  • 51. Data: 2010-04-04 21:40:36
    Temat: Re: Czy silnik samochodowy nadaje się do łodzi?
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Sun, 4 Apr 2010 19:12:42 +0200, p47 <k...@w...pl>
    wrote:

    > Bardzo ogólnikowo to uzasadniłeś,- a czego konkretnie nie ogarnie w
    > elektronice i w ogóle dlaczego ma wprowadzać jakies daleko idace zmiany (
    > jakie?) do ECU? Dlaczego od razu ma wywalac CEL??

    Ja nie wiem w jakiej epoce usnąłeś, ale obudź się: mamy rok
    2010, czasy gdzie silnik jest bardziej dodatkiem do całego
    systemu zarządzajacego niż ECU dodatkiem do silnika. Macki ECU
    już dawno wyszły poza sam silnik, a wykastrowanie go z tych
    funkcji może nie być proste czy w ogóle możliwe.

    Co zrobić, jeśli ECU winszuje sobie znać stan skrzyni i sprzęgła
    (a w wariancie pesymistycznym zarządzanie silnika może być
    połączone z zarządzaniem ASB). I dlaczego nie mam na myśli
    rewersu?

    Co z immobilizerem? Co z alarmem?

    Co z filtrem cząstek stałych, jeśli takowy jest i całą
    czujnikologią do niego?

    Co z ABS-em (hello, są samochody, w których uszkodzenie ABS-u
    wywala CEL!) i w ogólności pomiarem prędkości kół/raportowaniem
    uszkodzeń przez sterownik ABS/ASC/EBC/BAS/whatever.

    Co z czujnikiem płynu w chłodnicy? (jakiej chłodnicy?)

    Co z systemem klimatyzacji? (tak ECU też lubi wiedzieć, co robi
    klimatyzacja)

    Co z elektronicznym pedałem gazu?

    Co z deską rozdzielczą/zestawem wskaźników? Tak, z nimi też gada
    nowoczesne ECU.

    Takich pytań są setki. W autach do sportu te wszystkie problemy
    obchodzi się całkiem łatwo, za pomocą sportowego ECU. Widziałeś
    już takowe do silnika CR? Na wolnym rynku, nie w Audi R15TDI?

    Ja znalazłem jedno: wiem że istnieje i to właściwie wszystko,
    nawet jego ceny nie mogę znaleźć. Vapourware?

    O takich drobiazgach jak konieczność wystrojenia takiego ECU pod
    konkretny silnik (szczególnie poza samochodem, wszak hamownie
    silnikowe to stoją u każdego Mietka w stodole), o jego brakach,
    które nie przeszkadzają w sporcie, ale poza już tak (przeróżne
    korekcje temperaturowe, zarządzanie stanami nieustalonymi, etc)
    nie wspominam.

    > Dlaczego zatem akurat CR 320TD ma stanowic przeszkodę nie do pokonania, i
    > "się nie nadaje"?

    Prawidłowo postawione pytanie brzmi: dlaczego nowoczesny silnik
    jest trudny w swapowaniu do czegokolwiek (szczególnie
    czegokolwiek nie będącego samochodem), a diesel jeszcze
    bardziej?

    I dlaczego w tej łódce były dwa hamerykanckie V8, być może nawet
    na gaźnikach...

    r.
    _____________

  • 52. Data: 2010-04-04 21:46:54
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Sun, 04 Apr 2010 19:43:14 +0200, Krzysiek Kielczewski
    <k...@g...com> wrote:

    > Ten akurat nie chłodzi (bo nie musi), turbina jest po to, żeby przy
    > manewrach móc dysponować dużą i krótko używaną mocą. Ale z drugiej
    > strony chłodzenie nie powinno być problemem - zasób wody o znanej dość
    > dobrze temperaturze jest dość duży :)

    Ja się tak zastanawiam, abstrahując oczywiście od tego, że masz
    na myśli intercooler, bo wodne też istnieją, jak pogodzić to, co
    pływa w akwenie, z nowoczesnym blokiem/głowicą o skomplikowanych
    kanałach.

    r.
    _____________

  • 53. Data: 2010-04-04 21:49:10
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    wrote:

> [...]

    jest trudny w swapowaniu do czegokolwiek (szczególnie
    czegokolwiek nie będącego samochodem), a diesel jeszcze
    bardziej? Byli tacy, co próbowali przeszczepić N57B30 do BMW E30
    i efekt był mizerny, a to wciąż samochód i silnik tego samego
    producenta, ale skoro Ty nie widzisz problemu z przerzuceniem
    nowoczesnego turbodiesla do łódki, to jak rozumiem robisz takie
    przekładki co tydzień?

