  • Data: 2009-02-25 12:21:13
    Temat: Re: Dlaczego (prawie) nikomu nie potrzeba 24Mpix
    Od: j...@u...at szukaj wiadomości tego autora

    On 25 Feb., 12:59, "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>
    wrote:
    > Użytkownik <j...@a...at> napisał w
    wiadomościnews:4ef0492e-484d-44d8-92b2-95e73045b5fb@
    v39g2000yqm.googlegroups.com...

> [...]
    >
    > w matrycy APs c malej  12 mpx masz
    > 12 mpx/(24*15) =33 kpx/mm2
    >
    > jak widac ze wzgledu na mniejsza gestosc powierzchniowa rekordowe
    > matrycy FF maja gorsze zapas do kropowania niz sredniej wielkosci aps
    > - c
    >
    > Bez sensu to porównanie :))) Wytnij sobie z 24*36 cropa wielkości 24*15 i
    > będziesz miał nie pogorszoną jakość w stosunku do matrycy APS-C. A teraz
    > wytnij cropa  o podobnych proporcjach z 24*15. Jak dla mnie to będą zupełnie
    > inne jakościowo kadry. Niby gęstość na mm2 będzie taka sama, ale
    > rozdzielczośc już inna i zawartość detali też.

    w fotografii cyfrowej wielkosc matrycy nie jest decydujaca dla jakosci
    obrazu.
    decydujaca jest jakosc odwzorowania przez pojedynczy pixel.

    Jesli zrobicby matryce z tych samych pixeli raz w formacie FF raz w
    formacie APS -c przy tej samej liczbie pixeli to przy odpowiednio
    dobranych obiektywach jakosc odwzorowania z aps-c bylaby lepsza -
    dlatego, ze stopien pokrycia fotografowanej powierzchni przez elementy
    swiatloczule bedzie wiekszy.
    Mowiac obrazowo fotografia cyfrowa to jakby fotografowanie przez
    durszlag. Im wieksza czesc powierzchni zajmuja otwory ( elemnty
    swiatloczule) tym lepsze odwzorowanie.

    Format FF profituje z tego , ze mozna zastosowac wieksze elementy
    swiatloczule , ktore daja wiekszy odstep sygnalu uzytecznego od
    szumu , dzieki czemu uzyskuje sie obraz o mniejszych zakloceniach od
    szumow.
    Na ogol rozdzielczosc z malych matryc ( takze kompaktow ) moze byc
    lepsza od zdjec robionych FF.
    Za to male szumy predystynuja wieksze formaty matryc do obserwacji
    zdjec wiekszych.
    Na malych obrazach rzedu pocztowki , albo monitora czesto roznica
    bedzie niezauwazalna albo nawet na korzysc formatu mniejszego .