  • 51. Data: 2012-02-20 22:15:49
    Temat: Re: Dawne numery AUS i alarmowe (9xx)
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Centertel czy juz GSM ?

    A był jakiś przetarg na centertel? :-)

    > 1999 ... to chyba jeszcze miedzymiastowe musialy byc drogie.
    > A jak je wprowadzac w jednej strefie ?

    Rok 1999 to zakończenie tzw. cyfryzacji sieci w tepe. Oczywiście oficjalne,
    bo nieoficjalnie jeszcze dużo złomu dzialało. W zasadzie w tym momencie
    można powiedzieć, że koszt komutacji był znacząco wyższy niż koszt
    transmisji. Czyli rzeczywiście można by było wprowadzić jedną stawkę
    połaczeń stacjonarne -> stacjonarne. Ale kto o zdrowych zmysłach by to
    zrobił, jak cena była 4 razy wyższa? :-)

    > Jak sie UKE postara ... to ciagle 60-70. Jedna prywatna komorka, jedna
    > sluzbowa - ile tych telefonow chcesz nosic i po co :-)
    >
    > No chyba ze lodowka bedzie juz miala swoj numer, pralka, kuchenka :-)

    No właśnie... Samochód, rower... Licznik energii elektrycznej... dużo tego.

    > A Niemcy nic sobie z tego nie robia i dlugosci numerow maja rozne.

    I coraz bardziej z tego powodu płaczą.

  • 52. Data: 2012-02-20 23:02:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciej Bebenek napisał:

    > Nie ma co się denerwować ;-) Z krajów najbliższych schematy numeracyjne
    > zmieniali sobie Finowei, Czesi, Francuzi czy Wielkobrytańczycy. Ci ostatni
    > to chyba ze 3 razy w ciągu ostatnich 20 lat. Też nie doszacowali ;-)
    >
    > Więc ani szklana kula ani fusy ani kura nie pomagały. Ostatnie 20 lat było
    > w tym względzie ciężkie dla wszystkich.

    Im tam chyba było ciężej niż nam. Bo oni mogli mieć coś niedoszacowanie,
    co trzeba było zmieniać, a myśmy nie mieli nic i można było budować
    od podstaw, od razu dobrze (nie pamiętam, czy w roku 89 myśmy byli na
    ostatnim miejscu w Europie w telefonach, czy Albania). Jak patrzę na
    ten nasz nieszczęsny plan, to mam wrażenie, że ktoś tam przewidywał
    odbicie Wilna i Lwowa, ale pojawienie technologii komórkowej całkiem
    mu się nie mieściło w głowie.

    > Dokładnie - plan numeracyjny nie ma nic wspólnego z przenoszeniem.
    > A przenoszenie w małej skali robi się jako Onward Routing, a w większej
    > jako któryś z systemów sieci inteligentnej: ACQ albo QoR.

    Niedokładnie. Mnie chodziło tylko o oddzielenie planowania numeracji
    od bieżącego stanu techniki. Z samym przenoszeniem, to planowanie może
    już trochę mieć wspólnego. Można założyć świętość stref numeracyjnych
    po wsze czasy i nieprzenoszalność między nimi (chyba taka doktryna
    wciąż obowiązuje), a można od początku tego nie robić, zakładając
    tymczasowość stref. Ale tymczasowość, która nie jest uciążliwa dla
    abonentów, a wręcz przeciwnie. Na przykład można było zostawić
    wszędzie 6 cyfr, a gdy się to wypełni[ło] (najpierw w Warszawie), to
    dawać warszawiakom numery od sąsiadów i tym samym zakończyć rozbiór
    dzielnicowy ze wszystkimi tego konsekwencjami (zrównanie taryf,
    przenoszenie, dowiącanie numeru strefy). Byłaby wtedy ośmocyfrowa
    numeracja stacjonarna, raczej nie do szybkiego przepełnienia. Po dodaniu
    dziewiątej (różnej dla stacjonarnej i mobilnej) mamy 100 milionów
    stacjonarnych, tyle samo komórkowych i jeszcze najmniej trzy razy tyle
    zapasu na przyszłość.

    --
    Jarek

  • 53. Data: 2012-02-20 23:12:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciej Bebenek napisał:

> [...]
    > wprowadzić jedną stawkę połaczeń stacjonarne -> stacjonarne. Ale
    > kto o zdrowych zmysłach by to zrobił, jak cena była 4 razy wyższa? :-)

    No właśnie, na to, że tepsa sama ujenolici, liczyć nie było można.
    Chyba, że ktoś zdrowo kopnięty. Wtedy jednak wszyscy pytali tepsę
    o zdanie i obchodzili się z nia jak ze śmierdzącym jajem. A trzeba
    było od razu wymusić -- siłą albo jakims przebiegłym fortelem.

    Zresztą wciąż niby jest różnica, ale chyba trudno kupić gdzieś nowy
    plan, który nie ma równych stawek. Podejrzewam, że już mało kto płaci
    więcej za zamiejscowe, bo gdyby płacił, to by zmienił taryfę. Więc
    znowu wraca to samo pytanie: po cholerę te strefy?

