    From: bartekltg <b...@o...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Dennis Ritchie nie ?yje
    Date: Sat, 15 Oct 2011 03:49:23 +0200

    W dniu 2011-10-15 03:16, Andrzej Jarzabek pisze:
    > On 15/10/2011 00:23, bartekltg wrote:
    > [zasada nieoznaczoności]
    >
    > No, zasada nieoznaczoności to nie jest twierdzenie matematyczne, tylko
    > prawo fizyki.

    No właśnie nie. Zasadami fizycznymi, założeniami modelu
    o nazwie mechanika kwantowa są rzeczy typu 'stan układu
    jednej cząstki opisywany jest promieniem (wektorem z dokładnością
    do normalizacji) z przestrzeni Hilberta' czy 'wielkości fizyczne
    ktore można mierzyć opisywanme są operatorem hermitowskim, stany
    odpowiadają jego wektorom włąsnym a mierozna wielkość- wartosći
    własnej,...'.
    Nazywamy zasadę N. prawem fizycznym, ale nie wnosi ona żadnej
    nowej jakości do teorii. Jest matematycznym wnioskiem (twierdzeniem)
    z postulatów mechaniki kwantowej. Byż może historycznie było inaczej,
    ale to nic nie zmienia. Gdyby nie heinsenberg też by się pojwaiła
    w prawie że identycznej formie, bo i mechanika kwantowa bez
    Heinsenberga wyglądała by niemal identycznie.

    > Raczej bzdurą byłoby twierdzić, że te prawa są odkrywane
    > tylko dzięki osobistemu i niepowtarzalnemu geniuszowi swoich
    > odkrywców.

    Ale to gdzie sie nie zgadzamy?
    Przecież mówie to samo, i w odniesieniu do fizyki, i do sporej
    cześći matematyki matematyki, a także techniki. Pewne rzeczy
    w pewnej chwili dojrzewają i pojawiają sie.

    Heinsenberg i schreodinger rozwiązali ten sam problem tą
    samą 'mechaqniką kwantową', tylko róznym zapisem (a, zę to to samo,
    pożniej trzeba byo udowodnić).
    Lemat Zorna udowodnił kilkanaście lat wcześniej Kuratowski.
    Do wynalazienia telegrafu tez była kolejka.
    Zanim Einstein zmajstrował OTW jej równania 'swobodne' (bez materii)
    wyprowadził Hilbert.
    Mniejszego kalibru, jakoś na początku wieku chyja jacyć japońcycy
    ponownie odkryli paradoks Bella (2xrakieta, nitka i relatywistyka)

    > Co do twierdzeń matematycznych można mieć wątpliwości, bo jest ich
    > nieskończenie wiele, więc większości z nich nigdy nie udowodnimy.

    Takich przydatnych jest skończenie wiele. Dziwnie często
    na wykładach szłyszałem 'twierdzenie tego i tego', udowodnili to
    niezaleznie w odstępie patu lat. W matematyce tez są mody
    na określone zagadnienia.

    pozdrawiam
    bartekltg