  • 31. Data: 2010-05-30 10:17:48
    Temat: Re: Dlaczego nie można zainstalować Flash?
    Od: Marek <b...@e...com>

    Dnia Sat, 29 May 2010 21:22:18 +0200, Colin napisał(a):

    > Jest to jeszcze gorsze niż _blank, bo zmienia zawartość innych,
    > otwartych wcześniej okien.

    Dlaczego gorsze? Właśnie o to chodzi aby dany site miał tylko jedno okno
    pomocnicze a nie otwierał ich tysiąca. Np. drukowanie strony, wyjaśnienie
    pojęcia, regulamin przed złożeniem zamówienia w sklepie internetowym itp.

    A'propos tego ostatniego. Preferujesz porzucenie targetów. Wyobraź sobie
    sytuację gdy lądujesz na stronie koszyka po dodaniu jakiegoś produktu.
    Załóżmy, że towarzyszyła temu metoda POST. Przed złożeniem zamówienia
    chcesz poczytać regulamin. Klikasz na linku bez targetu - otwiera się on
    zastępując koszyk. Klikasz "wstecz" i dostajesz informację o tym, że
    formularz musi być jeszcze raz ogłoszony. Czy to jest lepsze Twoim zdaniem?

    > Jak zbierałem takie dane na http://prx.centrump2p.com/ JavaScriptem, to
    > kliknięć na linki środkowym przyciskiem było ponad 12 razy więcej niż
    > lewym, więc jednak ktoś otwiera linki w nowych kartach.

    Tak, tyle tylko, że w samych założeniach pomiaru czynisz kolejny błąd i
    chyba nie doczytałeś uważnie mojej wypowiedzi. Tematyką serwisu są bramki
    proxy. Kto odwiedza takie serwisy? Jak na mój gust informatycy wyłącznie.
    Tymczasem zapewniam Cię, że to niejest grupa reprezentatywna dla
    społeczeństwa internetowego :-)

    Po drugie: skąd wiesz co oznacza środkowy przycisk? Np. Logitech
    standardowo w SetPoincie umieszcza w środkowym klawiszu lupę. Na sąsiedmim
    biurku ktoś maa myszkę - jakiegoś nieznanego mi producenta. W niej środkowy
    przycisk na linkach działa tak samo jak lewy. Jak to się ma do wyników
    pomiarów?

    > Jeżeli klikam na link lewym przyciskiem, to znaczy że skończyłem już
    > czytać aktualną stronę i chcę ją zastąpić stroną linkowaną.

    Ok, zauważ jednak iż używasz w wypowiedzi pierwszej osoby: "ja klikam na
    link", "ja skończyłem nawigację". Tymczasem użytkowników internetu na
    koniec 2009 szacuje się na 1.8 mld osób z czego zdecydowaną mniejszość
    stanowią informatycy, którzy charakteryzują się odmiennością pojmowania
    zagadnień sieciowych :-)

    A teraz w ramach testów kliknij prawym przyciskiem na linku tekstowym
    zawartym w treści Flash. Zupełnie inne menu otrzymasz i już nie masz
    możliwości otwarcia w nowym oknie. I co wtedy? Traktujesz Flasha jako
    wyjątek od ogólnych zasad nawigacji?

    Zapewniam Cię, że ludzie nie rozumują w tak skomplikowany sposób. Nie
    rozróżniają rodzaju linków. Klikają lewym przyciskiem na linkach i tyle.

    > Powinno, podpis jest na dole strony, mało prawdopodobne jest że
    > użytkownik będzie chciał cofnąć się do górnej części strony i czegoś tam
    > szukać.

    Nie traktuj nawigacji jako rachunek prawdopodobieństwa lecz jako spójną
    zasadę uzasadnioną ergonomią. Nie patrz też przez pryzmat swoich własnych
    preferencji.

    > To już problem twojej animacji, że nie wraca do odpowiedniego miejsca.
    > Masz we Flashu możliwość zapisywania danych w plikach na dysku, m.in.
    > informacji o miejscu, gdzie skończyło się odtwarzanie.

    Czy takie rozwiązania są powszewchne? Czy widujesz je w portalach itp?
    Szczerze mówiąc tylko raz w życiu miałem taką potrzebę.

    Animacja Flash to nie film. Ograniczasz jej pojęcie. Po drugie odtwarzanie
    od zapamiętanego punktu animacji byłoby absurdalne w większości przypadków
    więc wdrożenie Twojej koncepcji zrobiłoby więcej zła niż dobra.

