz przyczepić coś grzejącego się do obwodu?
    Trza ew. ciepło rozproszyć po obwodzie.

  • 19. Data: 2017-01-30 12:20:34
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 27.01.2017 um 10:31 schrieb Piotr Wyderski:
    > Mam potrzebę wykonania zarówno filtru EMI z dławikiem skompensowanym,
    > jak i ogranicznika udarów prądowych na linii 230V do 60A, co najprościej
    > będzie zrobić za pomocą rezystora 3,8 oma. Pomyślałem, by połączyć to
    > w jeden moduł i nawinąć dławik izolowanym drutem oporowym. Tylko jak to
    > potem połączyć z resztą układu, by było trwale? Lutowanie chyba odpada,
    > więc może by coś zacisnąć? Niestety na łączeniu materiałów dziwnych się
    > nie znam, stąd pytanie: macie Panowie jakieś godne polecenia patenty?
    >
    > Pozdrawiam, Piotr

    Zaciskanie jest najpewniejszym połączeniem. Miałem w pracy falownik
    7,5kVA z ogranicznikiem prądu udarowego (ładowanie kondensatora 1500uF
    do 400V) na NTC. NTC ten był wlutowany w płytkę. Po jakimś roku falownik
    przestał działać. Okazało się, że cyna w otworze lutowniczym "zniknęła".
    Po prostu prąd udaru, jak NTC był jeszcze gorący a ktoś falownik
    załączał, wypluwał cynę z pada. "Na oko" nic nie było widać, ale pod
    mikroskopem widać było jakieś 20-30um przerwy. Zaprasowałem oczka temu
    misiu (znaczy NTC), połączenie na śruby z podkładką zębatą i urządzenie
    hula do dziś (>6 lat).

    Waldek

  • 20. Data: 2017-01-30 17:53:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello V.L.Pinkley,

    Monday, January 30, 2017, 11:58:23 AM, you wrote:

    > Lice lutuje się do oczka albo zaciska i przykręca śrubką.

    Kurna! Odróżniajcie linkę od licy, bardzo proszę. Lica składa się z
    IZOLOWANYCH drutów i jej zaciskanie nie ma sensu - musi być lutowana.
    Zaciska się LINKĘ!

    [...]

    --
    Best regards,