  • 54. Data: 2010-04-04 21:49:59
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 04 Apr 2010 19:43:14 +0200, Krzysiek Kielczewski napisał(a):

> [...]
    > manewrach móc dysponować dużą i krótko używaną mocą. Ale z drugiej
    > strony chłodzenie nie powinno być problemem - zasób wody o znanej dość

    Tylko znowu wymiennik ciepła ;)

    No ale jakbym miał marynizować taki silnik, to po prostu bym zmontował coś
    na kształt wanny w którą by weszła chłodnica i intercooler, do której by
    się lała woda zaburtowa.

    --
    ___________ (R)
    ___/ /_ ___ os. Jagiellońskie 13/43 31-833 Kraków (012 378 31 98)

  • 55. Data: 2010-04-04 21:51:34
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 04 Apr 2010 19:45:58 +0200, Krzysiek Kielczewski napisał(a):

    > Jest kilka rozwiązań, od syfonu do ręcznego zaworu. O zaworze zwrotnym
    > akurat nie słyszałem, ale na pewno ktoś tego używa :)

    W sumie, to wystarczy jakikolwiek zawór łączący kolektor z atmosferą, na
    przykład zawór od EGR ;)

  • 56. Data: 2010-04-04 21:52:01
    Od: Bet <h...@b...poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-04-04 19:12, p47 pisze:

    > Dlaczego zatem akurat CR 320TD ma stanowic przeszkodę nie do pokonania,
    > i "się nie nadaje"?

    Wtrącę swoje kilka groszy.
    Przez pewien czas zajmowałem się testowaniem na hamowaniach silników
    turbo diesel common rail. Moim zadaniem było przede wszystkim techniczne
    umożliwienie przeprowadzenia takich testów. ECU silnika pobiera sporą
    ilość danych (często zależnych od siebie), którą należy dostarczyć lub
    zasymulować.
    Miałem też okazje testować silniki turbo diesel stosowane w łodziach,
    jednak do tego zastosowania wybierano silniki z tradycyjną pompą
    wtryskową. Taki silnik potrzebuje zasilania elektrycznego w zasadzie
    wyłacznie do uruchomienia. W przypadku CR stale potrzebne jest zasilanie
    i, tak jak pisałem, masa innych sygnałów. Ich zasymulowanie jest
    oczywiście możliwe, ale pamiętaj, że pojawia się przy tej okazji masa
    okablowania, połaczeń i dodatkowej elektroniki - czyli urządzeń, które z
    zasady nie lubią wilgoci, a szczególnie wody morskiej.

    --
    Bet

  • 57. Data: 2010-04-04 21:56:14
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-04-04, Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org> wrote:

    > Ja się tak zastanawiam, abstrahując oczywiście od tego, że masz
    > na myśli intercooler,

    No jakby tak wątek zszedł.

    > bo wodne też istnieją, jak pogodzić to, co
    > pływa w akwenie, z nowoczesnym blokiem/głowicą o skomplikowanych
    > kanałach.

    Trywialnie: dwoma obiegami, otwartym i zamkniętym.

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 58. Data: 2010-04-04 21:56:49
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-04-04, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> wrote:

> [...]
    > na kształt wanny w którą by weszła chłodnica i intercooler, do której by

    No to przecież właśnie byś zrobił wymiennik ciepła :)

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 59. Data: 2010-04-04 21:58:30
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Sun, 04 Apr 2010 21:52:01 +0200, Bet
    <h...@b...poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
    > oczywiście możliwe, ale pamiętaj, że pojawia się przy tej okazji masa
    > okablowania, połaczeń i dodatkowej elektroniki

    W praktyce najprościej byłoby wyflaczyć elektrykę z dwóch
    mietków i przełożyć ją razem z silnikami do łódki ;)) Zapewne
    część elementów da się wyrejestrować z ECU, ale podejrzewam, że
    będzie parę takich upierdliwców, które muszą zostać.

    r.

  • 60. Data: 2010-04-04 22:00:21
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Sun, 04 Apr 2010 21:56:14 +0200, Krzysiek Kielczewski
    <k...@g...com> wrote:

    > Trywialnie: dwoma obiegami, otwartym i zamkniętym.

    Jest to jakaś myśl, choć trochę komplikuje całą rzecz. Ale to i
    tak nici z ogarnięciem sterowania silnika CR.

    r.