  • Data: 2016-06-13 21:28:12
    Temat: Re: Dekadowa drabinka rezystorowa
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Dariusz Dorochowicz napisał:

    > To prawda, ale Jakub pisze że jednak laserem regulują. Przy krótkich
    > i szerokich chyba też jest kłopot, w zasadzie taki sam tylko o drugą
    > współrzędną chodzi. Chociaż może...

    Każda technologia ma charakterystyczną dla siebie nierówność brzegów.
    Wszystko jest dobrze, dopóki wielkość nierówności jest dużo mniejsza
    od budowanej ścieżki. Trudno jest na przykład zrobić w ogródku
    asfaltowany chodniczek szerokości 15 cm. Ale asfaltowana droga przez
    wieś, co ją sołtys w gminie wyprosił przy rozdawaniu unijnej kasy,
    wygląda jakby miała brzegi równiutko ucięte nożem. Tak samo jest
    z tymi meandrami metalizacji.

    A tak przy okazji -- kiedyś pokazali mi we fabryce OMIG jak się stroi
    oporniki. Takie metalizowane, walcowe, indywidualnie dopasowywane do
    najdzikszych wartości opisywanych kilkoma cyframi znaczącymi. Laserów
    naonczas nie mieli, skrobali ręcznie pilniczkiem diamentowym. Fachowe
    nacięcie składa się z dwóch odcinków z grubsza prostopadłych, coś
    jak cyfra 7. Pierwsze cięcie jest w poprzek walca, zgrubnie zwiększa
    oporność w okolice zadanej. To drugie idzie w przybliżeniu wzdłuż
    drogi elektronów, mniej im przeszkadza w marszu, więc łatwiej rżnąć
    otrzymując zadaną wartość. Ale czasem wystarczało kilka jakchś rys
    artystycznie szarpniętych na podstawie intuicji stroiciela.

    --
    Jarek