  • 61. Data: 2011-04-14 16:45:25
    Temat: Re: [OT] Re: Czym się różni cyna?
    Od: philips <p...@o...pl>

    > Około 0,5% całości ołowiu w 2001 roku było zużyte na luty (nie wiem czy
    > chodzi o USA czy inny region, ale z grubsza widać ile tego jest).

    Widzę, że jesteśmy lepsi niż w przypadku CO2. W przypadku CO2 zaledwie
    3% to "dzieło" człowieka, czyli to, na co teoretycznie mamy wpływ. A w
    przypadku ołowiu walczymy o 0,5%. Ciekawe ile poszło na to forsy (w
    końcu sprzęt lutowany bez ołowiu częściej, czy szybciej się psuje, a za
    naprawę płacimy my).

  • 62. Data: 2011-04-14 16:52:33
    Temat: Re: Czym się różni cyna?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Niechby kaucja wynosiła 5-10 zł dla urządzeń o cenie ponad 200 zł
    > i 1-2 zł dla tańszych. Żule i tak pozbierają.

    ...a nawet zorganizują kwity na to, że "panie siedem lat temu,
    to ten gadżecik trzy stówy kosztował".

    --
    Jarek

  • 63. Data: 2011-04-14 17:11:48
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > ...a nawet zorganizują kwity na to, że "panie siedem lat temu,
    > to ten gadżecik trzy stówy kosztował".

    Jak są naklejki CE to mogą być naklejki kaucyjne. W Kaliforni płacisz opłatę
    utylizacyjną, ileśtam procent ceny. Podobno można trochę odzyskać, jak
    oddasz "legalnie".

    Waldek

  • 64. Data: 2011-04-14 17:39:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Jak są naklejki CE to mogą być naklejki kaucyjne.

    Na wódce też są banderole. I jakoś sobie sprytni ludzie radzą.

    > W Kaliforni płacisz opłatę utylizacyjną, ileśtam procent ceny.
    > Podobno można trochę odzyskać, jak oddasz "legalnie".

    Mnie by bardziej zależało, żeby dało się odzyskać przy oddawaniu
    "nielegalnym". Mogą płacił po prostu od kilograma -- niech żule
    powyciągaja to, co po lasach leży.

    Jarek

    --
    Co tam widać w perspektywie?
    Góra łachów i się rusza.

  • 65. Data: 2011-04-14 18:11:51
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Tak naprawdę świetlowki pojawiły się niedawno - wcześniej gro używane
    > było w zakładach przemysłowych i tam utylizacja była rozwiązana

    Pracowałem w zakładzie zatrudniającym ok 3000 pracowników, utylizacja
    świetlówek polegała na ubijaniu ich w metalowym pojemniku, żeby potłukły
    się na drobiazgi i zajmowały mało miejsca, Te spod sufitu hali były przy
    wymianie zrzucane na podłogę i zamiatane razem z wiórami.

  • 66. Data: 2011-04-14 18:25:12
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Można lepiej zrobić. Wprowadzić kaucję na urządzenia elektroniczne. W
    > punktach zbiorczych byłaby zwracana. Nawet, jak wyrzucisz coś na śmieci, to
    > i tak żule wyciągną i oddadzą do skupu.

    Przecież problem nie jest w kaucji tylko w tym, że tego złomu nikt nie
    chce. W lokalnej oczyszczalni ścieków jest punkt zwrotu surowców
    wtórnych, z tworzyw sztucznych przyjmują wyłącznie bezbarwne butelki PET
    i bezbarwna folię, znajomy majacy hurtownię szkła musi sortować stłuczkę
    bo za darmo odbierane jest tylko czyste przezroczyste szkło, za odbiór
    choćby stłuczki luster musi płacić. Sąsiad po rozbiórce wielkich
    szklarni wolał wynająć koparkę i zakopać szkło na swojej posesji niż
    zapłacić za jego odbiór ponieważ było ubrudzone farbą i kitem.
    Ja mam problem z 2-3 m3 gruzu i ziemi z wykopu ponieważ lokalne miejskie
    przedsiębiorstwo komunalne zaprzestało odbioru gruzu i ziemi w cenie 70
    zł za kontener choć wysypisko potrzebuje go na rekultywację. Oferują
    wyłącznie wywózkę odpadów komunalnych za 300zł/kontener ale jeśli
    nasypie tam gruz i ziemię to mogę max. pół kontenera a na wysypisku
    wyrzucą je za darmo.
    Nawet na początku miałem plan żeby zamówić ten kontener za 300zł i
    napełnić go po brzegi, niech się s...syny martwią. Ale rozum
    podpowiedział mi że z nimi nie wygram i jeszcze sam sobie narobię kłopotów.

