  • 1. Data: 2003-02-05 07:20:07
    Temat: Re: DMCA w Polsce?
    Od: "Jakub K. Boguslaw" <m...@n...aster.pl>

    Uz.ytkownik Przemyslaw Frasunek napisa?:

    > Ciekaw jestem, jak taka sytuacja ma sie do polskiego prawa i jakie sa
    > wasze propozycje podjecia ewentualnych dzialan? Zalaczam tresc
    > otrzymanego maila.

    W praktyce to wyglada tak: jesli dowiedziales sie, ze ktos za pomoca
    Twojej sieci lamie prawa autorskie (np. dostales takiego emaila jak
    nizej) to musisz "dolozyc wszelkich staran" aby ten preceder ukrocic.
    Inaczej mowiac, wysylasz pismo do klienta w ktorym informujesz go o
    fakcie otrzyania takiego emaila jak nizej i o tym, ze powinien
    zaprzestac dzialan lamiacych prawa autorskie. Koniec, kropka.
    Aha, zgloszenie lamania praw autorskich musisz otrzymac od reprezentanta
    wlasciciela tych praw dzialajacego na terenie RP. Inne w zasadzie mozesz
    skasowac :-)

    Chyba nie musze dodawac, ze Ciebie, jako ISP dzialajacego na terenie
    kraju nie interesuja takie drobiazgi jak zasadnosc skargi, jej
    autentycznosc itp. NIE jestes policja i nie masz odpowiednich
    uprawnien/kompetencji.

    Pozdrawiam,
    --
    Jakub K. Boguslaw <madej at aster.pl> | NSA

  • 2. Data: 2003-02-06 16:49:24
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>

> [...]
    > kraju nie interesuja takie drobiazgi jak zasadnosc skargi, jej
    > autentycznosc itp. NIE jestes policja i nie masz odpowiednich

    Nie interesuja, do momentu gdy ktos nie pozwie polskiego ISP, na podstawie
    polskiego prawa cywilnego przed polski sad w zwiazku z np. naruszeniem przez
    ISP dobr osobistych powoda przez zaniechanie. To ze takich spraw - o ile mam
    dobre informacje - w Polsce nie bylo, nie oznacza ze ta droga nie jest
    mozliwa. Przed polskimi sadami wogole malo toczy sie spraw o naruszanie
    prawa autorskiego (jakiegokolwiek prawa) przez publikacje w internecie.
    Piotr 'VaGla' Waglowski | vagla [at] vagla [dot] pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Czlonek Zarzadu | http://www.isoc.org.pl
    Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Glowny Konsultant |
    http://www.piit.org.pl

  • 3. Data: 2003-02-06 21:06:10
    Od: "Jakub K. Boguslaw" <m...@n...aster.pl>

    Użytkownik Piotr 'VaGla' Waglowski napisał:
    > Nie interesuja, do momentu gdy ktos nie pozwie polskiego ISP, na podstawie
    > polskiego prawa cywilnego przed polski sad w zwiazku z np. naruszeniem przez
    > ISP dobr osobistych powoda przez zaniechanie.

    Przed oskarzeniem o zaniedbanie ma chronic pismo wyslane do klienta
    zawierajacego
    prosbe o usuniecie danych mogacych naruszac prawa osob trzecich.
    Firma w ktorej pracuje od okolo 3 lat postepuje mniej wiecej w sposob
    opisany w moim poprzednim
    artykule. W tym czasie mielismy kilkaset zgloszen dotyczacych lamania
    praw autorskich i wszystkie
    zostaly zakonczone w sposob nie budzacy niczyich zastrzezen.

    Pojawiajace sie w roznych dyskusjach glosy nawolujace do obciazania
    operatorow odpowiedzialnoscia
    za dzialanosc ich uzytkownikow w sieci jest bledem; To tak, jak by
    oskarzac wlasciciela drogi, za pijanych
    kierowcow poruszajacych sie ta droga!

    > Piotr 'VaGla' Waglowski | vagla [at] vagla [dot] pl | ICQ: 30733977

    Pozdrawiam,
    Madej
    --
    Jakub K. Boguslaw <madej at aster.pl> | NSA

  • 4. Data: 2003-02-07 08:37:42
    Od: "SzYmOn" <s...@w...pl>

    Jakub K. Boguslaw wrote:
> [...]

    Witam,

    wczoraj czytalem w GW - tak apropo tego tematu:

    http://www1.gazeta.pl/ue/1,36173,1311584.html

    Pozdrawiam,

    --
    SzYmOn

  • 5. Data: 2003-02-07 11:21:48
    Temat: wykrakalem?
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>

    > dobre informacje - w Polsce nie bylo, nie oznacza ze ta droga nie jest
    > mozliwa. Przed polskimi sadami wogole malo toczy sie spraw o naruszanie
    > prawa autorskiego (jakiegokolwiek prawa) przez publikacje w internecie.

    Z dzisiejszego PAPu
    Prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich Krystyna Mokrosińska domaga się
    od Wirtualnej Polski przeprosin i 15 tys. zł na cel społeczny. WP zamieściła
    pozwalające na identyfikację obrażające prezes SDP anonse towarzyskie.
    Mokrosińska twierdzi, że portal WP, zamieszczając ogłoszenia, których
    dziennikarka nie była autorem, a zawierające obsceniczne opisy, jej nazwisko
    i numer służbowego telefonu komórkowego, naruszyła jej dobra osobiste,
    godność, cześć i dobre imię. Mogła narazić na utratę zaufania potrzebnego do
    piastowania stanowiska prezesa SDP. Pozew w tej sprawie trafił do sądu w
    Gdańsku.

  • 6. Data: 2003-02-08 08:44:48
    Od: Jacek Zapala <j...@i...pl>

    "Jakub K. Boguslaw" <m...@n...aster.pl> writes:

> [...]
    > operatorow odpowiedzialnoscia za dzialanosc ich uzytkownikow w sieci
    > jest bledem; To tak, jak by oskarzac wlasciciela drogi, za pijanych

    Właściwie dlaczego provider ma robić za pośrednika przy wymianie maili
    między jakąś firmą w USA a klientem? Dane klienta mają w bazie RIPE,
    tłumacza niech sobie zatrudnią sami. Co obliguje providera do
    pośrednictwa? Czy on ma obowiązek choćby rozumienia tych maili w obcym języku?

    Jacek

  • 7. Data: 2003-02-08 08:45:53
    Temat: Re: wykrakalem?
    Od: "Jakub K. Boguslaw" <m...@n...aster.pl>

> [...]
    > piastowania stanowiska prezesa SDP. Pozew w tej sprawie trafił do sądu w

    Mam nadzieje, ze konsekwencje poniesie uzytkownik ktory to zamiescil, a
    nie WP.
    Zobaczymy co sad na to powie.

  • 8. Data: 2003-02-08 21:11:25
    Od: Dariusz Jaworski <d...@s...waw.pl>

    Jakub K. Boguslaw <m...@n...aster.pl> wrote:
    > Mam nadzieje, ze konsekwencje poniesie uzytkownik ktory to zamiescil, a
    > nie WP.
    > Zobaczymy co sad na to powie.

    Jeśli powie co innego to będzie to kuriozum. Wirtualna Polska
    wyraźnie wyłącza odpowiedzialność w regulaminie serwisu
    o którym mowa:

    6. Wirtualna Polska SA. nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności
    za treści zamieszczone w ogłoszeniu.

    I jeszcze:

    7. Wirtualna Polska S.A. dołoży wszelkich starań w celu zapewnienia
    poprawnego działania serwisu Spotkajmy się oraz zobowiązuje się
    do udzielania pomocy w problemach z serwisem, jednak zastrzega,
    że nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie ewentualne straty
    i szkody wynikające z wadliwego działania serwisu jak i innych
    działań.