    Jakiś przykład tak na gorąco: gdy na WP przewijały się wiadomości,
    kliknąłem na N-tej, czytam N-tą, wracam, lista wiadomości zmieniła się w
    międzyczasie a Flash podświeta N-tą nadal mimo iż wcale jej nie czytałem
    nawet. Teraz proszę nie kombinuj jak zrobić detekcję takich i innych
    zdarzeń i wykonać gigantyczną aplikację Flash to prezentowania pierdół. :-)
    Naturalny jest restart animacji przy powrocie na daną stronę. Jeśli dana
    animacja nie powinna być restartowana a jest konieczność np. wyświetlenia
    strony do druku: wtedy target "info" i nie żaben "_blank". Komu poza Tobą
    to przeszkadza? :-)

    > Bo istnieją ramki (iframe), do obsługi których target się przydaje.

    Pół prawdy przytaczasz. W HTML4 iframe także istnieje a mimo to target jest
    depreciated, prawda? Poczytaj moją rozmowę z Pornelem. Dowiedziałem się, że
    zmienił się szef w W3C odpowiedzialny za HTML, który zwalcza ideologiczne
    podejście do tematu na rzecz pragmatycznego. Stąd zmiany.

    Ja z kolei jestem zwolennikiem pragmatyzmu i stąd nasz dialog zapewne.
    Jeśli jest wola mas wprowadzenia / kontynuowania jakiejś funkcjonalności,
    to nie należy jej blokować lecz jedynie ująć w normy.

  • 32. Data: 2010-05-30 10:30:17
    Od: Daniel Stalica <d...@s...info>

    W dniu 2010-05-30 12:17, Marek pisze:
    > Dnia Sat, 29 May 2010 21:22:18 +0200, Colin napisał(a):

    [ciach]

> [...]
    > zastępując koszyk. Klikasz "wstecz" i dostajesz informację o tym, że
    > formularz musi być jeszcze raz ogłoszony. Czy to jest lepsze Twoim zdaniem?

    Wtrącę się abstrahując od głównego wątku. Wstecz to akurat nie problem.

    [ciach]

> [...]
    > zawartym w treści Flash. Zupełnie inne menu otrzymasz i już nie masz
    > możliwości otwarcia w nowym oknie. I co wtedy? Traktujesz Flasha jako

    Argumentacja Flash mnie nie przekonuje, bo zazwyczaj jest popsuty jeśli
    chodzi o dostępność.

    [ciach]

    --
    Wkłady kominowe, sklep internetowy: http://twojkomin.pl

  • 33. Data: 2010-05-30 10:43:37
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2010-05-30 12:12, Colin pisze:

    > Nie 1250, tylko 1252.
    > Jak serwer nie wyśle żadnego charsetu (tylko Content-Type: text/html) i
    > dokument nie zawiera odpowiedniego <meta>, to używane jest właśnie to
    > kodowanie.

    Ok, domyślne kodowanie Windows-1252 stosuje przeglądarka, jak nie ma
    nagłówka z serwera, bądź meta tagu określającego kodowanie.

    > Każdy tekst w iso-8859-1 jest też prawidłowy w windows-1252, ale w drugą
    > stronę już nie. W wielu bibliotekach obsługujących charsety jedno jest
    > aliasem dla drugiego, ze względu na to że w sieci są setki tysięcy
    > błędnie oznaczonych dokumentów - jak w Firefoksie wyłączysz
    > intl.fallbackCharsetList.ISO-8859-1, to na wielu zagranicznych stronach
    > zamiast apostrofów, cudzysłowów, znaków euro, znaków TM zobaczysz
    > prostokąty.

    Szczerze mówiąc o domyślnym kodowaniu przez przeglądarkę to już dawno
    zapomniałem. Pewnie dlatego, że zawsze mam wysyłany odpowiedni nagłówek
    informujący o kodowaniu znaków + meta tag. Z resztą nie spotkałem
    jeszcze żadnego hostingu, który nie wysyłałby swojego, domyślnego
    kodowania, w przypadku, kiedy samemu nie wyślę odpowiedniego nagłówka.
    To musi być dość rzadko spotykana sytuacja.

    --
    Peter

  • 34. Data: 2010-05-30 11:06:02
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Sun, 30 May 2010 11:12:08 +0100, Colin <c...@c...tk> wrote:

> [...]
    > intl.fallbackCharsetList.ISO-8859-1, to na wielu zagranicznych stronach
    > zamiast apostrofów, cudzysłowów, znaków euro, znaków TM zobaczysz

    Dokładnie (mylą mi się numery stron kodowych win).

