  • 41. Data: 2018-07-17 23:19:47
    Temat: Re: DCF77
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Janusz napisał:

    >> http://www.marvellconsultants.co.uk/dcf/
    > Nie otwiera się ten link

    SOA#1

    --
    Jarek

  • 42. Data: 2018-07-17 23:23:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-07-17 o 10:26, Atlantis pisze:

    > Niestety, wygląda na to, że problemów ciąg dalszy. Sukcesów brak.
    > Zostawiłem moduł podpięty na noc do Arduino połączonego z laptopem.
    >
    > Odpaliłem ten przykład:
    > https://github.com/thijse/Arduino-DCF77/blob/master/
    examples/InternalClockSync/InternalClockSync.ino

> [...]
    >
    > W tej chwili przychodzi mi jeszcze do głowy jedna hipoteza - być może
    > ten konkretny moduł wystawia sygnał zanegowany w stosunku do tego, co
    > przyjął domyślnie autor biblioteki. Kod obsługuje taką okoliczność,
    > trzeba jedynie przekazać dodatkowy parametr do konstruktora obiektu.
    > Spróbuję przy następnym teście.
    >
    > Może zresztą spróbuję przeportować bibliotekę na PIC32 i przyjrzę się
    > jej działaniu za pośrednictwem debuggera. I tak większość właściwych
    > projektów robię na tych układach. Tyle tylko, że na Arduino chciałem tak
    > czy inaczej zobaczyć, czy ten moduł działa...
    Tu masz link do zródeł z książki Tomasza Francuza "praktyczne projekty"
    https://helion.pl/pobierz-przyklady/avrppr/
    w dziale przerwania masz program dcf77 z zródłami i opisem.
    Układ pracuje na odwrotnej logice, brak sygnału lub przerwa to 0 a
    odbiór bitu to 1
    przez 100 lub 200ms.
    Procek to atxmega, ale że nie korzysta z dma to może być dowolna.
    jak będziesz chciał pinologię to Ci napiszę.

    > Może problem leży gdzieś po stronie zasilania? W końcu to odbiornik
    > radiowy... Byłoby wskazane podłączenie go do VCC przez jakiś filtr LC?

    To nigdy nie zaszkodzi.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 43. Data: 2018-07-17 23:31:13
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > SOA#1

    "Witryna sieci Web odrzuciła żądanie pokazania tej strony sieci Web "

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 44. Data: 2018-07-17 23:39:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Janusz napisał:

    > "Witryna sieci Web odrzuciła żądanie pokazania tej strony sieci Web "

    Może wstydliwa jakaś ta witryna i nie każdemu pokazuje? Mnie pokazała.

    --
    Jarek (albo trzeba delikatnie, a nie tak od razu żądać)

  • 45. Data: 2018-07-18 02:01:10
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > z czasem. A skoro jest przewidywalny, to można sobie robić korelacje
    > ramek z całym sygnałem i uśredniać po miejscu korelacji. To się
    > ślicznie uzbieżnia. A jak urządzenie mniej-więcej wie, jaki mamy
    > czas (+/- kilka miesięcy), to się sprawa obliczeniowo upraszcza.
    > To nie jest żadna magia, odbiorniki GPS stale robią coś podobnego.
    > Wyciągają sygnał użyteczny głęboko ukryty w szumie, bo wiedzą,
    > czego szukać.

    w obecnych czasach urządzenia robi się na odpi...l i nie bawią się w
    sprawdzanie softu a co dopiero sensownego jego napisanie....

    Jeśli tak nie jest, to ja - konsument - mam zdaje się pecha.....

  • 46. Data: 2018-07-18 09:23:14
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Faktycznie, doczytałem, przesunięcie +-13st fazy. Ale jak będę sobie robił
    > gen odniesienia to i tak skorzystam z GPS-a, mniej kombinacji i
    > stabilniejszy sygnał.

