  • Data: 2012-01-20 09:03:26
    Temat: Re: Czy w Japoni jest taniej?
    Od: "p 47" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "p 47" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:jfb8hf$kj0$1@news.task.gda.pl...

    > Użytkownik "kamil" <k...@s...com> napisał w wiadomości

    > Generalnie każdy przedmiot pochodzenia zagranicznego wwożony do kraju
    > podlega procedurze celnej, tj. powinien byc oclony, albo uzyskać
    > zwolnienie od cła.
    > Celnik nic ci nie musi udawadniać, - on widzi wwożony przedmiot, a więc
    > zobowiązany jest do pobrania cła, a także ewentualnie VAT-u i akcyzy itd.
    > To ty jesli nie chcesz płacic cła musisz mu udowodnić, że to jest
    > przedmiot nie podlegający ocleniu, bo został zakupiony wczesniej w kraju.
    > Scislej powinienes udowodnić, że już wczesniej został on oclony (np.
> [...]

    Dodam, ze powyższe zasady obowiazują w całej UE, a więc egzekwowane są przy
    wjeździe na teren Unii, niekoniecznie w Polsce.
    W czasach, gdy szefowałem polskiemu oddziałowi wielkiego producenta sprzętu
    foto czesto latałem do Japonii, zwykle via Frankfurt i w drodze powrotnej
    wielokrotnie widziałem, jak celnicy niemieccy skrupulatnie sprawdzali i
    egzekwowali (wraz z pobieraniem grzywny i konfiskatą sprzętu) powyższe
    przepisy u podróżnych wracających z USA, HongKongu czy Japonii.
    Co gorsza wówczas wspomniane limity były znacznie niższe, więc bywały
    kłopoty z byle lepszym zegarkiem, aparatem foto czy kamerą a także laptopem.
    I zwykle dyskusji nie było,- albo podróżny wykazał, że sprzęt był kupiony w
    UE, albo on (sprzęt, nie podróżny;-) przepadał. Zupełnie bez szans byli np.
    Rosjanie, bo nawet jesli np. notebook kupili wczesniej w Moskwie, to powinni
    go zadeklarowac wjeżdzając do UE, albo w momencie powrotu we Frankfurcie
    deklarowac odprawę warunkową. Jesli trafił się celnik służbista (a trafiali
    się) to był płacz, ale bez efektu.
    No, chyba , ze lecieli "czystym" tranzytem, bo wówczas formalnie nie
    wkraczali na terytorium UE.
    Co do samych zakupów foto w Japonii to MZ główna ich zaleta polega na tym,
    że tam można kupic takie nowosci, których na innych rynkach jeszcze nie ma.
    Opłacalność jest różna, zależna od wahań kursów,- generalnie odnosiłem
    wrazenie, że np. w HK jest taniej.
    Nalezy jednak zwrócić uwagę na mozliwe ograniczenia gwarancyjne. "Moja"
    firma w ogólności podzieliła świat na 3 mniej więcej równe sfery, tj. Azja,
    USA i Japonia i zazwyczaj gwarancja obowiązuje tylko w sferze, gdzie sprzet
    kupiono (chyba, ze wyraźnie i jednoznacznie napisano tam inaczej).
    Pamiętam, bo z uwagi na osobę reklamującego, a własciwie awanturującego się
    czołowego, a wyjątkowo zamożnego;-) polskiego fotografika (nomina sunt
    odiosa) , związaną z tymi ograniczeniami sprawę, która poprzez nizsze
    wystraszone szczeble trafiła w końcu do mnie.
    B .zamożny a znany ten fotografik, który jak to bogacz chciał zaoszczedzić i
    kupił sobie za całkiem okragłą sumkę najdroższy aparat "mojej" firmy z
    wyposażeniem w HK (jak widac nieprawda, ze wybitni fotograficy uzywaja
    tylko aparatów na N!!;-) zgłosił reklamację jego rzekomych licznych usterek
    w Polsce. Przedstawił gwarancję oczywiście tez z HK obejmujaca kraje
    azjatyckie. Tak czy inaczej naprawy wówczas nie bylibyśmy w Polsce zrobić
    więc sprawe na wszelki wypadek konsultowałem w centrali europejskiej,-
    odesłano go do HK;-).
    Awanturował się i reklamował w koncu w Japonii, ale sądząc po braku stamtad
    do mnie odzewu bezskutecznie.
    OIW podobna z grubsza politykę prowadza wszyscy wielcy producenci.