    W sumie wielka szkoda, że takie domyślne kodowanie musi być. Gdyby nie
    śmietnik na sieci, to mogło by być UTF-8 i "Hello World" w HTML byłby o
    linijkę krótszy.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 35. Data: 2010-05-30 11:11:56
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Sun, 30 May 2010 09:49:30 +0100, Marek <b...@e...com> wrote:

    > No tak, póki co mogłem tylko wnioskować, że tak jest z ogólnie
    > publikowanych informacji. Jednakże cytując Mirka:
    >
    > "Czyli kłamstwo powtarzane wiele razy staje się prawdą?"

    To jest bzdurne hasełko. Informacja bez podania źródła nie jest
    automatycznie kłamstwem.

    > Jakiś czas temu jak i teraz przeczesywałem WHATWG no i jest wiele tematów
    > pobocznych jedynie. A po drugie i tak nie wiem kto jest kto na tych
    > forach.

    Zazwyczaj wystarczy wrzucić nazwisko w Google.

    Od czasu do czasu pojawiają się podsumowania dyskusji na
    http://blog.whatwg.org.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 36. Data: 2010-05-30 11:31:53
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>

    maj roku pamiętnego 2010, prawdopodobnie 30. Wielka mądrość na
    czytelników pl.comp.www spłynęła, gdy tako rzekł(a) porneL:

    > To jest bzdurne hasełko. Informacja bez podania źródła nie jest
    > automatycznie kłamstwem.

    Ponieważ odnosisz się do moich słów, pozwolę sobie wyjaśnić.

    Wyrywasz (tudzież Twój przedmówca wyrywa) je z kontekstu. Napisałem je w
    odpowiedzi na post Marka <MID:
    12fhwv5ypkijh.32rhrxf43imr$.dlg@40tude.net>:

    ,,Czy to źródło jest miarodajne? Moim zdaniem nie, więc należało poczynić
    założenie, że jeśli w kilku źródłach podobne słowa czytam, to w/w
    twierdzenie może być prawdopodobne."

    Nie imputuj mi twierdzenia że ,,informacja bez podania źródła jest
    automatycznie kłamstwem", bo nic takiego tutaj nie napisałem.
    --
    Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
    Mirosław Zalewski

  • 37. Data: 2010-05-30 11:38:19
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Sun, 30 May 2010 11:17:48 +0100, Marek <b...@e...com> wrote:

> [...]
    > pojęcia, regulamin przed złożeniem zamówienia w sklepie internetowym itp.

    To zależy od sytuacji. Może chcę otworzyć 10 okien z wersją do druku i
    potem wydrukować je wszystkie na raz? (w biurach, gdzie jest współdzielona
    drukarka, to jest ważne).

> [...]
    > zastępując koszyk. Klikasz "wstecz" i dostajesz informację o tym, że
    > formularz musi być jeszcze raz ogłoszony. Czy to jest lepsze Twoim

    To jest jeden z wyjątków, gdzie otworzenie nowego okna ma sens (ale w
    sumie z powodu niedorobienia przeglądarek, które mają problemy z
    zapamiętywaniem zawartości formularzy i zdają pytanie o ponowne wysłanie
    POST, mimo że to jest wbrew zaleceniom RFC 2616 13.13).

    Szkoda tylko, że autorzy nie ograniczają się do stosowania target w tych
    przypadkach, tylko najczęściej, żeby utrudnić użytkownikom opuszczenie ich
    strony.

> [...]
    > zawartym w treści Flash. Zupełnie inne menu otrzymasz i już nie masz
    > możliwości otwarcia w nowym oknie. I co wtedy? Traktujesz Flasha jako

    Traktuję to jako bug i powód, by nie używać Flash :)

> [...]
    > strony do druku: wtedy target "info" i nie żaben "_blank". Komu poza Tobą

    Twórcom wszystkich innych stron, którym nadpisujesz okno o nazwie "info"
    (nazwy okien są globalne). Wszystkim tym, którzy nie chcą wymuszania
    nowych okien, niezależnie od nadanej nazwy.

    To, że autorzy będą zmyślać nazwy dla uzyskania efektu target=_blank było
    kolejnym argumentem za przywróceniem _blank dla upartych.

> [...]
    > ideologiczne
    > podejście do tematu na rzecz pragmatycznego. Stąd zmiany.

