    From: n...@m...invalid
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [OT] Re: Czym się różni cyna?
    Date: Thu, 14 Apr 2011 20:42:25 +0200

    W dniu 2011-04-14 18:43, Filip J pisze:
    > Użytkownik<n...@m...invalid> napisał w wiadomości
    > Kolego no+spam,
    > problem wygląda tak, że szkodliwość ołowiu w lucie była wyolbrzymiona,
    [potrzebne źródło]

    BTW, w starożytnym Rzymie większość rur czy tam elementów akweduktów
    była wykonana z ołowiu -- mieszkańcy miasta mający dostęp do bieżącej
    wody byli podtruwani tym metalem. W mieście przemysłowym Tianying w
    Chinach, gdzie przetwarzano ołów i które pozostaje jednym z najbardziej
    zanieczyszczonych, skażenie powoduje przetrwałe pogorszenie zdrowia ludzi.

    > a w
    > dobie recyclingu i odzysku elektrośmieci wprowadzenie ROHS dał efekty w
    > postaci szybszego psucia się elektroniki i większego zużycia energii na jej
    > produkcję.
    To jest bezdyskusyjne.

    > Sprawa wygląda podobnie jak ze świetlówkami kompaktowymi, niby
    > takimi ekologicznymi: zawiera toto rtęć, w użytkowaniu faktycznie mniej
    > energożerne, ale w sumie ta "marnowana" energia w ponad 50% był zużywana na
    > ogrzewanie które w naszym kraju i tak jest węglowe ;)
    Technika grzewcza to dla mnie niezbadane pole -- wydaje się, że grzanie
    prądem, o którym piszesz, to tzw. cieplik, plus ew. indywidualne
    ogrzewanie podłogowe. Tylko ten pierwszy jest popularny w tym kraju.
    Jeśli tak, to -- jak rozumiem zasadę działania elektrowni -- odzysk
    ciepła z przemiany energii ze spalania na elektryczną jest naturalnym
    ruchem i niepodobna zaliczyć go do "marnowania" energii w tym sensie,
    jak ma to miejsce w żarówce świecącej podczerwienią.