  • 1. Data: 2010-02-17 19:11:56
    Temat: Dlaczego w fonach odwrotny układ cyfr jak w kompach
    Od: "Piotr M" <x...@x...xx>

    Witam.

    W telefonach jest odwrotny układ jak w komputerach (i chyba kalkulatorach).
    Tak patrząc to bardziej logiczny jest w telefonach (od góry w dół).
    Po co w takim razie ktoś wymyślił odwrotnie w komputerach :)
    A jeżeli już ktoś wymyślił odwrotnie w komputerach, to mogli się tego też
    trzymać w telefonach :)
    A nie, po raz kolejny się mylę..

    --
    pzdr, Piotr M

    "Najczęstsze kłamstwo w Internecie?
    - Szukałem, ale nie znalazłem."

  • 2. Data: 2010-02-17 20:22:09
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-02-17 20:11, Piotr M wrote:
> [...]
    > Po co w takim razie ktoś wymyślił odwrotnie w komputerach :)
    > A jeżeli już ktoś wymyślił odwrotnie w komputerach, to mogli się tego

    Zadam pytanie - jak sądzisz: co było pierwsze? Telefon z klawiaturą czy
    klawiatura w wersji IBM PC?

  • 3. Data: 2010-02-17 20:32:18
    Od: "Piotr M" <x...@x...xx>

    Dnia 17-02-2010 o 21:22:09 Maciej Bebenek (news.onet.pl)
    <m...@t...waw.pl> napisał(a):

    > Zadam pytanie - jak sądzisz: co było pierwsze? Telefon z klawiaturą czy
    > klawiatura w wersji IBM PC?

    W sumie zastanawiam się.
    Właśnie zacząłem oglądać filmik Discovery na YouTube o komórkach
    Polecam http://www.youtube.com/watch?v=nde01bqV6SU&feature=r
    elated

    I pierwsza rozmowę testową telefonu komórkowego odbył pracownik Motoroli w
    Stanach w 1973r

    Klawiatury numeryczne do telefonów stacjonarnych o wiele wcześniej były..
    PC wiadomo, początek lat 80tych, ale pytanie czy to IBM w swoich PC
    pierwszy wymyślił klawiaturę numeryczną.. chyba nie..
    A jeżeli tak to znaczy że IBM spartolił sprawę :)

  • 4. Data: 2010-02-17 21:35:47
    Od: Grzexs <g...@g...pXl>

> [...]
    > pierwszy wymyślił klawiaturę numeryczną.. chyba nie..
    > A jeżeli tak to znaczy że IBM spartolił sprawę :)

    Wydaje mi się, że korzenie tego są głębsze. Komputery odziedziczyły
    klawiaturę po kalkulatorach - w okresie przejściowym było mnóstwo
    urządzeń, co do których nie bardzo wiadomo było, czy to jeszcze
    kalkulator, czy już komputer. A telefon z klawiaturką powstał jakby
    równolegle i nikt nie myślał, że kiedyś nastąpi taka integracja tych
    wtedy tak różnych urządzeń. Coś mi się tłucze po głowie, że w latach
    70-tych ubiegłego wieku, gdy powstawały pierwsze telefony z klawiaturą,
    ogłoszono bodajże w Wielkiej Brytanii plebiscyt wśród abonentów jakiejś
    sieci telefonicznej i wygrał układ klawiszy 1-2-3. A później ITU czy
    cośtam międzynarodowego, zatwierdziło nowy standard. Oczywiście cały
    czas mowa o telefonach przewodowych. A potem już na zasadzie analogii
    przelazło na komórki.

    --
    Grzexs

  • 5. Data: 2010-02-17 22:09:14
    Od: "Piotr W." <p...@p...com>

> [...]
    wymyślił klawiaturę numeryczną.. chyba nie..
    >A jeżeli tak to znaczy że IBM spartolił sprawę :)

    Były komputery (MERA 9150 na licencji f-my REDIFON koniec lat 70-tych)
    gdzie klawiatura numeryczna była taka jak w telefonach.
    Ponieważ pół życia zawodowego spędziłem przy MERZE 9150, to do dziś się mylę
    w tym temacie.
    Największy kłopot był jak pojawiły się PC-ty z odwrotną klawiaturą i wszyscy
    pracujący dotąd na Merze musieli się przestawić.
    Dobrze że klawiatura terminali MERY miała możliwość łatwej przeróbki w
    standard PC-ta.

    pozdr. Piotr W.

  • 6. Data: 2010-02-17 22:40:48
    Od: "Marcin Szumilas" <m...@p...onet.pl>

    Quoted:
    Piotr M (x...@x...xx)
    in news:op.u8agn4xxz3rgbs@piotr-asus

    > były.. PC wiadomo, początek lat 80tych, ale pytanie czy to IBM w
    > swoich PC pierwszy wymyślił klawiaturę numeryczną.. chyba nie..
    > A jeżeli tak to znaczy że IBM spartolił sprawę :)

    Ja skądś pamiętam, że układ odwrotny (PC) pochodzi z czasów urządzeń
    całkowicie mechanicznych, gdzie któreś tam klawisze naciskały dłuższe
    dźwignie niż inne i ta konstrukcja wymuszała taki układ.