  • 67. Data: 2011-04-14 18:39:53
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "philips" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > sprzęt lutowany bez ołowiu częściej, czy szybciej się psuje, a za naprawę

    Założenie, że sprzęt montowany bezołowiowo nadaje się do naprawy jest bardzo
    odważne.
    P.G.

  • 68. Data: 2011-04-14 18:42:25
    Od: n...@m...invalid

    W dniu 2011-04-14 18:43, Filip J pisze:
    > Użytkownik<n...@m...invalid> napisał w wiadomości
    > Kolego no+spam,
    > problem wygląda tak, że szkodliwość ołowiu w lucie była wyolbrzymiona,
    [potrzebne źródło]

    BTW, w starożytnym Rzymie większość rur czy tam elementów akweduktów
    była wykonana z ołowiu -- mieszkańcy miasta mający dostęp do bieżącej
    wody byli podtruwani tym metalem. W mieście przemysłowym Tianying w
    Chinach, gdzie przetwarzano ołów i które pozostaje jednym z najbardziej
    zanieczyszczonych, skażenie powoduje przetrwałe pogorszenie zdrowia ludzi.

    > a w
    > dobie recyclingu i odzysku elektrośmieci wprowadzenie ROHS dał efekty w
    > postaci szybszego psucia się elektroniki i większego zużycia energii na jej
    > produkcję.
    To jest bezdyskusyjne.

    > Sprawa wygląda podobnie jak ze świetlówkami kompaktowymi, niby
    > takimi ekologicznymi: zawiera toto rtęć, w użytkowaniu faktycznie mniej
    > energożerne, ale w sumie ta "marnowana" energia w ponad 50% był zużywana na
    > ogrzewanie które w naszym kraju i tak jest węglowe ;)
    Technika grzewcza to dla mnie niezbadane pole -- wydaje się, że grzanie
    prądem, o którym piszesz, to tzw. cieplik, plus ew. indywidualne
    ogrzewanie podłogowe. Tylko ten pierwszy jest popularny w tym kraju.
    Jeśli tak, to -- jak rozumiem zasadę działania elektrowni -- odzysk
    ciepła z przemiany energii ze spalania na elektryczną jest naturalnym
    ruchem i niepodobna zaliczyć go do "marnowania" energii w tym sensie,
    jak ma to miejsce w żarówce świecącej podczerwienią.

  • 69. Data: 2011-04-14 18:59:12
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Padre wrote:

> [...]
    > szklarni wolał wynająć koparkę i zakopać szkło na swojej posesji niż
    > zapłacić za jego odbiór ponieważ było ubrudzone farbą i kitem.

    Właśnie tu też jest problem. Obowiązkowa opłata i obowiązkowy odbiór (z
    wypłaceniem kaucji). Przecież już teraz producenci płacą za recycling więc
    niech z tego organizują punkty zdawcze. A ze złomem można robić dużo. Na
    przykład odzysk złota, srebra i innych świetnych rzeczy.

    Waldek

  • 71. Data: 2011-04-14 21:47:34
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Wed, 13 Apr 2011 21:51:44 +0200, Desoft napisał(a):

    > Oooo, nie wiedziałem. Dzięki za info.
    > Mam z dwadzieścia spalonych świetlówek, nie wiedziałem co z nimi zrobić, ale
    > jak takie bezpieczne to wywalę na śmietnik.

    Kup drugie dwadzieścia, daj się ogolić z kasy w majestacie prawa. Ktoś
    tu pisał niedawno, że wysokie ceny pozwalają na szybszy rozwój nowych
    technologii. ROTFL!

    P.S. Kto wie, może za jakiś czas wsadzą do środka prostej bańki żarnik z
    wolframu, wywalą trującą środowisko elektronikę i ponownie otworzą
    ekologiczne fabryki tanich jak barszcz żarówek. Tylko pewnie już kto
    inny będzie ich właścicielem.
    --
    M.
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/