    From: de Fresz <d...@n...o2.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Dlaczego (prawie) nikomu nie potrzeba 24Mpix
    Date: Wed, 25 Feb 2009 11:29:57 +0100

    On 2009-02-25 10:17:15 +0100, Mateusz Ludwin <n...@s...org> said:

    > Przecież o tych pojęciach już napisałem.
    >
    > Tylko pokaż mi teraz miejsce gdzie ktoś definiuje "plastykę" w ten sposób.

    A nie wiem, nie znam się. Z, bo ja wiem, 10-15 lat temu, jak się w
    towarzystwie fotografujących rzuciło to określenie, to wszyscy
    wiedzieli o co chodzi. Długie dyskusje były o tym, które firmy miały
    najlepsiejszą, w czołówce oczywiście zawsze były jakże u nas popularne
    firmy o niemieckich nazwach ;-)
    Sam kiedyś brałem udział w porównaniu plastyki szkieł Contaxa, Leici i
    Nikona. Wszyscy na plener przynosili ten sam slajd, robili zdjęcia tego
    samego motywu, szło to do jednego labu, a później było wielkie
    pałowanie przy rzutniku. Dodam, że ta trzecia firma odpadała z dyskusji
    w przedbiegach ;-)))
    Ech, to se ne vrati.
    Dziś już tak bezpośrednie porównanie szkieł jest niemal niemożliwe (i w
    sumie mało sensowne), można conajwyżej porównywać cały tor:
    obiektyw-matryca-obróbka w aparacie/wołarka RAW. Lub ewentualnie
    poszczególne szkła w ramach jednego systemu, tylko czy ma to sens,
    skoro wszystko co wniósł obiektyw, można zepsuć/naprawić jednym-dwoma
    ruchami suwaczka?

    > Ktoś inny cię wyśmieje i powie że "plastyka" to mała GO uzyskiwana z
    > Sigmy 30/1.4.

    Znaczy "bokeh" jest już passe?

    > A jeszcze ktoś inny powie że "obiektywy na M42 mają legendarną
    > plastykę, niespotykaną w obecnych konstrukcjach".

    Staram się nie wchodzić w dyskusje z dziećmi Neostrady... ;-)

    > Nie ma takiego pojęcia i tyle. To jest słowo - wytrych do opisywania
    > czegokolwiek.

    Jest wiele terminów używanych w sposób nieprawidłowy, przez ludzi bez
    pojęcia. Ale wybacz, z tego powodu nie mam najmniejszej ochoty
    wykreślać ich z mojego słownika.

    de Fresz