eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaCzy to w ogóle lutuje ? › Re: Czy to w ogóle lutuje ?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
    0.net!cyclone03.ams2.highwinds-media.com!voer-me.highwinds-media.com!peer03.am1
    !peering.am1!peer01.fr7!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-
    01.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!no
    t-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Czy to w ogóle lutuje ?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    References: <no8adc$ahl$1@mx1.internetia.pl> <no8f6r$4ih$1@dont-email.me>
    <no8ht4$5kl$1@mx1.internetia.pl> <no9cml$k02$1@node2.news.atman.pl>
    <noarcr$29t$1@node2.news.atman.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <nocv23$4f9$1@node2.news.atman.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <nodfoq$mar$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <noev65$2ms$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <57ab0ac1$0$5411$426a74cc@news.free.fr>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <nofvuj$49o$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <noo1lc$hmf$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <13q6v2eark9u5$.5wguuekd69o6$.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    Date: Mon, 15 Aug 2016 14:15:17 +0200
    Message-ID: <8plgxvrz8uri$.1k7mkpbg66dxf$.dlg@40tude.net>
    Lines: 78
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl
    X-Trace: 1471263304 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 12544 82.143.187.50:55763
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Body-CRC: 1732215945
    X-Received-Bytes: 5267
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:704104
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Sun, 14 Aug 2016 11:46:36 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Pan J.F. napisał:
    >>> Nic mnie nie przekona do tego, że wentylowanie chłodnicy wyłaczonego
    >>> silnika ma jakieś uzasadnienie. Przemawiają do mnie proste argumenty
    >>> -- tak było zrobić najłatwiej.
    >>
    >> Obwody zasilane "ze stacyjki" sa w samochodach norma.
    >
    > W citroenie w tej "normie" mieści się jedynie radio. Chociaż nie,
    > radio nie jest w standardzie. Samochód po wyjściu z fabryki nie miał
    > żadnego takiego obwodu. Bo obwód dmuchawy kabiny nie "ze stacyjki",
    > a "z alternatora".
    >
    >> To raczej trzeba sie wysilic, zeby wpasc na to, ze mozna podlaczyc
    >> prosto pod akumulator.
    >
    > Kiedyś, w starszych samochodach, normą były światła "ze stacyjki" --
    > więc nie trzeba było za każdym razym ich włączać i wyłączać. Ale to

    A to tez roznie bywalo. Raczej sie przyzwyczailem, ze wlaczaja sie
    krotkie i pozycyjne. Po wylaczeniu stacyjki krotkie gasna, a pozycyjne
    zostaja.

    >
    >> A poza tym - spojrz na wspolczesner samochody - "tak najlatwiej"
    >> juz chyba nie obowiazuje.
    >
    > Francuska dmuchawa od dawna nie jest robiona w myśl zasady "tak
    > najłatwiej", wieć to wszystko nie takie proste.
    >
    >> Francuzi jak francuzi - w jakim samochodzie mozna wlaczyc "bez
    >> silnika".
    > W każdym niefrancuskim, jaki miałem. Wystarczyło włączyć zapłon.

    O tym wlasnie pisze. Byl obwod wlaczany stacyjka, gdzie podlaczano
    wiele urzadzen, zwiazanych z praca silnika, i nie tylko.
    W pozniejszym okresie zasilany przez przekaznik.
    Naturalnym bylo podlaczenie wentylatora chlodnicy wlasnie tam - to sie
    trzeba wysilic, aby podlaczyc go inaczej.
    Ciekawe - amperow im zabraklo, czy jednak bylo takie podlaczenie
    potrzebne. My nie mielismy ani Alp, ani autostrad, to moze sie nie
    zdarzalo takie rozgrzanie, za po wylaczeniu dochodzilo do wrzenia.
    Wiekszosc samochodow ma "cisnieniowy uklad chlodzenia", ktory potrafi
    dzialac nawet w 110-120 st C - ja takich temperatur w swoich nie
    widzialem, pedal w podlodze, a wskazowka na 80 czy w pol skali.

    Nawiasem mowiac, to "wystarczylo wlaczyc zaplon" to wcale nie takie
    proste. Widzialem samochod, no - malucha, ktoremu po tym zadymilo sie
    spod maski. Cewka nie wytrzymala.
    W dieslu zaczynaja sie grzac swiece zarowe, a czy przestaja - nie
    wiadomo. Pompa paliwa w nowszych samochodach elektryczna - ale
    komputer ja po chwili wylacza. Klima, ABS - coraz wiecej rzeczy moze
    byc wlaczonych, zupelnie niepotrzebnie.

    Dalej - w wiekszosci aut alternato byl przypiety bezposrednio do
    akumulatora. Nie da sie czegos zasilic "bezposrednio z alternatora".
    Osobny obwod zasilania wymaga ciekawych zmian w instalacji -
    przekaznik, czy dodatkowe diody w alternatorze.

    Co to za "francuskie auta" ? O ile kojarze, to oni wpadli na pomysl
    "pradnicorozrusznika", ale to w nielicznych autach.

    >> A powod widze - koncze jazde, gasze silnik ... i chcialbym jutro
    >> odpalic :-)
    > Nam centralny zamek, więc z obawy przed zatrzaśnięciem i tak zawsze
    > wyciągam kluczyk. Zupełnie nieprawdopodobne jest zostawienie na noc
    > jakiegoś odbiornika. Do świateł zrobili dźwiękowy przypominacz.

    Przy zalozeniu, ze wiekszosc odbiornikow jest jednak podlaczonych "pod
    stacyjke", i zostana wylaczone.

    Teraz to juz nawet nie wiem jak jest, ale wyczytac mozna, ze jest
    skomplikowany system zarzadzania pradem. Mozna cos zostawic zasilane,
    wylaczy sie, zanim akumulator rozladuje sie do zera, napieciem w
    instalacji steruje komputer, moze byc wieksze, aby szybciej naladowac
    akumulator, albo nizsze, jesli nie ma potrzeby ...

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: