  • Data: 2011-06-12 15:02:27
    Temat: Re: Czym jest Facebook?
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com> szukaj wiadomości tego autora

    niedziela, 12 czerwca 2011 14:39 wielka mądrość na czytelników pl.comp.www
    spłynęła, gdy tako rzekł(a) Marek:

    > Czy ktoś może mi wytłumaczyć w paru zdaniach funkcjonalność Facebooka,
    > która czyni go tak popularnym, że aż postanowiono go standardowo
    > integrować z różnymi urządzeniami a także używać jako ponoć potężnego
    > narzędzia marketingowego?

    Moja hipoteza jest taka, że popularność Facebooka wynika... z jego
    popularności. Po prostu teraz w pewnych kręgach wypada mieć konto na
    Facebooku, tak samo jak powiedzmy cztery lata temu w pewnych kręgach
    wypadało mieć konto na Naszej-Klasie (aktualnie raczej wypada nie mieć konta
    na tym portalu).

    W listopadzie zeszłego roku brałem udział w badaniu sposobów użytkowania
    portali społecznościowych. Badanie miało charakter jakościowy (25 wywiadów
    pogłębionych), więc oczywiście uzyskane wyniki nie mogą być uznane za
    reprezentatywne. Niemniej zauważalne były pewne tendencje:

    1. Na poziomie deklaratywnym Facebook nie pełni istotnej funkcji w życiu.
    Większość osób twierdziła, że gdyby Fb nagle zniknął, ich życie nie
    zmieniłoby się wcale albo prawie wcale.

    2. Wiele osób podkreślało rolę Fb jako narzędzia komunikacyjnego. Masz
    wszystkie swoje istotne lub mało istotne kontakty w jednym miejscu. Widzisz
    czy ktoś jest online czy nie. W prosty sposób możesz się skontaktować z
    kimś, kto Cię w danej chwili interesuje, jednocześnie wiedząc, że odpowiedzi
    możesz się spodziewać w krótkim czasie. Co czyni lepszym Fb od innych
    sposobów komunikacji synchronicznej (zwłaszcza GG)? Dobre pytanie.

    Generalnie po wynikach tego badania miałem wrażenie, że posiadanie Fb jest
    bardzo bezrefleksyjne. Wiele osób posiada konto na Fb bez żadnego wyraźnego
    powodu. Nie potrafi wskazać wyraźnych zalet Fb w stosunku do innych portali
    społecznościowych, twierdzi że Fb wcale nie jest taki ważny, a mimo to
    odwiedza go codziennie, często po kilka razy.

    Jeżeli chcesz, odezwij się do mnie prywatnie, wyślę Tobie raport z tamtego
    badania. Może wyciągniesz z tego jeszcze jakieś dodatkowe wnioski. Przy czym
    nie obiecuję, że zawarte tam są odpowiedzi na pytania, które Ciebie
    interesują.

    Poniżej jeszcze ustosunkuję się do kilku z wyszczególnionych przez Ciebie
    punktów. Od razu zastrzegam, że w większości są to moje przypuszczenia,
    które mogą znacznie rozmijać się z prawdą.

    > - Like'owanie - jeśli dodam jakąś stronę do lubianych, to inni mogą
    > zobaczyć co lubię. Czy to kogokolwiek obchodzi? Osobiście słabo pociągałby
    > mnie to, że mój kolega lubi jakiś sklep z ciuchami a nie daj boże lubiłby
    > wdzianka dla transów... Takie like'owanie może być krępujące dla obu
    > stron. Dlaczego więc mnóstwo stron posiada guzik "lubię to" ? Czy nie jest
    > lepsze Ctrl+D w przeglądarce?

    Nie jesteś studentem, prawda? ;)

    Otóż tak, te informacje użytkowników interesują. Oczywiście nie wszystkie i
    nie od wszystkich. Myślę że ma to dużo wspólnego z ilością wolnego czasu
    oraz jakimiś cechami osobowościowymi. Like'owanie na Fb jest pewną formą
    elektronicznego ,,small talk". Osoby które bardzo cenią sobie swój czas oraz
    osoby bez odpowiednich umiejętności socjalizacyjnych pewnie nie będą
    w stanie zaangażować się w życie na Facebooku.

    > - Ktoś może bazgrać po mojej tablicy jakby swojej nie miał. Czy to czynie
    > Facebooka wielkim?

    Parafrazując, Twoje rozumowanie przedstawia się tak:
    ,,ktoś przychodzi do mnie do domu i pije piwo jakby nie mógł tego robić u
    siebie".

    Traktujesz tę pisaninę zbyt dosłownie, zbyt bezpośrednio. Celem jest nie
    tyle przekazanie informacji, co samo przekazywanie informacji -- tworzenie
    poczucia więzi, wspólnoty, bycia razem. Chyba mniej istotne jest to, CO się
    mówi, a sam fakt, ŻE się mówi.

    > - Wyszukiwanie znajomych odbywa się za pomocą jednego pola tekstowego. To
    > już Nasza Klasa miała większe możliwości od samego początku. Wyszukiwanie
    > precyzyjne nie jest możliwe. Mając to na uwadze można stwierdzić, że jeśli
    > nie szukamu czegoś unikatowego to w zasadzie nie znajdziemy niczego.

    Nie wiem jak konkretnie wygląda mechanizm wyszukiwania na Fb, ale
    prawdopodobnie chodzi w nim raczej o odwzorowywanie rzeczywistych sieci
    kontaktów. Wystarczy że będziesz miał jednego znajomego (który np. do Fb Cię
    zaprosi). Przeglądając listę jego znajomych, z pewnością trafisz na osoby,
    które znasz. Te osoby też mają listę znajomych, których część na pewno
    znasz. Mając już grupkę znajomych dodanych w ten sposób, dalej działa
    mechanizm sugestii Fb -- opiera się on na zupełnie sensownym założeniu, że
    skoro X Twoich znajomych zna jakąś osobę, jest duża szansa, że Ty również ją
    znasz.

    Poza tym dodanie kogoś do znajomych na Fb często świadczy tylko o tym, że
    kogoś ,,znasz z ryja". Ludzie mają po 200, 300, 500 znajomych na Fb, z czego
    regularnie kontaktują się z kilkunastoma osobami. Niektórzy psychologowie,
    np. Dunbar, dochodzą do wniosku że człowiek jest w stanie budować relacje
    tylko z bardzo ograniczoną liczbą ludzi (100 ? 50). Np. na tej zasadzie
    powstał portal społecznościowy Path.com, który posiada limit liczby
    znajomych użytkowników.

    > - Nie znalazłem funkcji sprawiającej, że FB jest dobrym narzędziem
    > marketingowym dla firm. Podobno można z jego pomocą szybko dotrzeć do
    > dużego grona osób. Jak to się odbywa? Dajmy na to, że firma wypuściła nowy
    > model loda na patyku. Skąd duża liczba osób nagle mogłaby się dowiedzieć o
    > tym fakcie?

    Możesz dodać daną firmę, jeśli Cię ona interesuje, do swojej listy
    znajomych, dzięki czemu będziesz informowany o wszystkich jej poczynaniach
    (mechanizm zbliżony do RSS/Atom). Jeśli polubisz coś od tej firmy, zostaną
    o tym poinformowani wszyscy Twoi znajomi. Część z nich również może to
    polubić, dzięki czemu zostaną o tym poinformowani wszyscy ich znajomi. Oni
    także... jak widzisz, liczba osób która jest informowana o danym
    produkcie/wydarzeniu/czymkolwiek rośnie raczej wykładniczo niż liniowo.
    --
    Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
    Mirosław Zalewski