  • 31. Data: 2017-01-31 17:48:39
    Temat: Re: Dławik z drutu oporowego -- jak podłączyć
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-01-31 o 16:42, J.F. pisze:
    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    > Hello J.F.,

    > Lice sa od dawna, a lutowalne druty od niedawna :-)

    Aspiryna jest od dawna...

    P.P.

  • 32. Data: 2017-01-31 20:27:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Lice sa od dawna, a lutowalne druty od niedawna :-)

    Lice od dawna to były lice w bawełnie, dla obwodów w.cz. I się robiło
    cuda z denaturatem i opalaniem. Lice mocy zaczęły mieć sens właśnie
    dopiero po pojawieniu się lutowalnych drutów emaliowanych. Wcześniej
    nikt nie wpadał na pomysł 2000x0.1, bo sensu to nie miało.

    > Czyli rozumiem ze zalutowana koncowka oczkowa, przykrecona na srubke
    > do stosownego zacisku.

    Dokladnie.

    > Czyli teoretycznie moglo byc np listwa zaciskowa jak dla elektrykow,
    > tylko trzeba opanowac technologie odizolowania, no i wciskania w
    > dziurke zacisku :-)

    Ale po co? Cynujesz w tyglu po zdjęciu zewnętrznej izolacji licy.

    > P.S. Do czego taka lica -

    Do zasilaczy dużej mocy.

    > toz to ma z 8mm srednicy.

    Jest formowana na przekrój prostokątny - lepiej wypełnia karkas.

    > Nadajnik 1MW ?

    To jest ledwie 15.7 mm? - 157A przy 10A/mm? - uzwojenie wtórne małej
    spawarki inwertorowej.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 33. Data: 2017-02-01 02:42:32
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 30 stycznia 2017 20:47:44 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > A co do rozrozniania ... kto dobry w historii ?
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire
    > Podobno z niemieckiego, a tam Litze to po prostu linka :-)
    Przez większą część życia myślałem, że Litz to jakiś niemiecki
    wynalazca :-) Szczególnie, że w druku niejednokrotnie
    spotkałem sformułowanie "przewód Litza", no to chyba logiczne;)

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 34. Data: 2017-02-01 09:13:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Karol Piotrowski napisał:

    > Przez większą część życia myślałem, że Litz to jakiś niemiecki
    > wynalazca :-) Szczególnie, że w druku niejednokrotnie
    > spotkałem sformułowanie "przewód Litza", no to chyba logiczne;)

    Tak naprwawdę, to autorem tego wynalazku jest radziecki uczony
    profesor Nawojow. Dlatego mówimy "lica Nawojowa".

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2017-02-01 15:18:29
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    wiadomości news:1156955348.20170131155655@pik-net.pl.invalid...
    > Lice z wielu cienkich drutów muszą być lutowalne - inaczej by to sensu
    > nie miało.

    Najsympatyczniej lutuje mi się licę... z przewodów od słuchawek, cyna,
    topnik, przyłożyć, przygrzać, izolacja sama odpływa na bok i wszystko gra,
    bez skrobania.

    > Końcówka oczkowa do zalutowania a nie zaciskania.

    A to tak, bo nie zjedzą tego naprężenia mechaniczne i płynięcie materiału.

    --
    Wyobraź pan sobie taką sytuację, pracujesz pan do 67 roku życia,
    co miesiąc wpłacasz 1000 złotych na ZUS, później dostajesz

  • 36. Data: 2017-02-01 16:49:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello HF5BS,

> [...]
    > bez skrobania.
    > A to tak, bo nie zjedzą tego naprężenia mechaniczne i płynięcie materiału.

    Nic mądrzejszego nie wymyślono. To jest potężna powierzchnia lutowania
    - ciężko to zepsuć.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 37. Data: 2017-02-02 14:29:07
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    wiadomości news:12710286164.20170201164925@pik-net.pl.invalid..
    .

    > Nic mądrzejszego nie wymyślono. To jest potężna powierzchnia lutowania
    > - ciężko to zepsuć.

    Ano właśnie - nawet, jak popłynie, to chyba choćby przez przyleganie, czy
    dyfuzję, albo Siedmiu Krasnoludków, czy kto tam jeszcze, utrzyma. Zdarzało
    się jak patrzałem, w urządzeniu mającym wiele lat, że spoina była nieco
    zdegenerowana mechanicznie, ale jeszcze trzymała i kolejne 50 lat by to
    banglało, rozciągnięta była nieco po prostu.