    --
    Jarek

  • 54. Data: 2012-02-20 23:35:15
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Pan Mariusz W. napisał:

    > Czasem się biadoli, że w Warszawie może braknąć. Niby teoretycznie jest
    > 10 milionów, ale firmy rezerwują np. po 1000, więc faktycznie może.
    > Wtedy można by dawać w Warszawie numery z innych stref.

    Albo dać stolicy jeszcze jedną strefę z nieużywanych :-).

    > Mnie 220xxxxxx nie przeszkadza, może być nawet 230xxxxxx lub 580xxxxxx.

    Zwłaszcza, że komórkowe 510 nie mówiąc już o 500 i 600 od dawna
    funkcjonują :-).

    > Chcą dodać cyfrę z przodu, nie prefiks.

    Na pewno większość? Przecież wszystkie połączenia M2M, M2F i F2M i tak
    by wymagały 9 cyfr.

    > Ja akurat moge wybierać 6-cyfrowy, bo mam tak zaprogramowaną centralę,
    > ale wszystke znaki na niebie i ziemi wskazują, że wkrótce każą nam
    > wybierać 10 cyfr. Albo jeszcze więcej.

    IMHO nieprawda. Najważniejszy jest jednolity sposób dzwonienia z każdego
    telefonu wewnątrz kraju. Np. mój teść jeszcze za czasów otwartego planu
    nie mógł się dodzwonić do kolegi, który zastąpił Netię w SN 81 Samymi
    Swoimi czyli 887xxxxxx. Dlaczego? Bo kolega podał mu numer bez zera, a
    teścio kręcił tak jak podane na stacjonarnym i dodzwaniał się do Puław.
    Teraz taki problem by nie wystąpił.

    > Albo rybki, albo co innego. Jeśli chcieliśmy przenoszenia numerów, to
    > musi tak być. No i skoro można komórkowe, to dlaczego ze stacjonarnymi
    > wciąż są ograniczenia? Właściwie to są, ale do ominięcia -- każdy numer
    > stacjonarny można przenieść do VoIPa, a wtedy wrocławski da się używać
    > w Gdańsku. Po co więc to "nie da się" w klasycznej PSTN? A właściwie,
    > skoro juz tak nabałaganiono, to może lepiej zamiast wydłużania scalić
    > wszystko do kupy po amerykańsku? Niech sie płaci za wszystko ryczałtem
    > w abonamencie, a do tego właściciel komórki za wychodzące i przychodzące.

    Czy to o czym tu piszą
    http://www.telepolis.pl/news.php?id=24024
    Stawki MTR mogą spaść poniżej 5 gr/min
    ma szansę wejść w życie?
    Bo jeśli tak, to oznacza (chyba?) zrównanie MTR z FTR nietepsianymi bez
    wymogu płacenia za przychodzące komórkowe?

    Przemek

  • 55. Data: 2012-02-21 00:05:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Przemysław Kowalik napisał:

> [...]
    > Bo jeśli tak, to oznacza (chyba?) zrównanie MTR z FTR nietepsianymi bez
    > wymogu płacenia za przychodzące komórkowe?

    Może tak być, ale ja bym chyba jednak wolał płacić taką niewielką stawkę
    za odbieranie mobilne, z jednoczesnym zachowaniem możliwości dzwonienia
    bez ograniczeń z niemobilnego telefonu (rozumiem, że wtedy na komórki
    też, bo mojemu operatorowi to by było wszystko jedno). Nawet nie dlatego,
    że np. więcej dzwonę z domu i mi się tak opłaca, tylko uważam to za
    rozsądniejsze (lub jak kto woli -- sprawiedliwe). W końcu to moja
    fanaberyja, że gdzieś się włóczę zamiast siedzieć na rzyci, więc sam za
    to płacę. Zresztą w takiej sytuacji i tak bym wszystkim podawał numer
    stacjonarny, który bym przekierowywał na swoją komórkę tylko na czas
    mobilizacji (a przy dalszych wyjazdach -- na VoIPa).

    --
    Jarek

  • 56. Data: 2012-02-21 00:43:05
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Ale w telekomunikacji to chyba miało się zmienić niejako przy okazji
    zmian całokształtu ;-).

    > Jakoś nie pamiętam, żeby ktoś coś takiego mówił w 1989. Gorzej,
    > nawet parę lat później jakiejś genialnej wizji upadku telefonii
    > stacjonarnej nie było.

    Czy była już wtedy w jakimś innym kraju ;-)?

    > Przypomnę, że w momencie pierwszego przetargu na telefonię komórkową
    > wróźono, że pierwszy milion stuknie gdzieś koło 2005 roku, a w 2010
    > dwa melony. Potem skorygowano to na melon w 2000 i dwa w 2005.
    > Zgodnie z tymi prognozami dziś miałoby być jakieś 3, może 4. A
    > stacjonarnych ze 20.

    Mnie się wydawało już ok. 1998 (wraz z pojawieniem się prepaidów z
    kosztem utrzymania numeru <17 PLN/mies i rosnącymi cenami stacjonarek),
    że w .pl w ciągu 10 lat powinno być aktywnych jakichś 25-30 baniek
    komórkowych. Dlaczego? Bo jak napisał kiedyś bodajże Michał Jankowski,
    komórka to jest coś czego wszyscy potrzebują :-). Oczywiście to były
    tylko darmowe gdybania lamera (jestem z wykształcenia
    matematykiem-teoretykiem), a nie fachowe opinie dobrze opłacanych
    ekspertów ;-).

    > Politycy chcieli w 1999 roku zmienić na 16. Tepsa powiedziala, że
    > "se ne da". I se ne dało.

    Ale po co było zmieniać? A jakby politykom się odwidziało i dorobiliby
    województwa górnopierdziszewskie i dolnozadupiańskie czy nawet
    "tylko" mocno poprzestawiali granice istniejących to tepsa też by miała
    się do tego dostosowywać?

    mamy w tej chwili zaalokowanych jakieś 60 mln numerów. Jak oszacować
    > zapotrzebowanie na rok 2030? Słucham propozycji, wraz z
    > uzasadnieniem.

    Ja uważam, że będzie zero. W ciągu najdalej roku czeka nas Grecja w
    wersji hardcore, a do 2030 będzie totalny Kononowicz. Po co umrzykom w
    zgliszczach telefony? Może być takie uzasadnienie? :-P

    Przemek

  • 57. Data: 2012-02-21 00:49:45
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    > Jak patrzę na
    > ten nasz nieszczęsny plan, to mam wrażenie, że ktoś tam przewidywał
    > odbicie Wilna i Lwowa, ale pojawienie technologii komórkowej całkiem
    > mu się nie mieściło w głowie.

    Ooooo... Właśnie. Ale, proszę mi wierzyć, największe firmy analityczne też
    tego nie przewidziały. Nie mam już materiałów źródłowych, ale pamiętam, że
    prognozy z ~1995 roku na 2000 różniły się d realnych osiągnięć mniej więcej
    o rzad wielkości.

    Nikt nie przewidział ekspansji komórek, nikt nie przewidział zejscia
    stacjonarek. I teraz każdy w miarę rozwinięty kraj się z tym buja.

  • 58. Data: 2012-02-21 00:49:46
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    > Może tak być, ale ja bym chyba jednak wolał płacić taką niewielką stawkę
    > za odbieranie mobilne, z jednoczesnym zachowaniem możliwości dzwonienia

    Ja grosz czy dwa (góra cy :-)) za minutę też mógłbym zapłacić.

> [...]
    > rozsądniejsze (lub jak kto woli -- sprawiedliwe). W końcu to moja
    > fanaberyja, że gdzieś się włóczę zamiast siedzieć na rzyci, więc sam za

    Czy aby na pewno? A jeśli komórka jest jedynym sposobem zapewnienia
    łączności _nieruchomej_ w jakimś miejscu, to też jest fanaberia?

    > to płacę. Zresztą w takiej sytuacji i tak bym wszystkim podawał numer
    > stacjonarny, który bym przekierowywał na swoją komórkę tylko na czas
    > mobilizacji (a przy dalszych wyjazdach -- na VoIPa).

    A ten VoIP to niby będzie ruchomy ;-)?

    Przemek

  • 59. Data: 2012-02-21 00:51:10
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Przemysław Kowalik <p...@A...pl> wrote:
> [...]

    > wersji hardcore, a do 2030 będzie totalny Kononowicz. Po co umrzykom w
    > zgliszczach telefony? Może być takie uzasadnienie? :-P

    no to po cholerę marnujemy teraz prąd? :-P

  • 60. Data: 2012-02-21 00:59:54
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

> [...]

    > że w .pl w ciągu 10 lat powinno być aktywnych jakichś 25-30 baniek komórkowych.

    W 1998to już nawet zaczęto przebąkiwać o regresie w stacjonarkach i
    przejściu na komórki. Tyle że w PL było wtedy jakieś 9 mln stacjonarek i
    dalej oczekiwano tendencji rosnącej. A sieć tepsy była już w zasadzie na
    ukończeniu i 40 stref zaklepane.
    Odnoszę się tu ciągle do tepsy, bo wtedy to bylo 98% telefonów. Netia
    działała 3 lata, Dialog i Elnet właśnie powstałały. A cała reszta NOL-i to
    jakieś wypryski były.

> [...]
    > gdybania lamera (jestem z wykształcenia matematykiem-teoretykiem), a nie
    > fachowe opinie dobrze opłacanych ekspertów ;-).

    Wtedy jeszcze nie było chińskich telefonów :-P A wiodący producenci
    infrastruktury byli bardzo zadowoleni, że udawało im się zmniejszyć koszty
    przez wysyłanie do montażu paru płytek do Kraju Środka.
    Jak to się skończyło - widać: żaden z tych "wiodących" już nie istnieje, no
    może za wyjątkiem Ericssona.