    From: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: DAC do Raspberry Pi
    Date: Thu, 16 Jan 2014 22:11:40 +0100

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > W czymś to przeszkadza podczas normalnego użytkowania? Do projektu
    > radia/odtwarzacza ten układ się nada, czy istnieje szansa, że natknę się
    > na jakieś niedogodności?

    Po prostu jeśli układ nie obsługuje danej częstotliwości, to konieczne jest
    resamplowanie, co dodatkowo obciąża procesor i trochę pogarsza jakość
    dźwięku.

    > Na elektrodzie jest projekt wykorzystujący UDA1330, jednak nie widzę
    > tego układu w żadnym sklepie, a niezbyt komfortowo czuję się z pomysłem
    > psucia Sound Blastera Live. :) WM8731 powinien być łatwiejszy do zdobycia.

    Ja kupowałem w Farnellu.

    > Mogę zapytać jakie to układy? Może któryś z pomysłów również okaże się
    > przydatny u mnie. ;)

    Nic szczególnego: wyświetlacz LCD 2x16 i klawiatura 2x6. Jedno i drugie
    obsługiwane jest przez ATmega88PA. Mikrokontroler ten gada z RasPi po
    serialu. Oczywiście można zrezygnować z mikrokontrolera i te peryferia
    obsługiwać z GPIO RasPi, ale wolałem aby takimi niskopoziomowymi rzeczami
    zajął się dedykowany układ.

    > I2C nie jest przypadkiem dostępne na złączu P5?

    Ogólnie może być, zależy jak skonfigurujesz piny tego portu. No ale jak
    włączysz tam I2S (a przecież musisz skoro chcesz mieć audio po I2S), to już
    siłą rzeczy na tych samych pinach nie będziesz mieć I2C. Dlatego I2C brane
    jest z P1 (piny 3 i 5). Poczyta sobie
    http://elinux.org/RPi_Low-level_peripherals#P5_heade
    r Oczywiście I2C i I2S
    to dwie zupełnie różne rzeczy.

    A co do USB: trzeba dobrze trafić. Próbowałem z tanią kartą z Allegro.
    Wydobywało się z niej coś, czego nie dało się nazwać dźwiękiem. Na PC
    działała poprawie, ale z RasPi już nie. Pamiętaj, że procesor RasPi (a
    właściwie układ SoC) ma tylko jeden port USB. Do niego jest podłączony ten
    drugi scalak, który widać na płytce. Ten scalak to 3-portowy hub USB. 2 z
    tych portów są wyprowadzone na zewnątrz, a do trzeciego podłączony jest USB
    Ethernet, który siedzi w tym samym scalaku. Tak więc de facto Ethernet i
    karta dźwiękowa USB siedzą de facto na jednym porcie USB i mogą się zakłócać
    przy przesyłaniu większych ilości danych. Dlatego ja sobie USB audio
    odpuściłem i wybrałem I2S. Działa dobrze, tylko w pierwszej wersji płytki
    źle poprowadziłem masę i było słychać zakłócenia z RasPi.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/