  • Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 28 Jul 2010 14:07:01 +0200
    From: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
    Subject: Re: Dławik - prośba o weryfikację toku postępowania

    Hello Grzegorz,

    Wednesday, July 28, 2010, 1:51:11 PM, you wrote:

    > Potrzebuję nawinąć dławik
    > L=5mH
    > Imax = 0,3 A

    Nieźle...

    > Chciałbym nawinąć go na rdzeniu EI wyciągniętym z zasilacza ATX o
    > rozmiarach podobnych do
    > Tego w Ferroxcube -E33/23/13
    > (http://www.ferroxcube.com/prod/assets/ei332313.pdf)
    > S= 118 mm^2
    > l = 66,7 mm
    > Ponieważ nie znam parametrów – nawinąłęm 15 zwojów i indukcyjność wyszła ok
    > L = 265uH

    Albo źle pomierzyłeś rdzeń albo jednak masz małą szczelinę albo rdzeń
    był pęknięty i jest sklejony albo źle zmierzyłeś indukcyjność -
    powinno być prawie 1 mH...

    > czyli stała
    > A_l = 1,17 uH/zw^2

    Dla rdzenia EI33/23/13 z materiału 3C90 (i większości typowych materiałó
    mocy do 200kHz) AL=4300, czyli 4.3uH/zw^2

    [...]

    > Dla B=0,25 T (rdzeń nie powinien się nasycić przy tej wartości )
    > wychodzi że maksymalna wartość
    > I * z nie może przekroczyć 25 A zw
    > Teoretycznie gra - tylko czy czegoś za bardzo nie uprościłem ?
    > Proszę o potwierdzenie prawidłowości toku myślenia lub wyprowadzenie z błędu

    Nigdy, ale to nigdy nie rób dławika na rdzeniu ferrytowym bez
    ustalonej szczeliny. Choćby to miałaby być szczelina 0.1 mm na
    wszystkich nogach (czyli grubość typowego papieru ksero 80g/m^2).

    Dla takiej właśnie szczeliny 5 mH uzyskasz po nawinięciu 84 zwojów i
    dopiero przy prądzie rzędu 0.7A rdzeń wejdzie w początek nasycenia.

    Przy mniejszych szczelinach indukcyjność zbyt zależy nawet od
    mocniejszego lub słabszego ściśnięcia.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl