  • 31. Data: 2018-07-17 17:59:33
    Temat: Re: DCF77
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > poza tym znacznie węższe pasmo więc i wielodrogowość ograniczona do
    > minimum.

    2.4kHz, nie takie znowu znacznie węższe. Tyle, co krótkofalarski
    kanał foniczny SSB. Tylko tak go fajnie wymyślili, że stosując
    bardzo wąskie filtry *też* da się sensownie skorzystać z sygnału,
    tylko dokładność znacznie spada. Ale ułamek sekundy w zastosowaniach
    domowych to niekoniecznie jest problem, a odbiornik laboratoryjny
    nie jest zbudowany na tanim module, więc problemu nie ma.

    Czytałem kiedyś pracę o ciekawym wykorzystaniu DCF, niejako w drugą
    stronę. Panowie zbudowali sobie zestaw złożony z odbiornika czasu
    GPS oraz DCF i korelowali uzyskane wskazania. Pozwalało im to całkiem
    udanie modelować stan atmosfery w czasie rzeczywistym.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 32. Data: 2018-07-17 19:29:24
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Mam 17-letni budzik, o taki:
    https://img01-olxpl.akamaized.net/img-olxpl/65390824
    5_3_644x461_zegar-cyfrowy-modello-rm912tc-pozostala-
    elektronika.jpg
    Próbuje się synchronizować co godzinę, ale miewa okresy, że mu to
    wychodzi lepiej albo gorzej. Na parapecie i w nocy łapie lepiej. Ze trzy
    razy przez te wszystkie lata przyłapałem go na wyświetlaniu bzdurnej
    godziny.

    Mam też naręczny zegarek Casio, 5-letni. Próbuje się synchronizować
    tylko w nocy i nie częściej niż raz (skuteczny) na dobę. W zależności od
    tego, gdzie go wieczorem rzucę, synchronizuje się lub nie (częściej tak,
    ale już zostawiony w kieszeni i przyrzucony innymi ciuchami
    niekoniecznie). Nigdy go jeszcze nie przyłapałem na błędnym ustawieniu.
    Może poprawili algorytmy przez te lata...

    MJ

  • 33. Data: 2018-07-17 20:52:19
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Ale wtedy moze se okazac, ze on swietnie odbiera czas z suszarki do
    > wlosow.

    Data (YMD) i godzina (HMS) 193452-126-251, 219:184:198... Albo rozmiar
    biustu sąsiadki, która akurat włączyła to urządzenie...
    Skoro z byle czego, to i byle jak...

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 34. Data: 2018-07-17 20:55:51
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Zastanawiam się co może być nie tak. Jakość sygnału jest tak słaba, czy
    > może ja robię coś źle?
    >
    > Używam tego modułu:
    > https://allegro.pl/i7295069341.html
    >
    > W tej chwili przychodzi mi jeszcze do głowy jedna hipoteza - być może
    > ten konkretny moduł wystawia sygnał zanegowany w stosunku do tego, co
    > przyjął domyślnie autor biblioteki. Kod obsługuje taką okoliczność,
    > trzeba jedynie przekazać dodatkowy parametr do konstruktora obiektu.
    > Spróbuję przy następnym teście.

    A weź po prostu jakiś inwerter podepnij na pająka i zobacz, czy załapie, jak
    załapie, to wiesz, co robić, a jak nie, to dalej będziesz kręcić anteną,
    albo przepiszesz program, proste...

  • 35. Data: 2018-07-17 21:07:22
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    HF5BS wrote:

    > Skoro z byle czego, to i byle jak...

    No więc właśnie niekoniecznie, co już prof. Viterbi pokazał.
    Błędnie zakładacie, że synchronizacja będzie następować w oparciu
    o jedną uszkodzoną ramkę, a tymczasem nic nie stoi na przeszkodzie
    zebrania sobie kilku tysięcy (uszkodzonych) ramek i wyciągania
    wniosków na podstawie całej kolekcji. Przekłamania statystycznie
    nie będą następowały w tych samych częściach ramki, a sygnał
    DCF jest całkowicie przewidywalny, przynajmniej w części związanej
    z czasem. A skoro jest przewidywalny, to można sobie robić korelacje
    ramek z całym sygnałem i uśredniać po miejscu korelacji. To się
    ślicznie uzbieżnia. A jak urządzenie mniej-więcej wie, jaki mamy
    czas (+/- kilka miesięcy), to się sprawa obliczeniowo upraszcza.
    To nie jest żadna magia, odbiorniki GPS stale robią coś podobnego.
    Wyciągają sygnał użyteczny głęboko ukryty w szumie, bo wiedzą,
    czego szukać.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 36. Data: 2018-07-17 21:08:52
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Janusz" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Długie to zbyt ogólna nazwa, DCF-wi z 77,5khz daleko do Warszawy 227 czy
    > 225khz

