eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaDlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożejeRe: Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
  • Data: 2024-05-06 14:41:05
    Temat: Re: Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 6 May 2024 14:17:06 +0200, alojzy nieborak wrote:

    > 4000 ppm CO2 kiedyś vs 400 ppm dziś:)

    Ale to jakoś bardzo dawno temu.
    Grube miliony lat ... i klimat był inny, i potop chyba jakiś,
    skoro pokłady węgla powstały.

    > Dawny węgiel "z powietrza" został związany i dziś leży pod ziemią.

    I wydobywamy go w tempie ekspresowym :-(

    > Cała ostatnia era przemysłowa dała skok z 200 ppm do 400pm.
    > Czyli jedna taka era jaką mieliśmy daje +200 ppm.

    Ale rozwój jest jakis eksponencjalny.

    > To ile takich er trzeba do napompowania atmosfery do 4000 ppm?

    https://www.co2.earth/daily-co2

    4ppm w rok :-(

    Jeśli to nie jakies chwilowe wahnięcie, lub pobliski wulkan,
    to 4000 będziesz miał za 900 lat.
    Ale IMO - węgla i ropy na tak tak długo nie starczy.

    Tym niemniej ... klimat we Wrocławiu już staje się nieznośny ...
    szczęsliwie z gorącem fotowoltaika sobie dobrze radzi :-)

    > 1966: Ropa zniknie za dziesięć lat
    > 1967: Groźny głód przewidziany do 1975 roku
    > 1968: Przeludnienie rozprzestrzeni się na całym świecie
    > 1969: Wszyscy znikną w obłoku niebieskiej pary do 1989 roku
    > 1970: Świat wyczerpie wszystkie swoje zasoby naturalne do 2000 roku

    Mamy juz 2024 ... ale jak myslisz - na ile lat jeszcze starczy,
    w obecnym tempie?

    > 1970: Mieszkańcy miast będą potrzebować masek przeciwgazowych do 1985 roku

    No, gdyby nie te normy i katalizatory, i filtry ...

    > 1988: Wyspy Malediwy będą pod wodą do 2018 roku (nie są)

    A duzo wystaje ? :-)

    > 1989: Podnoszące się poziomy mórz zniszczą narody, jeśli do 2000 roku
    > nie zostaną podjęte żadne działania
    > 1989: Zachodnia autostrada w Nowym Jorku będzie pod wodą do 2019 roku
    > (nie jest)

    > 1996: Szczyt ropy w 2020 roku

    Gdyby nie pandemia ...

    > 2004: Wielka Brytania stanie się Syberią do 2024 roku

    A to dlaczego?

    > 2008: Arktyka będzie wolna od lodu do 2018 roku

    Podobnoż Grenlandia mocno topnieje.

    Tymczasem ... dwie ostatnie zimy wyjątkowo ciepłe.
    A sezon narciarski na dolnym Slasku skrócił sie bardzo ...
    jak tak dalej pójdzie, to skończy się w ogóle,
    bo na nowe osrodki nikt grosza nie da, a stare się powoli pozamykają.

    I będę się domagał elektryka o zasięgu 1000km, aby w Alpy starczył :-)

    J.