    Nie szef W3C, tylko edytor specyfikacji HTML5. Teoretycznie jako edytor
    nie powinien mieć zbyt wiele do gadania, ale w praktyce ma. To jest w
    dłuższa i ciekawa historia. Poczytaj sobie o WHATWG.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 38. Data: 2010-05-30 11:47:52
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-05-30 10:23, Marek wrote:

    > Nie wiem w jakim wątku, w jakim forum

    Na jakim znowu forum? Przeczytaj moją pierwszą odpowiedź na Twój post w
    bieżącym wątku.

    > i czego członkiem jest autor lub
    > jeden z rozmówców. Nie pracuję CIA aby mieć dostęp do danych osobowych
    > wszystkich rozmówców w całym internecie i wiedzieć gdzie pracują.

    Wstyd nie wiedzieć kim jest porneL, a Pawła Wimmera chociaż kojarzysz?
    Tim Berners-Lee mówi Ci coś? :P

    > Jak
    > miałbym Twoim zdaniem dotrzeć do jakiejś jednej z dwóch tajemniczych
    > dyskusji

    Na początek czytaj ze zrozumieniem - napisał Ci już Mirosław, że dwa to
    są przypadki (które padły w dyskusji) uzasadniające użycie targeta.

    Przecież napisałeś konkluzję z tych dyskusji, sam nie wiesz z których? :)

    > Tak, ale zaznaczyłem, że źródło dla mnie nie jest wiarygodne.

    Ups, to Mirosław dał linka do wiarygodnego źródła. Twojego nawet nie
    sprawdzałem.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 39. Data: 2010-05-30 13:48:28
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-05-30 12:17, Marek wrote:
    > Pół prawdy przytaczasz. W HTML4 iframe także istnieje a mimo to target jest
    > depreciated, prawda?

    Fałsz:
    http://www.w3.org/TR/html4/index/attributes.html
    Widzisz tam D przy targecie? Bo ja nie bardzo.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 40. Data: 2010-05-30 14:09:40
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2010-05-30 12:17, Marek wrote:
    > Po drugie: skąd wiesz co oznacza środkowy przycisk? Np. Logitech
    > standardowo w SetPoincie umieszcza w środkowym klawiszu lupę.

    W takim przypadku możliwe że event w ogóle nie jest przekazywany do
    przeglądarki, trzeba by to sprawdzić.

> [...]
    > przycisk na linkach działa tak samo jak lewy. Jak to się ma do wyników

    Jeżeli ten przycisk jest ustawiony tak w systemie, to przeglądarka
    dostanie to samo co po kliknięciu lewym myszy.

> [...]
    > koniec 2009 szacuje się na 1.8 mld osób z czego zdecydowaną mniejszość
    > stanowią informatycy, którzy charakteryzują się odmiennością pojmowania

    Znaczy się normalni użytkownicy spodziewają się czegoś innego po
    kliknięciu w linka? Skoro w większości przypadków klik otwiera stronę w
    bieżącym oknie, jak mają się spodziewać innego zachowania?

    > Zapewniam Cię, że ludzie nie rozumują w tak skomplikowany sposób. Nie
    > rozróżniają rodzaju linków. Klikają lewym przyciskiem na linkach i tyle.

    Skoro nie rozróżniają rodzaju linków, to w jaki sposób otwieranie raz w
    bieżącym oknie a raz w nowym ma być dla nich naturalne i zrozumiałe?

> [...]
    > zawartym w treści Flash. Zupełnie inne menu otrzymasz i już nie masz
    > możliwości otwarcia w nowym oknie. I co wtedy? Traktujesz Flasha jako

    Co ma flash do HTMLowego targeta? Brak targeta w HTMLu nie uniemożliwia
    otwierania nowych okien z poziomu animacji flash.

    > Czy takie rozwiązania są powszewchne? Czy widujesz je w portalach itp?
    > Szczerze mówiąc tylko raz w życiu miałem taką potrzebę.

    Wracając do tych animacji - czy przechodząc pomiędzy stronami
    automagicznie przestają się one odtwarzać od początku?

> [...]
    > kliknąłem na N-tej, czytam N-tą, wracam, lista wiadomości zmieniła się w
    > międzyczasie a Flash podświeta N-tą nadal mimo iż wcale jej nie czytałem

    Znaczy się flash jest do dupy więc HTMLowy target jest ok? :P

    > Ja z kolei jestem zwolennikiem pragmatyzmu i stąd nasz dialog zapewne.
    > Jeśli jest wola mas wprowadzenia / kontynuowania jakiejś funkcjonalności,
    > to nie należy jej blokować lecz jedynie ująć w normy.

    Powodzenia w normowaniu zasad ruchu drogowego np. w Indiach/Turcji (czy
    gdzie tam jeżdżą jak wariaci) :)

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";