    od lutego '85 jest 225 kHz. Pamiętam, jak przestrajali, wyłączyli na ok.
    godzinę, w tle chyba jakimś generatorem kręcili, bo wskaźnik siły sygnału
    podrygiwał, słychać też było, że jakaś mała nośna stoi w tle. Po ok.
    godzinie włączyli już o 2 kHz niżej.

    > poza tym znacznie węższe pasmo więc i wielodrogowość ograniczona do
    > minimum.

    Ograniczone - tak. Ale wyeliminować, raczej nie wyeliminujesz. Jak ci będzie
    miąchać azymutem (choć poniżej 100 kHz rzeczywiście może to nie być już tak
    zaznaczone), to i sama nośna.

  • 37. Data: 2018-07-17 21:16:49
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości

    > 2.4kHz, nie takie znowu znacznie węższe. Tyle, co krótkofalarski
    > kanał foniczny SSB. Tylko tak go fajnie wymyślili, że stosując

    Nawet i mniej. ZTCP, dobrze ukształtowany sygnał da się zamknąć od góry już
    na 1.8 kHz. Zresztą, kto powiedział, że nie da się obciąć dołu? w telefonii
    jest 300-3400, wiec cóż szkodzi zawęzić 600-2000, masz 1.4 k szerokości, a
    dobry modulator zrobi z tego świetnie czytelny przekaz. Nawet 1.0 szerokości
    jest realne do zrozumienia.

    > bardzo wąskie filtry *też* da się sensownie skorzystać z sygnału,
    > tylko dokładność znacznie spada. Ale ułamek sekundy w zastosowaniach

    Więcej jittera na jonosferze poleci. A jak już sygnał poleci przez któryś z
    biegunów, to klasyka DX-owania panie, sygnał ulega wtedy bardzo
    charakterystycznemu zniekształceniu (oczywiście, nadal jest czytelny), po
    którym doświadczony krótkofalowiec rozpozna go natychmiast.

    > domowych to niekoniecznie jest problem, a odbiornik laboratoryjny
    > nie jest zbudowany na tanim module, więc problemu nie ma.

    Otóż właśnie. Jak już kosztuje, to byle "guana" nie wsadzą.

> [...]
    > GPS oraz DCF i korelowali uzyskane wskazania. Pozwalało im to całkiem
    > udanie modelować stan atmosfery w czasie rzeczywistym.

    Ciekawa rzecz, interesuje mnie, czy chodzi o propagację wielotorową, czy np.
    o przesunięcia fazowe? Ciekawią mnie zależności, jakie się tam ukazały...
    Może kiedyś przelecę się przez to, jako czytelnik?

  • 38. Data: 2018-07-17 21:21:20
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Ale to już średnie fale, one w dzień prawie wcale nie grają, tylko nocą.

    Wtedy zasięg jest praktycznie przyziemny, przebicie się dalekiego sygnału za
    dnia, to wielka rzadkość, dlatego raczej nienajłatwiej w tej części zakresu
    zrobić DX-a na nadir, czyli antypody. 1.8 MHz, to tuż za końcem fal
    średnich, nawet moc dopuszczalna jest bardzo niewielka, znacznie niższa od
    licencyjnej. A jednak gadają amatorzy, choć bardziej bez udziału słońca.

  • 39. Data: 2018-07-17 23:01:01
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Niesie dokładnie te same informacje, co amplituda. Opis w angielskiej
    > wiki jest niekompletny. U Engelera są stosowne obrazki.
    Faktycznie, doczytałem, przesunięcie +-13st fazy. Ale jak będę sobie robił
    gen odniesienia to i tak skorzystam z GPS-a, mniej kombinacji i
    stabilniejszy sygnał.

    --
    Pozdr
    Janusz