    Co do użytkownika to:

    5. Niedopuszczalne jest zamieszczanie ogłoszeń o treści sprzecznej
    z prawem polskim i międzynarodowym, naruszających zasady netykiety,
    dobre obyczaje itp.

    Jeśli jakąkolwiek odpowiedzialność w tej sytuacji miałby ponieść
    dostawca usługi to wyobraźmy sobie teraz sytuacje w której zarząd
    dróg w danym mieście jest oskarżony o to, że udostępnia ulicę
    na której jakiś człowiek maluje farbą napis w którym obraża
    np. panią prezes SDP. W kwestii internetu należało by zamknąć
    lub wprowadzić pełna i odpowiedzialną moderację całego usenetu,
    bo jeśli nie to setki tysięcy dostawców tej usługi ponosiłoby
    odpowiedzialność za to, że za chwilę np. ja zamieszczę tu
    anons towarzyski kogoś kto sobie tego nie życzy, podając
    jej/jego telefon i adres domowy.

    Reasumując dla mnie było by to kuriozalne, gdyby WP w tej
    sytuacji poniosła jakąkolwiek odpowiedzialność. Co najwyżej
    można by im zarzucać utrudnianie ustalenia danych użytkownika
    który złamał prawo, ale z tego co w tej sprawie publikowano
    wszelkie dane udostępnili.

    --
    FYI: "Ja jestem osłem i Ty jesteś osłem" -- Anthony de Mello
    A tak poza tym to dziś jest mój 10204 dzień życia, sprawność

  • 9. Data: 2003-02-08 22:07:05
    Od: Maciek Uhlig <m...@u...edu.pl>

    Dariusz Jaworski <d...@s...waw.pl> wrote in

    > Jeśli powie co innego to będzie to kuriozum. Wirtualna Polska
    > wyraźnie wyłącza odpowiedzialność w regulaminie serwisu
    > o którym mowa:

    oczywiscie nie jestem prawnikiem, i dlatego to co napisze, moze byc zupelna
    bzdura, ale:

    - jesli szatniarz oglosi, ze nie ponosi odpowiedzialnosci za ubranie, to nie
    jest to zgodne z prawem, i gdy ubranie zostanie w szatni okradzione, jednak
    odpowiedzialnosc ponosi

    - jezeli wydawca napisze, ze nie mozna kopiowac wiadomosci, ktore
    zamieszcza, to nie jest to zgodne z prawem, poniewaz prawo zezwala na
    kopiowanie krotkich wiadomosci

    pewnie mozna znalezc wiele podobnych przykladow...

    i teraz wyrazilbym poglad, ze to, co portal napisze w regulaminie, nie musi
    byc przez sad uznane za wiazace, poniewaz najpierw sam regulamin musi byc
    zgodny z prawem. a zatem sad moze bedzie sie zastanawial, czy z umieszczenia
    w regulaminie jakiegos zapisu w ogole wynikaja jakiekolwiek skutki prawne.

    byc moze przeginam tu troche, ale celowo: czy portal nie bylby w porzadku
    dopiero wtedy, gdyby przed zamieszczeniem informacji uzytkownika uzyskal
    pisemna deklaracje podpisana przez uzytkownika, w ktorej uzytkownik
    przyjmuje na siebie odpowiedzialnosc za umieszczane tresci? (hint: banki
    stosuja podobne procedury, i jakos maja setki tysiecy klientow; co by
    szkodzilo portalom, gdyby postepowaly podobnie? :-))

    Maciek

  • 10. Data: 2003-02-09 10:34:21
    Od: Bohdan Horst <n...@i...pl>

    Maciek Uhlig <m...@u...edu.pl> wrote:
> [...]
    > stosuja podobne procedury, i jakos maja setki tysiecy klientow; co by
    > szkodzilo portalom, gdyby postepowaly podobnie? :-))

    i każdy admin serwera newsów też powinien wymagać pisemnej deklaracji! ;)))

    pozdrawiam

    --
    / irl:Bohdan 'Nexus' Horst | mailto:n...@i...pl | irc:Nexus \