eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaDlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje › Re: Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
  • Data: 2024-05-10 14:01:21
    Temat: Re: Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2024-05-10 o 12:22, io pisze:

    > Ale przestań, spalanie węgla przez 1 człowieka nie jest problemem tego
    > świata.

    Problemem świata są uśrednione decyzje wszystkich ludzi.
    Odpowiedzialność pojedynczego polega na tym, aby jego decyzje były
    takie, aby uśrednione były możliwie jak najlepsze dla świata.

    > Zresztą, jako elektronik możesz sobie zorganizować by ten prąd
    > pozyskiwać ze słońca.

    Chyba za mało tego prądu, aby zorganizowanie go sobie ze słońca na pewno
    było mniej obciążające dla planety (wyprodukowanie paneli też wiąże się
    z jakimiś emisjami).

    > Ale do tego transponder w kluczyku wystarczy. Trudniej bez zasilania
    > zrobić 'bezkluczyk', że się zbliżasz do samochodu i go otwiera. Poza tym
    > urządzenia wymagające większej energii można ładować.

    Zmierzasz dyskusją w kierunku jakbyśmy projektowali ten system, a tu
    jest sytuacja zastana.
    6 lat temu wybierając VW miałem ze 40 decyzji konfiguracyjnych do
    podjęcia a potem wziąłem Golfa Sportsvana z placu, bo bez czekania i
    dostałem 12tys rabatu (tych z placu chcą się pozbywać) co z ceny 112
    robiło 100 i jeszcze dodali drugi komplet opon w gratisie i wszystkie
    serwisy przez 3 lata były w tej cenie. Gdybym nie wziął tego z placu to
    w życiu bym nie miał takiej konfiguracji (miałem się zmieścić w 100) z
    np. siedzeniem kierowcy z masowaniem pleców.
    Przy tamtych 40 decyzjach być może mógłbym ustalać jaki ma być
    immobilizer itp, choć też pewnie nie.
    3 lata temu wybierając Mazdę miałem tylko kilka decyzji. I jak chciałem
    mieć wyświetlacz head to w pakiecie dokładali dodatkowy alarm (coś ponad
    standard) z immobilizerem. Wziąłem co brali. Tylko sprzedawca wciskał
    mi, że tam jest w środku bateryjka 12V a ja z kształtu widziałem, że
    CR2032 to mu na miejscu otworzyłem pilota od tego immobilizera (otwiera
    się paznokciem bez narzędzi).

    > No ale czemu się tym przejmować? Jakie ktoś chce urządzenie takie dostaje.

    Kiedyś dawno zdecydowaliśmy, że nasze czytniki robimy dla zasilania
    10..28V. Bo są czasem instalacje z zasilaczami 24V.
    Kiedyś się sparzyliśmy na scalaku RS232 z pompami pojemnościowymi
    umieszczonym w czytniku - skutecznie zakłócał odczyt karty redukując
    zasię z 50mm do 3mm (licząc od anteny, a antena 3mm za frontem obudowy).
    Kiedyś się sparzyliśmy na grzejącym się 7805 wyłączającym umieszczony w
    pobliżu PTC.
    Dlatego mimo zasilania z 28V do 3V3 schodzę liniowo ale staram się
    oszczędzać prąd jak się tylko da (np. LEDy, którym wystarczy 1mA), aby
    nie nagrzewać zasilaczy i PTC.
    Nadawanie RS485 115200 pobiera według datasheet ponad 50mA (rezystory
    terminalowe i przełączanie stanów). Z 28V to 1.4W. Dotychczas czytnik
    wysyłał 1 trwającą 1ms ramkę raz na 4s więc średnio to zero, zero nic.
    Teraz ma wysyłać najlepiej co 50ms ramkę trwającą pona 2ms (my
    szyfrujemy w trybie CTR (jak message ma 1 bajt to zaszyfrowane też ma 1
    bajt) a w OSDP aby wysłać 1 bajt zaszyfrowany trzeba wysłać cały blok 16
    bajtów).
    Nie chcemy 'konserwować' dwu standardów. Jak byśmy przeszli na ten co
    teraz od nas wymagają to zrobimy upgrade i wszystkie nasze instalacje
    przejdą na ten system (w tym te działające na 24V).
    Jak najbardziej jest powód aby się problemem przejmować (a przy moim
    charakterze wściekać na durnotę ludzi).
    P.G.