    Ma same zalety poza faktem, że antenka musi widzieć niebo. Nie zawsze
    się da to osiągnąć, niestety.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 47. Data: 2018-07-18 09:25:35
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Nie otwiera się ten link

    U mnie działa elegancko. Spróbuj użyć innej przeglądarki,
    bo zawartość jest tego warta.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 48. Data: 2018-07-18 09:34:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    Użytkownik "Janusz" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    >od lutego '85 jest 225 kHz. Pamiętam, jak przestrajali, wyłączyli na
    >ok. godzinę, w tle chyba jakimś generatorem kręcili, bo wskaźnik siły
    >sygnału podrygiwał, słychać też było, że jakaś mała nośna stoi w tle.
    >Po ok. godzinie włączyli już o 2 kHz niżej.

    Antene stroili ?

    J.

  • 49. Data: 2018-07-18 09:43:02
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sirapacz wrote:

    > w obecnych czasach urządzenia robi się na odpi...l i nie bawią się w
    > sprawdzanie softu a co dopiero sensownego jego napisanie....
    >
    > Jeśli tak nie jest, to ja - konsument - mam zdaje się pecha.....

    Z całym powyższym przesłaniem się zgadzam, ale na usprawiedliwienie
    zdolnych inaczej programistów muszę powiedzieć, że zastosowanie tych
    technik wcale nie jest oczywistą sprawą, a po drugie potrzeba
    kilkudziesięciu MIPSów i ok. 200kiB RAMu. To nie wejdzie w Atmelka,
    jakby się człowiek nie siłował. Dlatego właśnie swój odbiornik chcę
    zrobić na H7, choć F7 być może też wystarczy.

    Pozostaje też sprawa zafiksowania się na rozwiązaniu: jak się człowiek
    uprze, że sygnał DCF trzeba odebrać i zdekodować, to będzie robił
    wszystko, by zrobić stosownie czuły i niskoszumny odbiornik (w praktyce:
    kupić moduł) oraz będzie odprawiał czary z mleka, by wyciągnąć
    maksymalnie wiele z pojedynczych zakłóconych ramek. Dopiero jak
    się zauważy, że na to można patrzeć jak na problem sequence alignment,
    liczyć korelacje za pomocą dużych FFT i je uśredniać, co pozwala na
    pracę z wręcz ujemnym SNR przy calkowitym braku w pełni poprawnych
    ramek, to można zbudować sensowny odbiornik. Pomysł jest prosty:
    skoro sygnał DCF jest całkowicie przewidywalny i można go na
    setki lat w przód wygenerować off-line, to wystarczy sprawdzać,
    do którego kawałka ramki pasują najbardziej, a potem zrobić analizę
    skupień. Realizacja techniczna jest jednak daleka od prostej
    i Engeler podsuwa użyteczne sztuczki.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 50. Data: 2018-07-18 09:47:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Mam 17-letni budzik, o taki:
    >https://img01-olxpl.akamaized.net/img-olxpl/6539082
    45_3_644x461_zegar-cyfrowy-modello-rm912tc-pozostala
    -elektronika.jpg
    >Próbuje się synchronizować co godzinę, ale miewa okresy, że mu to
    >wychodzi lepiej albo gorzej. Na parapecie i w nocy łapie lepiej. Ze
    >trzy
    >razy przez te wszystkie lata przyłapałem go na wyświetlaniu bzdurnej
    >godziny.

    Mam budzik z Lidla, we Wroclawiu sie ladnie synchronizowal, ale
    przestal po kilku latach.
    Jakos nie chce mi sie go rozkrecic i zobaczyc.

    Moj o 1 w nocy probuje.

    >Mam też naręczny zegarek Casio, 5-letni. Próbuje się synchronizować
    >tylko w nocy i nie częściej niż raz (skuteczny) na dobę. W zależności
    >od
    >tego, gdzie go wieczorem rzucę, synchronizuje się lub nie (częściej
    >tak,
    >ale już zostawiony w kieszeni i przyrzucony innymi ciuchami
    >niekoniecznie). Nigdy go jeszcze nie przyłapałem na błędnym
    >ustawieniu.
    >Może poprawili algorytmy przez te lata...

    Moze tylko oszczednosc baterii - robi raz na noc, to szansa, ze zlapie
    cos zlego jest tylko raz na dobe :-)

    Jak jeszcze wierza w swoje kwarce i sprawdzaja czy nie ma zbyt duzej
    odchylki od czasu zegarka, to i glupot nie ma.

    J.