-
Data: 2011-06-12 15:02:27
Temat: Re: Czym jest Facebook?
Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]niedziela, 12 czerwca 2011 14:39 wielka mądrość na czytelników pl.comp.www
spłynęła, gdy tako rzekł(a) Marek:
> Czy ktoś może mi wytłumaczyć w paru zdaniach funkcjonalność Facebooka,
> która czyni go tak popularnym, że aż postanowiono go standardowo
> integrować z różnymi urządzeniami a także używać jako ponoć potężnego
> narzędzia marketingowego?
Moja hipoteza jest taka, że popularność Facebooka wynika... z jego
popularności. Po prostu teraz w pewnych kręgach wypada mieć konto na
Facebooku, tak samo jak powiedzmy cztery lata temu w pewnych kręgach
wypadało mieć konto na Naszej-Klasie (aktualnie raczej wypada nie mieć konta
na tym portalu).
W listopadzie zeszłego roku brałem udział w badaniu sposobów użytkowania
portali społecznościowych. Badanie miało charakter jakościowy (25 wywiadów
pogłębionych), więc oczywiście uzyskane wyniki nie mogą być uznane za
reprezentatywne. Niemniej zauważalne były pewne tendencje:
1. Na poziomie deklaratywnym Facebook nie pełni istotnej funkcji w życiu.
Większość osób twierdziła, że gdyby Fb nagle zniknął, ich życie nie
zmieniłoby się wcale albo prawie wcale.
2. Wiele osób podkreślało rolę Fb jako narzędzia komunikacyjnego. Masz
wszystkie swoje istotne lub mało istotne kontakty w jednym miejscu. Widzisz
czy ktoś jest online czy nie. W prosty sposób możesz się skontaktować z
kimś, kto Cię w danej chwili interesuje, jednocześnie wiedząc, że odpowiedzi
możesz się spodziewać w krótkim czasie. Co czyni lepszym Fb od innych
sposobów komunikacji synchronicznej (zwłaszcza GG)? Dobre pytanie.
Generalnie po wynikach tego badania miałem wrażenie, że posiadanie Fb jest
bardzo bezrefleksyjne. Wiele osób posiada konto na Fb bez żadnego wyraźnego
powodu. Nie potrafi wskazać wyraźnych zalet Fb w stosunku do innych portali
społecznościowych, twierdzi że Fb wcale nie jest taki ważny, a mimo to
odwiedza go codziennie, często po kilka razy.
Jeżeli chcesz, odezwij się do mnie prywatnie, wyślę Tobie raport z tamtego
badania. Może wyciągniesz z tego jeszcze jakieś dodatkowe wnioski. Przy czym
nie obiecuję, że zawarte tam są odpowiedzi na pytania, które Ciebie
interesują.
Poniżej jeszcze ustosunkuję się do kilku z wyszczególnionych przez Ciebie
punktów. Od razu zastrzegam, że w większości są to moje przypuszczenia,
które mogą znacznie rozmijać się z prawdą.
> - Like'owanie - jeśli dodam jakąś stronę do lubianych, to inni mogą
> zobaczyć co lubię. Czy to kogokolwiek obchodzi? Osobiście słabo pociągałby
> mnie to, że mój kolega lubi jakiś sklep z ciuchami a nie daj boże lubiłby
> wdzianka dla transów... Takie like'owanie może być krępujące dla obu
> stron. Dlaczego więc mnóstwo stron posiada guzik "lubię to" ? Czy nie jest
> lepsze Ctrl+D w przeglądarce?
Nie jesteś studentem, prawda? ;)
Otóż tak, te informacje użytkowników interesują. Oczywiście nie wszystkie i
nie od wszystkich. Myślę że ma to dużo wspólnego z ilością wolnego czasu
oraz jakimiś cechami osobowościowymi. Like'owanie na Fb jest pewną formą
elektronicznego ,,small talk". Osoby które bardzo cenią sobie swój czas oraz
osoby bez odpowiednich umiejętności socjalizacyjnych pewnie nie będą
w stanie zaangażować się w życie na Facebooku.
> - Ktoś może bazgrać po mojej tablicy jakby swojej nie miał. Czy to czynie
> Facebooka wielkim?
Parafrazując, Twoje rozumowanie przedstawia się tak:
,,ktoś przychodzi do mnie do domu i pije piwo jakby nie mógł tego robić u
siebie".
Traktujesz tę pisaninę zbyt dosłownie, zbyt bezpośrednio. Celem jest nie
tyle przekazanie informacji, co samo przekazywanie informacji -- tworzenie
poczucia więzi, wspólnoty, bycia razem. Chyba mniej istotne jest to, CO się
mówi, a sam fakt, ŻE się mówi.
> - Wyszukiwanie znajomych odbywa się za pomocą jednego pola tekstowego. To
> już Nasza Klasa miała większe możliwości od samego początku. Wyszukiwanie
> precyzyjne nie jest możliwe. Mając to na uwadze można stwierdzić, że jeśli
> nie szukamu czegoś unikatowego to w zasadzie nie znajdziemy niczego.
Nie wiem jak konkretnie wygląda mechanizm wyszukiwania na Fb, ale
prawdopodobnie chodzi w nim raczej o odwzorowywanie rzeczywistych sieci
kontaktów. Wystarczy że będziesz miał jednego znajomego (który np. do Fb Cię
zaprosi). Przeglądając listę jego znajomych, z pewnością trafisz na osoby,
które znasz. Te osoby też mają listę znajomych, których część na pewno
znasz. Mając już grupkę znajomych dodanych w ten sposób, dalej działa
mechanizm sugestii Fb -- opiera się on na zupełnie sensownym założeniu, że
skoro X Twoich znajomych zna jakąś osobę, jest duża szansa, że Ty również ją
znasz.
Poza tym dodanie kogoś do znajomych na Fb często świadczy tylko o tym, że
kogoś ,,znasz z ryja". Ludzie mają po 200, 300, 500 znajomych na Fb, z czego
regularnie kontaktują się z kilkunastoma osobami. Niektórzy psychologowie,
np. Dunbar, dochodzą do wniosku że człowiek jest w stanie budować relacje
tylko z bardzo ograniczoną liczbą ludzi (100 ? 50). Np. na tej zasadzie
powstał portal społecznościowy Path.com, który posiada limit liczby
znajomych użytkowników.
> - Nie znalazłem funkcji sprawiającej, że FB jest dobrym narzędziem
> marketingowym dla firm. Podobno można z jego pomocą szybko dotrzeć do
> dużego grona osób. Jak to się odbywa? Dajmy na to, że firma wypuściła nowy
> model loda na patyku. Skąd duża liczba osób nagle mogłaby się dowiedzieć o
> tym fakcie?
Możesz dodać daną firmę, jeśli Cię ona interesuje, do swojej listy
znajomych, dzięki czemu będziesz informowany o wszystkich jej poczynaniach
(mechanizm zbliżony do RSS/Atom). Jeśli polubisz coś od tej firmy, zostaną
o tym poinformowani wszyscy Twoi znajomi. Część z nich również może to
polubić, dzięki czemu zostaną o tym poinformowani wszyscy ich znajomi. Oni
także... jak widzisz, liczba osób która jest informowana o danym
produkcie/wydarzeniu/czymkolwiek rośnie raczej wykładniczo niż liniowo.
--
Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
Mirosław Zalewski
Następne wpisy z tego wątku
- 12.06.11 18:39 Robert Kusmierz
- 12.06.11 18:42 Robert Kusmierz
- 12.06.11 19:36 Marek
- 12.06.11 20:06 Marek
- 12.06.11 20:07 Mateusz Papiernik
- 13.06.11 05:44 Robert Kusmierz
- 13.06.11 08:23 Marek
- 13.06.11 14:22 Mirosław Zalewski
- 13.06.11 14:29 Mirosław Zalewski
- 13.06.11 15:06 Mirosław Zalewski
- 13.06.11 23:02 Marek
- 18.06.11 20:38 Miłosz Klemens
- 21.06.11 09:53 Robert Kusmierz
- 25.06.11 12:37 voytASS
- 19.07.11 16:15 Wuyo
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jakie znacie działające serwery grup dyskusyjnych?
- is it live this group at news.icm.edu.pl
- php, linki z nazwami a $_GET, SEO
- www polityka pl captcha
- dyktatura brudnego palucha
- www.znanylekarz.pl
- Czy pytanie o sczytywanie stron programami/skryptami to tu?
- Grupy webdevowe
- Jak wydrukować stronę?
- IIS, kilka witryn
- linki <a href="/strona.php"> (ze slashami)
- co rozszerza stronę??
- responsywny akapit <p>
- Czy istnieje jakiś emulator przeglądarek pod Mac'a?
- taka sama konfiguracja dla localhost i produkcji
Najnowsze wątki
- 2025-01-17 Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- 2025-01-17 Kto wytłumaczy "głupiemu" prezydentowi Dudzie wielką moc prawną "dekretu premiera" TUSKA? [(C)Korneluk (2025)]
- 2025-01-17 Warszawa => Inżynier oprogramowania .Net <=
- 2025-01-17 Natalia z Andrychowa
- 2025-01-17 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-01-17 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-17 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-17 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-01-17 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-17 Warszawa => Developer .NET (mid) <=
- 2025-01-17 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-01-17 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-17 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2025-01-17 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2025-01-17 pradnica krokowa