    From: de Fresz <d...@N...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy to możliwe?
    Date: Tue, 19 May 2009 21:09:57 +0200

    On 2009-05-17 22:56:14 +0200, "see_you" <c...@e...trzy> said:

    > W "poczatkach istnienia fotografii" ludzie nie mieli jeszcze
    > dostepu do komputerow, dlatego trudno bylo to zrobic inaczej
    > jak przez selektywne naswietlanie.

    Z tym składaniem chodziło mi o montaż w Szopie.

    > A dla mnie zadziwiajace.
    > Bo nie rozmawiamy o jakichs zaawansowanych technikach
    > tylko o podstawach.

    HDR podstawą fotografii? Zaiste, mocno nie nadąrzam za trendami. Aż
    boję się spytać co teraz jest techniką zaawansowaną...

    > Przeciez nie wymagam od wydawcy umiejetnosci obslugi
    > zaawansowanych maszyn drukarskich, profesjonalnych skanerow,

    Akurat wydawca na te tematy będzie miał zazwyczaj większe pojęcie, bo
    to część jego codziennej pracy.

    > wymagam jedynie orientowania sie w podstawach,
    > w tym co i w jaki sposob powstaje, co jest mozliwe
    > i latwe do zrobienia a co niemozliwe albo bardzo trudne

    Ty, ale po co mu to? On zleca lub po prostu przebiera materiał
    przyniesiony przez fotografów, dobre zrobienie zdjęć to już ich robota.
    Wydawcy (upraszczamy straszliwie, bo jednak w wydawnictwie zazwyczaj
    pracuje parę osób) muszą wiedzieć czy zdjęcia pasują tematycznie i
    estetycznie do tematyki albumu, czy spodobają się odbiorcom, etc. A od
    strony technicznej - czy mają szansę dobrze wyjść w druku, na ile można
    je rozjaśnić/ściemnić, co da się wyciągnąć z dostarczonego materiału,
    jak je do tego druku porządnie przygotować itepe. A czy to HDR, szara
    połowka czy inne techniki fotograficzne - to mało istotne bzdeciki z
    jego punktu widzenia.

    > - jesli nie ma sie tak podstawowej wiedzy, to jak ocenic
    > wartosc materialu ktory chce sie wydac?

    A co wiedza o robieniu zdjęć ma wspólnego z oceną ich estetyki?

    > A wlasnie ten watek jest dowodem potwierdzajacym moja opinie
    > - czyz nie?

    Nie.

    > Takie lekkie podejscie do pracy
    > to cos jak kierowca wielkiej ciezarowki,
    > ktory nie zna zasad dzialania silnika spalinowego, nie wspominajac
    > o tym, ze nie zna budowy pojazdy ktory obsluguje i kiedy trafi mu sie
    > nawet najmniejsza "usterka" to zdezorganizuje prace kilkudziesieciu ludzi
    > zaleznych od jego punktualnosci.

    Analogia zupełnie od czapki. W każdym razie o transporcie też masz
    niewielkie pojęcie :->

    de Fresz