    From: "Jurand" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Debil roku
    Date: Wed, 1 Sep 2010 23:58:50 +0200
    <4c78b6be$1@news.home.net.pl> <s...@d...wkurw.org>
    <4...@n...home.net.pl> <s...@d...wkurw.org>
    <i5g1ga$9ka$1@news.onet.pl> <h...@w...pl>
    <i5ggsh$kin$1@news.onet.pl> <4c7c3386$1@news.home.net.pl>
    <i5i840$9l9$1@news.onet.pl> <4c7cb522$1@news.home.net.pl>
    <i5id90$mhp$1@news.onet.pl> <4c7cc098$1@news.home.net.pl>
    <i5ihji$3g2$1@news.onet.pl> <4c7cf9d7$1@news.home.net.pl>
    <i5jlg3$aij$1@news.onet.pl> <4c7e0df7$1@news.home.net.pl>
    <i5lrtk$fgn$1@news.onet.pl> <4c7ec83a$1@news.home.net.pl>

    Użytkownik "Rychu" <r...@a...pl> napisał w wiadomości
    news:4c7ec83a$1@news.home.net.pl...

    > Trajektoria w tym przypadku jest jedna, bo nie było mowy
    > o omijaniu przeszkody. Trajektoria to linia prosta, a jedyne
    > co się zmienia to długość odcinka na jakim hamujemy. Nie ma więc
    > mowy o żadnej pierwotnej.

    Aha, a taką krzywą to sam sobie narysowałem:
    http://img412.imageshack.us/img412/7596/30096974.jpg

    > Debilizm to zamykać się na alternatywne rozwiązania bez odpowiedniego
    > ich przemyślenia i przeanalizowania. Nie gwarantuję, że Aaltonenem
    > da się tak skutecznie zahamować, bo jest jeszcze wiele różnych
    > czynników, które mają na to wpływ. Jednak twoja pewność, że się
    > nie da jest błędem, a jeszcze większym sposób w jaki tego dowodzisz.

    Debilizm to bezmyślna wiara w to, że jakimś dziwnym manewrem na drodze,
    który ma niewiele wspólnego z hamowaniem tak naprawdę, uda Ci się pokonać
    proste prawa fizyki. Akurat co jak co, ale parametry takie jak opóźnienie,
    czy siły działające na samochód podczas manewru hamowania, są dość proste do
    przeliczenia.

    > Dalej swoje... dalej nie potrafisz odróżnić drogi hamowania, od drogi
    > na jakiej koła trą o asfalt. Nawet mój banalny szkic był za trudny.

    Twój banalny szkic można sobie zwinąć w rulon i wsadzić w tyłek, bo nie miał
    nic wspólnego z sytuacją, o której dyskutujemy. Narysuj prawidłowo linie
    ewentualnego ruchu ROZPĘDZONEGO samochodu i wtedy będziesz miał "banalny"
    szkic.

    > Chyba już 4 raz Ci napiszę, że dokładnie tak. Nie wiem ile razy jeszcze
    > to napiszesz. Cały czas idzie o długość tego tarcia, a nie o jego siłę.

    No więc po raz 3 Ci napiszę, że skoro masz przeszkodę, zajmującą całą
    szerokość drogi i do tej przeszkody masz odległość c.a. 40 metrów, to masz
    maksymalnie 40 metrów do wykorzystania PEŁNEJ siły hamowania. Jeśli
    zaczniesz nagle zmieniać tor jazdy - część tej siły pójdzie w cholerę, bo
    stracisz ją na trzymanie trakcji niezbędnej do zmiany toru jazdy.

    > Jak nie jest jak jest? Odlatuje albo wkopuje się w ziemię? Nie.
    > Więc jak najbardziej jest statyczne.

    Oczywiście, nawet nie drgnie w dół.

    > Nie wiem czy przeczytałeś moją korektę tego akapitu. Jeśli tak,
    > to chyba musisz zrobić korektę swojego, bo to jest jakiś totalny
    > absurd i pomylenie znaczenia słowa pęd.

    Skoro mamy auto jadące prosto z określoną prędkością, to ma określony pęd.
    Co do wielkości i co do kierunku. I ten pęd będzie trzymał auto wyłącznie w
    ruchu prostoliniowym. Jeśli będziesz chciał skręcić samochód, zmieni Ci
    się... kierunek wektora pędu. ALE pod jednym warunkiem. Że siła tarcia
    między podłożem a oponami pozwoli na zmianę tego kierunku.

    > To też w ogóle się nie nadaje do odpowiadania.

    Mam napisać to jeszcze prościej? Może Ty zacznij od zdefiniowaia, co
    rozumiesz przez rozkład sił nacisku, bo chyba jakieś różne wyobrażenie o tym
    mamy.

    > Czego ja uczę w szkolę?

    No pochwal się. W szkole, na uczelni, gdziekolwiek.

    > Miałeś kiedyś w hipermarkecie wózek z jednym kołem zablokowanym?

    Aha, to zablokowanie koła powoduje zmianę nacisku na to koło? Ja pierniczę,
    coraz ciekawszych rzeczy się dowiaduję...

    > W traktorze nie wiem, ale w maluchu też będzie coś koło 60:40 (P:T)

    Dopuszczalne naciski: na oś przednią 4.0 kN, na oś tylną 6,30 kN.
    Coś Ci się chyba nie do końca dobrze napisało.

    > Akurat ten drugi przypadek Ci wyliczyłem. Dlatego poprosiłem
    > o wyliczenie pierwszego, wtedy byś widział, że czy samochód
    > wykonuje 0 czy 100 obrotów, to jego pęd jest taki sam.

    Ale moje pytanie było inne i zupełnie konkretne - czy nie możesz się trzymać
    normalnego, jasnego od początku do końca przypadku, tylko wypisywać jakieś
    kosmiczne przykłady o samochodach kręcących się 100 razy na sekundę?
    Zagadnienie masz prymitywnie proste. Auto jedzie. Hamuje. Zatrzymuje się.
    Umiesz wyhamować go szybciej? Pokaż wyliczenia. Proste chyba, no nie?

    > EOT z mojej strony. Jakby coś to Wydział Transportu PW. Będziesz
    > mógł opowiadać znajomym jakich to "beznadziejnych" inżynierów
    > wydaje. Miło by było jakbyś też się pochwalił. ;)

    Pochwalę Ci się, jak przedstawisz wyliczenia na udowodnienie swojej teorii,
    bo jak na razie oprócz mega głupich przykładów nic sensownego nei napisałeś.
    Przypomnę - Auto jedzie. Hamuje. Zatrzymuje się. Umiesz wyhamować go
    szybciej? Wzory jakieś podaj, policzymy sobie. I nie wciskaj mi tu o
    rozproszeniu energii dyrdymałów.

    Jurand.