    Ale nie wiem, czy to prawda. :)

    Marcin Sz.

  • 7. Data: 2010-02-17 23:14:12
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl> writes:

    > Zadam pytanie - jak sądzisz: co było pierwsze? Telefon z klawiaturą
    > czy klawiatura w wersji IBM PC?

    A boa wiem? Olivetti Programma 101(*) to jest rok 1965 i już miał układ
    kalkulatorowy/pecetowy. Nie wiem, czy było coś wcześniejszego...
    Update: googiel pokazuje np. Friden EC-130 z 1963...

    Telefon z klawiaturą dostępny dla abonenta to 1963, prawie to samo...

    MJ
    (*) Ktoś to jeszcze pamięta? Tymi ręcami programowałem (chociaż to już
    lata '70 były), nawet może mam jeszcze w jakimś pudle rolkę
    wydruków...

  • 8. Data: 2010-02-18 06:40:46
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 17 Feb 2010 20:11:56 +0100, Piotr M wrote:
> [...]
    >Po co w takim razie ktoś wymyślił odwrotnie w komputerach :)
    >A jeżeli już ktoś wymyślił odwrotnie w komputerach, to mogli się tego też

    Jak wymyslono w telefonach, to do komputerow dostep mieli bardzo
    nieliczni. Choc chyba kalkulatory juz byly popularne.

    A w telefonach .. moze musialo bardziej tarcze przypominac ?

    J.

  • 9. Data: 2010-02-18 18:03:33
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    On 2010-02-18 07:40, J.F. wrote:

    > A w telefonach .. moze musialo bardziej tarcze przypominac ?

    W naszej kulturze naturalnie przyjętym kierunkiem czytania jest z lewej
    do prawej i z góry do dołu. Trzeba by teraz albo znaleźć twórcę
    numerycznej klawiatury komputerowej, albo odkryć, która kultura stosuje
    ten układ :-)

  • 10. Data: 2010-02-19 16:15:54
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-02-17 21:32, Piotr M pisze:

    > Klawiatury numeryczne do telefonów stacjonarnych o wiele wcześniej były..

    Gdzieś rzuciło mi się w oczy zdjęcie starej, typowej tarczy do
    "wykręcania" numeru z naniesionymi dookoła grupami liter (takimi jak
    przypadku komórek). Nie jestem pewien do czego mogło to służyć w czasach
    wybierania impulsowego, niemniej jak widać geneza jest jeszcze starsza.

    > PC wiadomo, początek lat 80tych, ale pytanie czy to IBM w swoich PC
    > pierwszy wymyślił klawiaturę numeryczną.. chyba nie..
    > A jeżeli tak to znaczy że IBM spartolił sprawę :)

    Na twoje pytanie nie odpowiem. Jednak muszą zwrócić uwagę na to, że
    założenie "zaczęło się od PC" jest błędne. To, że ta architektura jest
    teraz najpowszechniejsza nie znaczy wcale, że leży u podstaw
    komputeryzacji. Apple I to 1976, a przecież w laboratoriach Xerox PARC
    (Palo Alto Research Center) już w pierwszej połowie lat
    siedemdziesiątych opracowano przełomowy jak na tamte czasy komputer
    Alto, wyposażony w system z graficznym interfejsem użytkownika (!!!).
    Jest to jeden z pretendentów do miana pierwszego komputera osobistego.

    Poza tym klawiatura nie pojawiła się wraz z komputerem osobistym -
    wcześniej była użytkowana wraz z terminalami (albo takimi z drukarką,
    albo z kineskopem). Terminale z kolei zawdzięczają swój wygląd
    dalekopisowi, który w erze wczesnej komputeryzacji pełnił funkcję I/O
    (stąd też ASCII jest potomkiem telegraficznego alfabetu Baudot,
    sięgającego swoją genezą jeszcze XIX wieku.

    Teraz trzeba by prześledzić jak wyglądały klawiatury dalekopisów i
    terminali aby wychwycić moment, w którym pierwszy raz mogła pojawić się
    dodatkowa klawiatura numeryczna. Jak ktoś zauważył jest ona wzorowana na
    tej z kalkulatora. Ma więc zupełnie inną genezę niż współczesna
    klawiatura telefoniczna.

    Tak na "chłopski rozum" to klawiatura w telefonie służy do pisania.
    Znaki są więc ułożone tak, jak zwykliśmy pisać (od lewej do prawej,
    rzędami z góry na dół). Odwrotny układ byłby po prostu dziwny i mylący.
    Tak samo działałoby przypisanie pierwszych liter alfabetu siódemce na
    klawiaturze. :)